Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållninghybrider
Läst 6454 ggr
nadilda
0

Röd fatty eye

Kan någon som har erfarenhet av denna sjukdomen svara på mina frågor?

Jag är nämligen jätte orolig för Aska, hon har nämlgen fått som en liten röd vagel vid ena ögat, åå vad jag hoppas att det bara är en vagel!

Saken är det att ibland ser hennes ögon rätt så utåtstånde ut men i en annan vinkel ser dom helt vanliga ut :S

Och så har hon det i generna :*(

Så jag undrar vad ni  tror, kan det vara r fe?

Hur snabbt utvecklas det?

Gråter

Nasse.Basse
0

Hoppas någon som kan svarar fort!! Tyvärr är jag inte till hjälp :(

Med vänlig hälsning, Maria

Therese.G
0

Jag är tyvärr inte heller mycket till hjälp då mina vintervita aldrig har fått fatty eye.

Men jag tycker att du borde lägga upp en bild, så får folk se hur det ser ut och bedöma efter bilder istället.

- Therese

[Em_I_Am]
0

Nu blir jag orolig här. Kan du takort och visa mig? Det utvecklas på några få veckor i så fall. Lite utestående ögon är normalt. Mamma Sookie har stora ögon o de står ut lite. Men inte så det ser otäckt ut alls. Nu är det kanske olika men de av mina som fick det hade ordentligt utstående ögon när det där röda köttiga visade sig. En vanlig infektion kan också ge svullet rött i ögat så det behöver inte vara fatty eye. Alicia va ju säker på att hennes ena fått det men det försvann snabbt igen. Det bästa hade som sagt varit om du kunde visa mig kort på hur det ser ut. *kram*

nadilda
0

Jag ska försöka ta ett kort idag!

[Em_I_Am]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja gör det. Jag skrev via mobil igår kväll men sitter nu vid datorn. Här är Blåtira när hon just utvecklat Röd Fatty Eye. Jag drar bara lite lätt i nackskinnet och då ser man tydligt det röda köttiga. Men efter bilden togs fick hon leva i ytterligare en vecka innan hon visade att hon hade ont eller inte blev sig själv. Och då såg det värre ut.

När det är Röd Fatty kommer inga tårar, inget var eller något som tyder på ögoninflammation. Så håll kolla på det eftersom de kan svullna i ögonen om de har en infektion också. Men då brukar det komma kladd också.

[Em_I_Am]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild till från samma tillfälle. Det va vid detta tillfället jag kände mig säker nog att kontakta Blåtiras och Askas föräldrars uppfödare och tala om att hon drabbats och visa bilder.

nadilda
0

#5 Hennes ögon är inte kladdiga alls :-( Dom står ut mer en Rassla men det har dom alltid gjort, tycker tyvärr dom står ut ovanligt mycket :-( Om man dra bak pälsen ser man ögon vitan, det röda är inte där det var på Blåtira utan på stället där männsikors tårkanal är. Det syns eventuellt lite på andra ögat också!

[Em_I_Am]
0

Hmm men där framme har jag inte sett att någon med fatty fått något. Så det låter än så länge som vagel, lite inflammation eller så. Så va inte allt för ledsen än Nadja. Ring precis när ni vill om det så är mitt i natten om ni vill.

goldenhamsters
0

Vad jag märkt när Tingeling hade fatty eye var att när hon var nyvaken så hade hon ungefär normala ögon, men när hon vaknat till så fick hon utåtstående ögon. I olika vinklar så syntes det olika mycket, i vissa vinklar såg hon frisk ut.

Såhär såg hon ut dagen innan hon avlivades:

Sen har jag haft en hamster med jättemycket fatty eye, visste inte vad det var då :/

Jag borde ha avlivat henne tidigare än så, men jag var inte så erfaren då. Vid den tiden hade hon ont, hon naffsades hela tiden.

I början när de får fatty eye har jag alltid varit lite osäker, för vissa dagar syns det och vissa dagar kan man inte se det. Men det blir tydligare sen, det jobbigaste är att du nog måste vänta och se lite nu hur det utvecklats. Jag trodde ju att Hoppetoss hade fått fatty eye för jag hittade lite rött i hennes öga, men det utvecklades inte och en dag var det borta. Man märker att de har fatty eye pga av ögonen, om de är utåtstående. Det röda vi kan se är nog bara en liten del av det som finns bakom, så det första tecknet är att ögonen blir utåtstående.

Mvh Alicia.

nadilda
0

#8 Hoppas, hoppas, hoppas att bara är en vagel eller lite infamation!

Mitt i natten lär jag inte ringa ;) Men det kan hända att jag ringer dig, speciellt om jag märker att det blir värre <3

#9 Tack för bilderna! Du annar inte hur synd jag tycker om dig <3