Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1432 ggr
[LittlePiglet]
0

Vilken art?

Hej allihopa!

Jag funderar ju på att skaffa hamster och först var jag inne på att skaffa en kines sen var jag inne på robbar… Men nu är jag osäker igen!

Jag känner ju inte till arterna mer än vad man kan läsa på internet så jag tänkte fråga er här.

Vilken art är en bra första art för mig tror ni? Motivera gärna ditt svar =)

Scorpio97
0

Som första hamster rekommenderar jag vintervit eller Campells. Dom är oftast lugna, gosiga och handtama när du köper fårn uppfödare. Min första hamster var en vintervit, och han kom alltid fram så fort man var i närheten av buren och skulle upp i handen och gosa.

I nuläget har jag tre robbar. Två stycken accepterar att jag tar upp dom och gosar i nån minut sen vill dom springa eller göra något annat. En kan ibland sitta still en längre stund. Med andra ord är dom inte speciellt gosiga eller lugna, dom föredrar att få springa runt. Och ingen av dessa tre är handtama, trots att dom två äldsta är två år (köpte dock från djuraffär, helt annan sak från uppfödare)

Kinseser har jag ingen erfarenhet av.

Men det beror ju på lite vad du söker också.

//Jessie

Frosstis
0

Jag tycker vintervit eller campbell :) Tror kines funkar lika bra :)

Therese.G
0

Vintervita och Campbells är bra starthamstrar, men då ska du ha två istället för en. (Vet i din förra tråd att du pratade om att du bara ville ha en hamster)

- Therese

Scorpio97
0

Vill du bara ha en så är kines eller guldhamster enda alternativen. Campbells, vintervita och robbar ska bo två/flera

//Jessie

[LittlePiglet]
0

Jo jag vet att jag måste ha fler om jag ska ha dvärg, därför började jag fundera på guldhamster… Men är så förtjust i dvärgar att jag ändå kanske ska skaffa två av nån dvärgart x)

[LittlePiglet]
0

Jag kanske bara ska leta efter hamster och när jag hittar nån/några det klickar med så tar jag den/dem och så kvittar det på art?

Eller tycker ni jag ska köra på en vintervit?

Roonja
2

#6 Jag tycker du ska hälsa på någon uppfödare av de arter du är intresserad av mest och ser vilken art du faller för. Skrattande

Hamsterlycka
0

Håller med Ronja! Det är alltid jättebra att först hälsa på ett djur för att se om det är som man tänkt sig! :D Annars är, som de andra sagt, vintervits jättebra nybörjarhamster! Har själv haft det och de var otroligt mysiga och snälla, det enda tråkiga var att jag fick sära på dem. ): Men det gick jättebra iaf!

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Sarah!
0

#7 bra tips ronja! håller med henne :)

Mvh Sarah

Ta en titt på min Hundhemsida

[LittlePiglet]
0

#7 Det låter som en bra ide, bara man får skjuts eller att det finns bussmöjligheter… =)

Någon som vet nån uppfödare i Värmland?(tror inte mamma o pappa åker så mycket längre, det får man ju ta hänsyn till)

[LittlePiglet]
1

Tror ni att guldhamster skulle passa som första hamster annars? Jag är ju väldigt sugen på att bara ha en…

Roonja
0

#11 Ja, det tror jag nog. :) Min första hamster var en guldhamster. Superunderbar! Skrattande Titta om du har någon gulduppfödare i närheten eller fråga här på forumet. :)

[LittlePiglet]
0

#12 Det ska jag =)

[Marro98]
0

Min första hamster var en guldis från en oreggad uppfödare.
Nu kan jag inte tänka mig min vardag utan mina små hampisar :)
HAr 3 st för tillfället & snart blir det fler ^^

Samma dag somjag fick hem min lilla Bolt så rymde han ur buren & blev tagen av katterna..
SÅ jag & mina kusiner knallade ner till djuraffären & så köpte vi en nästan likadan eftersom att jag fortfarande ville ha hamster.
Tindra lever än idag & är den bästa kompisen man kan ha<3

Jag skulle rekomendera guldhamster från uppfödare! :)

[Em_I_Am]
0

Jag skulle vilja säga att du kan välja vilken av arterna som helst om du köper av en uppfödare som hanterar sina hamstrar. Även små snabba Robbar är lätta första hamstrar om de redan sen de är små har hanterats och är trygga. Jag vet en uppfödare som ställt ut sina i pet-klass just för att visa hur trevliga och mysiga de kan vara vilket känns himla roligt. Skoj att de temperaments avlas och inte mest är "titta på djur" längre. Men jag som haft Robbe som inte avlats så eller hanterats som liten kan säga att då är de omöjligt snabba, nyfikna men rädda. Full cirkus vid infångning i buren hehe. Men sen är det ju väldigt olika hur man är som djurägare också. En del tycker nöjet ligger i att ha ett band till sina djur, att klappa och gosa. Medan andra tycker största nöjet är att kanske inreda ett terrarie naturtroget och studera djurens naturliga beteende, sociala liv i gruppen osv. Vill du bara ha en hamster bör du välja Kines, Guldis eller en Vintervit som inte fungerar bra med andra. För det finns tyvärr gott om såna Vintervita så det är inte omöjligt. Finns även såna Campbells och Robbar men de är inte vanliga. Guldisar är bra och det är även bra Kineser. Kineser är roliga att titta på i buren för de är riktiga akrobater. Som möss. Jag tycker de Kineser jag hållt i har varit underbart lugna och mysiga. Hanar sägs vara mest gosiga. Så gå efter vilka uppfödare som finns i närheten och välj den arten du själv tilltlaas mest av tycker jag :)

[LittlePiglet]
0

#15 Det är som du säger som jag tänker typ… Letar efter en uppfödare i närheten och hoppas den har en hamster det klickar med.

Jag tror jag skulle ha hamstern mest till sällskap, som en kompis en regning höst kväll som man bara kan va med, så jag anpassar mig nog efter hamstern vad den nu vill göra Tungan ute

Problemet är att jag verkligen inte hittar nån uppfödare nära mig, närmaste är örebro vad jag har hittat =/

#14 Jag tänker inte köpa från djuraffär, tycker att för många djuraffärer inte tar hand om sina djur ordentligt(vissa gör såklart det men inte alla) så då har jag hellre kontakt med en uppfödare, som man kan ha kontakt med efteråt tycker jag vore trevligt =)

[Em_I_Am]
0

Attans. Och till Gävle har du ju ännu längre va? Annars finns Snögatans där som har en Kines, Campbells, Vintervita och Guldis hemma. Hade ju varit ett perfekt ställe att åka till och känna efter vad som passar dig bäst annars.

[LittlePiglet]
0

#17 Jag gävle är väldigt långt borta…

*suck* alla uppfödningar jag hittar som finns i värmland har inga hemsidor längre/har slutat -.-

[Em_I_Am]
0

Åh vad jobbigt :-S Kan inte komma på någon heller… Men hjälper klart inte heller att jag är så dålig på geografi :-P
Att köpa hamster brukar alltid funka med tanke på transporthjälp och så, men värre är det ju när du känner att du vill träffa hamstrarna och känna efter vad du klickar med.

[Em_I_Am]
0

Fast visst bor Ellenfyrkant här på iFokus i Värmland eller är jag ute o cyklar nu? Hon har väl bara Vintervita (tror jag) men kanske bättre än inget? Hon kanske vet vart du kan vända dig annars?

[LittlePiglet]
0

Ja jag gjorde en tråd och frågade så ser vi vad jag hittar Tungan ute