Nu blir jag utan VV
Nästa vecka ska jag åka å avliva alla mina dvärghamstrar förutom min Hilding.
Alla har fått fatty eye och några har början till röd fatty eye. Jag märkte att en hamster från mapilamis Ellas kull hade fått röd fatty eye, den hamstern bor hos min kompis, systern till den hamstern avled bara för några dagar sedan, troligen hade de bråkat.
Men en upptäckt några har gjort visar att Roslagens Nimbus(gilbert) som fick röd fatty eye har samma hamstrar som Mapilamis Ella, inte alla men några i stamtavlan. Vilket betyder att Mapilamis Ella kan bära på det.
Jag har pratat med maggan som har mapilamis och hon säger att hon ska lägga ner sin uppfödning av vv om det är så, vilket jag tror att det är tyvärr. Då jag helt säkert vet att mina och Ella börjar få det….
trots all som hänt nu, med fatty eye och papova/karantän(har inte papova) så kommer jag inte ge upp. Jag ska säka efter nya avels djur som inte har dessa hamstrar i stamtavlorna, dock kommer det nog inte vara så lätt.
Om jag inte hittar några så kommer jag börja med campbells…
Jag kommer sakna mina sötnosar sååå mycket!
Nej vad tråkigt Ronja! Kan du inte visa bilder?
När Alicia trodde hon fått röd Fatty på sin ena hona ordnade jag så vi skulle få skicka in den till SVA för att försöka få svar på vad det här egentligen är. SHF skulle hjälpa oss med detta. Men nu visade det ju sig att honan inte hade röd fatty iallafall.
Men då kommer du alltså avliva nu innan det utvecklats riktigt? Eller kommer du vänta lite? Om du väntar lite, skulle du kunna tänka dig bidra till SVA tror du? Maila mig i så fall innan hamstern tas bort så vi kan ordna med allt.
Men alltså… Du behöver ju inte avliva dom med vit fatty eye? Det är inget farligt o går som jag sagt innan ofta bort med foderbyte osv.
#1 och #2 Jag kan bidra, men tyvärr inte min kompis som har en unge/hamster, hon ska ha en tregårds begravning för hamstern. Det var som hennes eget barn så hon är ledsen. Jag kan vänta med några. De med vit fatty eye ska jag behålla, Frizzi (ev en till).
Hilding har ingen fatty eye. Så jag blir med 2 vv.
Jag kan ta kort snart. :(
Så självklart ska jag inte avliva de med vit fatty eye, men just nu ser det ut som de flesta har röd på gång. :/
Nej, gud vad tråkigt att höra 
#5 Ja, det är riktigt tråkigt.
Nu kommer det bli svårt att hitta någon som inte har samma hamstrar i stamtavlan som Nimbus och Ella.
Jätte jätte tråkigt Ronja! 
Ja jag vill gärna se bilder och det måste så klart vara ganska tydlig fatty innan man skickar in. Så det är ju om du känner att du kan vänta med en. Mailar dig lite information om vilka kostnader som SHF kan tänkas stå för osv i eftermiddag.
Gud så trist Ronja :(
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se
Jättetråkigt att höra :(
Men jag undrar om det här med fatty eye, hur pass utbredd är det bland vintervita?
Jag hade tänkt köpa två vv från Mapilamis men nu vet jag inte om jag törs skaffa några överhuvudtaget.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Det är inte utbrett. Det har dykt upp sju innan dessa Ronja skriver om nu de senaste året/åren.
Så jag tycker inte man ska vara rädd för att skaffa VV.
Okej, så du tror inte det skulle vara någon fara att köpa från Mapilamis?
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Nej, så länge man inte vet hur det nedärvs, vad det är och garanterat vilka linjer de kommer från avråder jag inte att köpa från någon uppfödare.
Prata med Maggan om det och berätta om dina funderingar så underlättar det nog mycket. :-)
ps. Många av de som finns i flera stamtavlor där man sett Fatty Eye finns i många hamstrar och hos många uppfödare. Så ska man låta bli att köpa med alla de hamstrarna i stamtavlan som det ser ut nu kan man inte köpa av någon kan jag säga.
TILL ALLA: Jag tycker inte man ska förstora detta innan fler fall har dykt upp o vi vet mer om fatty eye i sig. Att säga att det kommer från en viss uppfödare är varken rätt eller bra!
Tack allihopa! 
#7 Tack, gör det. :)
Jag kan tänka mig att spara 1 lite längre så det utvecklas. Det gör ju så ont med röd fatty eye, så är det okej om jag bara sparar 1? Jag vill inte att flera ska få lida! 
Ja det är ju bra Ronja om du vill det. Givetvis ska det inte gå så långt att hamstern får väldigt ont. Men det måste ändå vara så mycket att det tydligt är fatty det är frågan om.
Kan du inte visa lite bilder på alla dessa du tänkt avliva? Hade varit intressant.
Jag tycker ärligt talat att den här tråden ska skrivas om eller tas bort eftersom Ronja pekar ut en viss uppfödare öppet och dessutom namnger djur som hon anser vara bärare. Det vet ingen något om eftersom INGEN vet hur det ens nedärvs! Däremot är sån här namngivning och spekulationer direkt skadligt mot den här uppfödaren och jag tycker inte det är okej. Ronja, du vet att jag tycker om dig, men jag tycker faktiskt inte du borde skrivit så här. Hade jag varit Maggan hade jag varit sååå ledsen nu.
Bakom dessa djur finns flera gemensamma nämnare och ingen av dom behöver betyda något. Det har jag skrivit till dig privat också. Det finns flera svenska uppfödare bakom, men även engelskt och finskt. Så är det här recessivt till exempel kan detta vara något de bär med sig under lång tid för att sedan dyka upp när de paras med ännu en bärare. Varför flera dykt upp nu kan man inte veta.
Jag själv är inte rädd för Maggans hamstrar. Tvärtom. Jag köpte för ett tag sen en trevlig och fin hona av henne.
#15 Oj, nej jag har pratat med Maggan och efter att hon skrev det så sa jag att hon inte skulle lägga ner. Nej om du uppfattade det som att jag menade något elakt eller pekade ut henne, för jag sa bara till att jag fått röd fatty eye på fler av mina hamstrar och då sa hon det själv, jag ville ju verkligen inte vara elak!!!
Ta bort det om du vill! Men jag pekade inte ut maggan, jag skrev: Jag har pratat med maggan som har mapilamis och hon säger att hon ska lägga ner sin uppfödning av vv om det är så, vilket jag tror att det är tyvärr. Då jag helt säkert vet att mina och Ella börjar få det….
Jag menade att hon sa att hon skulle lägga ner då som hon sa. Men när jag skrev "vilket jag tror tyvärr" menade jag att mina hade röd fatty eye, jag tyckte själv det blev lite konstigt där. 
Men jag förstår inte vad du menade med peka ut! För jag sa ju inget elakt eller? 

Jag förstor inte vad du menar riktigt, jag är väll för knäpp för att förstå. men jag ser inget elakt i vad jag skrev, jag skrev mapilamis Ella, hon har just nu ingen röd fatty eye, och jag sa aldrig att maggan hade på sina. :O
Jag är inte rädd för att köpa av henne, tvärt om jag ska köpa en hamster av henne snart. Mapilamis My! Jag sa aldrig att hon hade för det har hon inte.
PS: Jag har inte fått något mejl av dig. :(
Ursäkta att mitt sista inlägg blev lite rörigt. Fick lite panik. :/ För jag ville verkligen inte peka ut någon! Det vill jag INTE, det är det sista jag vill i hela världen, och särskillt mot Maggan, det måste du ju förstå Emma.
Jag tyckte inte jag gjorde det. Men om du tolkade det så så kan någon ta bort det här och så ber jag om ursäkt.
Det va det här jag reagerade på och som lätt kan tolkas av andra som att det här kommer från Maggans djur:
Vilket betyder att Mapilamis Ella kan bära på det.
Jag har pratat med maggan som har mapilamis och hon säger att hon ska lägga ner sin uppfödning av vv om det är så, vilket jag tror att det är tyvärr. Då jag helt säkert vet att mina och Ella börjar få det.
Och som du såg va det ju redan en blivande köpare som frågade om hon vågare köpa av Maggan ens nu. Så jag va nog inte ensam om att uppfatta det så tyvärr :-)
Men bra att du inte menade det på det viset.
Jag menade meddelande här, inte mail. Och det har du fått eftersom du svarade på det :-)
Där skrev jag mest om de hamstrar som fanns bakom mina som drabbades och jag skrev även med stora bokstäver att det inte är något bevis på att det kommer från dessa :-)
#19 Jaha, ja men jag menade inte så! Jag ska ju själv köpa av maggan! Jag skrev fel! För det var inte så jag menade. För jag menar INGET illa alls, ta bort allt ihop! Köp av maggan! Det är ingen fara! Jag menade inte sååå! Lovar! 
Jag trodde du skulle skicka idag eller imorgon! alltså ett mejl. Jag vet ju att du skickat mejl föut! Usch jag mår inte alls bra nu! Känner mig hemsk för det var verkligen inte något elakt jag menade!!! 

#13 Jag sa aldrig heller att det kommer från maggan! Maggan vet var det dök upp, men nu nämner jag inga namn.
Ronja, gumman, det är ingen fara. Jag tyckte mest det va viktigt att klargöra om du verkligen menade så och att det i så fall borde tas bort. Men nu menade du inte så och nu står det ju här i tråden så ingen kan missuppfatta :-)
Så må inte dåligt över det med nu.
Stor kram till dig o alla hamstrarna!
Som sagt så kan någon ta bort det här! Jag mår superdåligt eftersom jag pekade ut maggan(inte med flit). 
#22 Okej tack. Jag ska inte göra om det, skriver väll lite för snappt så jag inte tänker på vad jag skriver. Fick även nyss ett mejl av en som sa att jag blir lätt arg. Jag tänker nog inte på det själv och alla som uppfattar mig som det ber jag om ursäkt för. Jag fösöker be om ursäkt. inte låta arg. 
<3
#25 <3,
Jag tycker själv jag överreagerar ibland, jag får helt enkelt ta tag i det och tänkta ORDENTLIGT innan jag skriver. 

Lätt hänt, vet hur det är :-)
Åhnej Ronja vad tråkigt
. Vad läskigt att så många av dina har fått fatty eye nu, det bådar ju inte gått. Måste fråga, är Ella efter samma föräldrar som Frizzi? I så fall känns det lite läskigt för Fideli och Hoppetoss är ju kullsyskon med Frizzi, nu vet man ju inte hur det nedärvs. Men det känns ändå lite läskigt…
Beklagar! 
Mvh Alicia.
#28 Tack!
Det måste jag kolla upp, jag tror de är släkt. Men jag är inte säker.
Nu har jag kollat, och Frizzi och Ella är halvsystrar. Frizzi har även crocker som pappa, vilket var Gilberts som fick röd fatty eyes bror.
Jag har tittat igen, och nu börjar det inte se ut som röd fatty eye utan vit. Men jag håller koll. Dock är jag väldigt säker på att min granne som har en unge från min kull har röd fatty eye.