Hamster iFokus

Hamster

Etikettrysk-vintervit
Läst 4738 ggr
Carla's
0

Red fatty eye

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Det här med red fatty eye…. jag fasar att min lilla dvärg har det.

Det började med att hon blev rosa under och runt ögonen sen sakta började det komma en lite sorts vagel.

Jag blev orolig för hon, tvättade även inte sin päls ordentligt, så jag åkte till veterinären med henne.

Dom skrev ut 4 olika medel; antibiotika, ögondroppar, parasit droppar och speciellt sorts medel för att rengöra henne med.

Jag har provat nu i exakt en vecka och hon har inte blivit ett dugg bättre.

När jag titta noga nu på henne ser jag det här vita i bakre kanten av ögat som börjar komma fram.

Jag undrar om ni har någon erfarenhet av detta, finns det inget sett man kan bota det?

Är det bästa att avliva henne före det blir för jobbigt.

Hon kliar också väldigt mycket runt ögonen så frågan är om det redan är för jobbigt för henne och det tar kanske musten ur stackarn så hon inte orkar hålla ordning på pälsen också?

Här kommer 2 bilder som är tagna idag!

Tacksam för era åsikter och hjälp!

Carla's
0

Här är en bild där man ser pyttelite av det vita som börjar komma i kanten.

Roonja
0

på högra ögat ser jag inte så bra. Men på andra ögat ser det irriterat ut, nästan som allergi?

Carla's
0

På högra ögat är det rosa under och har sakta börjat komma en bula under ögat.

Jag har ingen aning om vad det kan vara och veterinärerna verkar heller inte veta… usch varför ska detta hända min allra första hamster?

Roonja
0

#3 Hmm, fatty eye kan i alla fall inte sitta utanför ögat, så det som är inuti är det vi behöver ha bild på för att se vad det kan vara :)

Carla's
0

Vad bra! Det enda innuti som syns är hennes svarta pupiller och sen en vit rand i bakre ytterkanten, annars är det ingenting vad jag vet!

Hon är helt omöjlig att ta bilder på den lilla loppan vägrar vara still 2sekunder! :P

HamsterMarie
0

Tycker första bilden liknar ögoninflammation eller irritation, allergi. Bild nummer två ser dock ut som fatty eye enligt mig. Ser precis ut så på min hona som har vit fatty eye.

HamsterMarie
0

Btw så ser det ut som din hamster också har den vita varianten, och det är ju inte farligt som tur är.

[Em_I_Am]
0

Det där är inte fatty eye. Det är som andra säger något annat, som någon infektion. Hoppas det går över snart!

Carla's
0

Vad tur att det inte är fatty eye!

Lillan äter antibiotika, hon får ögondroppar, hon får parasit droppar och ett speciellt tvättmedel.

Medecinen funkar inte, har hållt på en vecka nu.

Det börjar bli jobbigt för henne med allt detta.

Hon ser inte frisk ut, hennes päls är väldigt tunn i jämförelse med hur den var förut.

Hon har också någon liten sorts vagel/miniböld under magen som det kom var ur förut.

Hon har svårt att stänga ena ögat (vänster).

Jag har ingen aning om vad det är… och inte vad jag kan göra heller…

[Em_I_Am]
0

Stackars liten :-( Antibiotikan skulle gjort skillnad vid det här laget tycker jag. Jag hade ringt och rådfrågat veterinären igen imorgon för att få råd.

HamsterMarie
0

#8 Tror du inte? Bild 1 är ju såklart en infektion eller annat, men bild 2. Vad skulle det vara om inte fatty eye?

Här är ett t.ex på fatty eye (kolla bild).

Är inte det väldigt likt bild 2? ;-)

HamsterMarie
0

Sen syns det ju mycket bättre om man drar bak huden, då det syns att det är som en "klump"

Roonja
0

#11 Jag håller med att Carla's hamster inte har fatty eye. Jag har haft fatty eye många gånger, både vit och röd. Och det ser verkligen inte ut som det.

Carla's
0

Vad innebär en vit fatty eye? #12

HamsterMarie
0

#13 Nä, okej. Får lita på er då, man kan inte ha rätt alla gånger :-)

Roonja
0

#14 Vit fatty eye är som röd, fast den är ljus rosa och växer inte så mycket, så det kan de leva med, men röd fatty eye dör de av, ögat petas ut eller så sprängs det. :/

HamsterMarie
0

#14 Det är ungefär samma som röd, fast ofarlig. Sitter som en.. tja "klump" bak i ögat - som man då ser om man drar bak huden litegrann.

Carla's
0

#10, Ja jag tycker också antibiotikan borde ha verkat!

Jag ska kolla med vet och se vad dom säger, dock har jag bestämt mig att inte behandla henne mer. Detta är andra gången hon äter antibiotika ( första gången var efter hon blivit biten av sin syster)

Jag vill inte att hon ska behöva uppleva stressen av att vara hos veterinär och sen bli i tvingad massa medecin.

Stackars lillan har ju börjat hata mig för att hon måste få medecin morgon och kväll.

Om hon ska upp till veterinären igen så är det utav en anleding och det är avlivning vilket jag absolut inte vill göra!!!

HamsterMarie
0

#16 Oj, såg inte att du redan svarat. ;-)

Roonja
0

#19 Det är ju bara bra ifall 2 skriver, det blir ju dubbelt så bra. ;) :P

[Em_I_Am]
0

Nä Marie jag vågar säga att det absolut inte är fatty. Däremot kan inflammationer få lite samma effekt. Ögoninflammation kan göra att ögat blir så svullet att det ser sådär köttigt ut.

Jag hoppas det är okej för Ingunn från Snögatans dvärghamsteruppfödning att det är okej om jag visar en bild på en hamster hon ägt för länge sedan som hade ögoninflamation. Denna bild har jag fått låna till min hemsida så jag tror det är okej. Här sitter svullnaden och "köttigheten" i övre delen av ögat mest, men det kan se olika ut.

HamsterMarie
0

#20 Ja, det är ju sant :)

[Em_I_Am]
1

Hahaha nu är jag trött. Hur många okej va det där i två meningar? God natt!

HamsterMarie
0

#21 Jo förstår, tänkte bara på att hon har inflammationen på andra ögat. Samtidigt som det var mycket likt den fatty eye jag sätt tidigare. Men jag litar på det ni säger. :)

UlrikaD
0

Ibland kan det vara så att en sorts antibiotika inte hjälper utan man får prova en annan.

Jag hade nog bett veterinären att få någon annan sort utskrivet och testat det. Då ska du inte behöva åka in med hamstern igen.

Olika antibiotikor tar på lite olika sätt.

Jag vet inte ifall du fick en veterinär som var speciellt inriktad på smådjur, men om det var någon som inte hade full koll på så små djur som dvärghamstrar kan det också vara värt att få en annan veterinärs åsikt.

Carla's
0

Idag avlivades Izadora.

Hon blev inget bättre och jag kände att det var det enda rätta.

R.I.P min lilla älskade hamster <3

Här är en bild som är tagen igår på henne.

Roonja
0
[Em_I_Am]
0

Beklagar verkligen!

Vit Fatty kan hon ev. haft ser jag. Det har med hennes övervikt att göra. Mandariner har ju lättare för att bli feta tyvärr. Men hon va fin ändå. Jätte synd hon blev sjuk :-(

Carla's
0

Har dom lättare för vit fatty eye om dom är överviktiga?

[Em_I_Am]
0

Vit Fatty verkar bero på övervikt. Har själv sett vit fatty försvinna helt när jag lagt om kosten här. Det är inget farligt och de verkar inte ha ont. Men de är ju inte så attraktiva med såna ögon direkt.

Carla's
0

Okej det var bra att veta, min andra hamster är nämnligen lite tjock hon också och jag försöker banta ner henne, men har du några bra tips om vilken kost man ska ge dom om dom ska gå ner lite i vikt?