Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2004 ggr
LeeKnow
0

Köttfärs

Ska man ge rå köttfärs eller ska den vara stekt?

Min syster säger rå..

Tack för svar ;)

goldenhamsters
0

Du kan ge rå köttfärs, det är inte så bra om man steker den i smör och så. Glad

Mvh Alicia.

LeeKnow
0

Okej tack :) Tänkte väl :D

Linda3046
0

Va noga med att rensa ut det ur boet samma kväll bara :)

Kokt köttfärs borde också funka :)

[Avarice]
3

Rå NÖTfärs går att ge, blandfärs måste vara kokt :)

Frosstis
0

#4 Varför det?

[Avarice]
1

För att (har jag fått lära mig i alla fall) bland annat fläskkött har större risk att innehålla diverse otrevliga parasiter och bakterier.

Kan sätta mig att leta lite källor senare, men du äter väl inte rått fläskkött, kyckling t.ex? Det är av samma anledning som man inte bör ge det till djur, nötkött kan man dock beställa rare, medium eller well done på restauranger…t. ex så dör salmonella bakterier vid ca 60-70 grader.

EDIT:

Bara att läsa på livsmedelsverket på deras bakterielista, där rekomenderas faktiskt att kött (även nöt som jag nämnde) värms upp till ca 70 grader.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/

I deras allmäna råd för mathantering står det även bland annat:

• Genomstek fågel och köttfärs, smaka inte på rå köttfärs.

Jag kan även tänka mig att det är värre nu när det varit rötmånad, då är det större risk att kött blir dåligt i värmen.

Frosstis
0

#6 Jaha okej.. Men jag har gett rå blandfärs till Puff en gång.. :(

[Avarice]
0

Hamstern måste ju inte bli sjuk, likaväl som en människa inte måste bli sjuk av en bit, men jag skulle inte chansa fler gånger. Hamstrar är ju betydligt känsligare än oss människor dessutom.

Frosstis
0

#8 Nej, jag ger inte mer..

Evovva
0

Rå köttfärs är inte farlig för människor heller. Det finns till t.o.m en maträtt som heter råbiff. ;-)

Twisted_T
0

#10 Rå nötfärs är inte farligt. Rå blandfärs däremot är inte bra. Griskött skall aldrig serveras rött. Det behöver inte alltid leda till någonting men det kan göra så man skall inte äta eller servera rött/icke tillagat griskött.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

[Avarice]
0

Råbiff görs på NÖTkött :)

Evovva
0

#12 köttfärs är nötkött. ;-) Det var köttfärs hon frågade om. (Nötkött)

Twisted_T
0

#13 Köttfärs finns ju i både nötfärs och blandfärs? :o

Edit: Fläskfärs med såklart (snurrig idag).

// Linn

[Avarice]
0

Köttfärs är antingen blandfärs, fläskfärs eller nötfärs. Fläsk och nöt ingår i kategorin kött, därav är samlingsnamnet köttfärs.

I butikerna är det uppdelat i nötfärs, blandfärs och fläskfärs, just ordet "köttfärs" är något som står i recept när det inte spelar ngn roll vilket slags protein det är.

Evovva
0

Jo köttfärs är nötfärs. Annars benäms det fläsk eller blandfärs.

Jag har jobbat i charken.

Twisted_T
0

#16 Tycker samtalet känns lite långdraget men ändå.

Det står aldrig "köttfärs" på förpackningen. Och just gått en utbildning i livsmedel och livsmedelshygien.

Där har jag lärt mig att det finns tre olika färser och hur man tillagar dem bl.a.

Nu är ju inte detta så relevant utan det som skulle förklaras från början var att nötfärs går att äta rått och inte de andra färsena, det var ju uppenbarligen de som inte visste det så det är ju bra att de vet det nu.

Sen att vi två lärt oss olika om färs spelar ju ingen större roll, vi vet ju inte om TS menade nöt/fläsk- eller blandfärs.

(Försöker inte vara otrevlig på något sätt om det nu ses som det).

// Linn

[Avarice]
0

Håller med #17.

Som konsument har jag aldrig stött på benämningen köttfärs i butiker jag varit i, men vi kan ju släppa denna diskussion nu då den känns lite OT, hoppas TS har fått lite råd Glad

LeeKnow
2

Ja det har jag ;) Och blvit underhållen av eran diskussion.. ;)

Twisted_T
1

#19 Haha härligt ;)

// Linn

[Avarice]
1

We aim to please ^^

Linda3046
2

Haha, vilken kul diskussion. Något av det godaste jag vet är mackor med rå köttfärs, lite hackad lök och peppar på. Jag vet att det säkert låter vidrigt enligt vissa, men det är helt ljuuuuvligt gott. har aldrig blivit sjuk av det, men jag vet att livsmedelsverket kanske inte direkt skulle rekommendera det xD Dock skulle jag aldrig våga göra det med blandfärs för jag har hört att typ varannan gris har trikiner :S