Vatten/svällmage
Nu har halva Pandas kull dött av troligen (inte alls säkert) dött av sväll/vattenmage. Jag vet inte så himla mycket om detta. Dör hela kullen av det eller kan några överleva?
Idag hittade jag en halv död unge i boet och det var ju inte särskilt trevligt.
Och något ännu äckligare var att en utav ungarna slickade/åt på den halva ungen. Jag ska säga att jag höll på att spy…
Snälla håll tummar och tassar att resten överlever!
MVH FiffiLiina
Några kan överleva. Däremot bör resten av ungarna reggas med avelsförbud för Att undvika spridning. Om du tänker regga dem alltså. Hur som helst så ska de inte avlas på. Beklagar den hemska upplevelsen :(
// Sofia
Usch :-( Beklagar och håller tummarna för att resten av bebisarna klarar sig.
Jag har haft 2 kullar med svällmage, och det är inte kul. Förut sades det att det kanske berodde på att man strödde mat i boet eller gav ungarna havregryn som jäste i magen, men det är inte andledning till att de får svällmage. Det har med gener att göra, har för mig att det är dominant. Enligt mina erfarenheter så tror jag det i alla fall. Eftersom i en av kullarna så var pappan i kullen en hane som redan haft många kullar, ingen av hans tidigare kullar hade haft någon svällmage. Sen när han fick en olyckskull med en hona som kom från en kull med svällmage så fick den honans ungar svällmage.
I mina 2 kullar med svällmage så dog mer än hälften av ungarna, upp till 10 dagars ålder kan de få svällmage, efter 10 dagars ålder är faran troligen över. Men det ska ju absolut vara avelsförbud på alla i kullen som överlever.
Har hört att det ska hjälpa att massera med en bomullstops på magen på de som har svällmage, men jag tror att det är ren bullshit faktiskt. Jag testade det och det fungerade inte alls. Det går också så fort, att när de väl fått svällmage och det syns så dör de rätt fort och mamman "tar hand om dem". Har varit med om hamster som fick svällmage, men överlevde. Väldigt ovanligt, men de kan överleva.
Såhär ser svällmage ut (ungen på bilden är död, de luktar väldigt illa)
Beklagar verkligen, har ju själv fått ha det och det är så hemskt. Bara se hur antalet ungar rasar för varje dag som går
.
Mvh Alicia.
Just nu känner jag mig hemsk. Jag har inte alls tänkt på hur mycket havregryn jag gett dem och nu kom jag på att det säkert är därför några har dött. För att havregrynet har svällt i magen. Usch, vilka misstag man kan göra…
Men jag är inte skyldig till alla dödsfall i alla fall. De har bara fått havregryn i tre dagar så ungarna som dog före det var inte jag skyldig till i alla fall. Men jag känner mig ändå hemsk som inte alls tänkte på att det sväller i magen…
MVH FiffiLiina
Så det är inte svällmage i alla fall och det var ju bra ändå.
Hoppas bara att resten överlever!
Det ser ut som att en mörk kommer att dö då den har stora "bulor" på magen men resten (8 st) ser ut att klara sig då deras magar ser normala ut.
Usch, vilket dåligt samvete jag har alltså!
MVH FiffiLiina
Jag har nu rådfrågat veterinär och hon tyckte att jag skulle rensa buren (hälla i nytt spån och ta bort det gamla) men att jag skulle spara själva boet. Så det gjorde jag och jag hoppas att det gick bra för bebisarna!
Tack för alla svar ändå!
Man får alltid hjälp om man har probelm här på hamster iFokus!
Tack så jättemycket alla medlemmar!
MVH FiffiLiina
De bör ändå vara avelstop med tanke på att några dog innan så kan det mycket väl vara svälmage.
Jättetråkigt.. speciellt med första kullen! 
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Inga av de som dog innan hade vatten/svällmage
MVH FiffiLiina
Havregryn har inget med svällmage att göra, jag skrev att man förut trodde att de fick svällmage av havregryn, men det får dem inte. Det ärver dem från någon av föräldrarna. Om havregryn dödar ungar så tror jag inte att det ser likadant ut som svällmage. Svällmage ser man om de har ifall de har gula uppsvällda magar. Hur många ungar har dött? Om det är väldigt många tror jag inte att det beror på havregryn. Jag gav en massa havregryn till min första kull, ingen dog. Om några ungari kullen har det så är det avelstopp på alla i kullen.
Mvh Alicia.
Det ser inte ut som den har svällmage för det ser inte ut som din unges mage gör på bilden. Jag vet inte heller hur många som har dött men minst två. Jag visste inte hur många ungar det var från början så jag vet heller inte heller hur många som dog. De var så svåra att räkna när det var mindre. Igen utav de två som jag har begravt har haft svällmage.
MVH FiffiLiina
Kan ju vara lika bra att sätta avelsstop på kullen med tanke på att du inte riktigt vet vad det är! Om det är svällmage är det ju fruktansvärt om någon ska avla vidare och också få massa döda ungar pga det!
#11 Håller med. :/
Är det inte onödigt att sätta avelsstopp om ingen utav ungarna dog utav svällmage?
MVH FiffiLiina
#13 Sa du inte det innan, att de dog av svällmage? Eller vad dog de av?
TS, hur många ungar har dött? Är det endast 2 tror jag inte heller att det är svällmage. Om du tydligt såg att det inte har svällmage, då behöver du inte sätta avelsstopp, för man ser väldigt tydligt om de har svällmage.
Men jag undrar lite varför du trodde att det var svällmage? Om du är minsta osäker på om det är svällmage, sätt avelsstopp på alla i kullen. En riktigt smärtsam sjukdom, inget man vill utsätta fler hamstrar för.
Mvh Alicia.
#15 Jag fick förstod det som at mer än hälften hade dött, men jag kan ha fel.
Inga utav de ungar som har dött hade stor mage så det var inte svällmage.
Jag vet inte hur många som har dött då jag inte räknade de förrens de var lite över en vecka.
Därför att en unges mage svällde upp av havregrynet och jag trodde att det var svällmage men magen var inte gul som din hamsters var och den var inte heller så svälld.
#16 Som sagt så vet jag inte hur många som dött då jag inte visste hur många det var som föddes.
Jag skrev i en annan tråd att mer än hälften dog men så var det inte. Jag hade bara glömt att räkna några.
Jag har haft jättesvårt att räkna ungarna då de sprattlade så mycket, var så små och jag räknade flera flera gången.
Det ända jag vet är att de är 8 styckna just nu.
MVH FiffiLiina
#17 Okej, men om ingen hade det! Varför då skriva att de har det? Då måste de ha haft större magar än vanligt. Hur kan de helt plötsligt kanske ha svällmage och sedan säger du att de inte har det? 
En unge hade fått större mage men det var (sa även veterinären) att jag hade gett de för mycket havregryn. De andra två dog av nått annat.
MVH FiffiLiina
#19 Ja, okej, men även om bara en unge dog av svällmage så borde du sätta avelstopp. Om inte så kan det ju föras vidare till nästa kull, och då får flera det, om flera gör som du länge så kommer det ju finnas överallt typ :( Och även om du inte vet att det är svällmage ska man aldrig ta någon risk, i alla fall enligt mig.
Men det var ju ingen unge som dog av svällmage. Jag hade gett de jättemycket havregryn. Veterinären sa att om jag gett de jättemycket havregryn så var det det som den dog av.
MVH FiffiLiina
Det är ju en myt att havregryn sväller i magen.
"Om du äter havregrynen och sköljer ner med vatten kommer grynen förmodligen svälla i magen och du kommer få ont i magen."
"Du får inte ont i magen av 2 dl havregryn som sväller i magen. Jag tror du måste ha stora mängder för att det ska svälla så mkt att du får ont"
Detta läste jag på internet och det gäller människor. Hamstrar har ju mycket mindre magar och det betyder ju att det sväller av mycket mindre mängder.
MVH FiffiLiina
#21 Som Alicia och Julia har sagt så är det en myt. ;) :)
Så om du då såg en unge med uppsvälld mage så skulle jag som dem ovanstående sagt sätta avelstopp på hela kullen.
Bara för att magen inte var gul så behöver det inte betyda att det inte är svällmage. Finns en del terorier om att svällmage beror på att de föds utan ett analhål.
Mvh Alicia.
Det är ingen myt att havregryn sväller i magen. Vad händer om ni lägger havregryn i vatten? Jo de sväller. Inga konstigheter. Om nu veterinären klargjort att det beror på havregryn så kanske man ska lyssna på det? För svällmage brukar tyvärr ta med sig hela kullen. Tycker inte det är nödvändigt med avelsstopp. Sålänge det inte dyker upp FLER dödsfall.
// Sofia
#28 Jo, i och för sig, det sväller ju. Men behövs det inte ganska mycket för att det ska göra magarna uppsvällda? Jag menar, små hamsterungar äter ju inte så mycket? Jo, de dricker mjölk, men när de dog, ja de brukar inte äta vanlig mat i den åldern?
Jag har läst att det är en myt, och även jag har gett stora mängder havregryn under min första kull. Alla ungarna åt havregryn men ingen dog, jag tror att det måste äta rätt mycket för att de ska svälla så att de dör. Och det krävs väldigt stora mängder för att det ska synas att magen är uppsvälld, jag tror inte att det har med havregrynen att göra. Jovisst, havregryn kanske kan döda om det ges i för stora mängder. Men jag tror inte orsaken till den uppsvällda magen har med havregryn att göra i alla fall.
Mvh Alicia.
Även om det var havregryn så vet du ju inte säkert och för hamstrarnas bäst och framförallt för ägarna som köper ungarna, med tanke på att dom kanske använder i aveln och får hamstrar med ev svällmage. Med tanke på att du inte vet helt säkert.
Jag skulle sätta avelsstop för att vara på den säkra sidan för båda hamstrar och blivande ägare!
Ts, du får göra som du vill. Men vi vet inte alls mycket om svällmage. Finns knappt någon forskning om det, jag vet mest att det bara är otroligt smärtsamt och hemskt.
Om det bara är 2 som dött, då är det nog inte svällmage. Men helt kan man ju inte veta. Jag har inte sett ungen som hade uppsvälld mage, om det var din första kull så kanske du är lite ovan och det bara var en välfylld mage med mjölk och inget annat. Så det är svårt för oss på forumen att säga vad som är bäst, skulle ha varit bra om du tagit kort på ungen.
Det är ditt val, vad du ska göra med kullen. Jag vet inte, men hade du pratat med en veterinär? Hade missat det då. Jag tycker att det skulle vara väldigt hemskt om det var svällmage och folk avlar vidare på det, då kommer det att spridas eftersom det är ärftligt.
Tänkte ju helt fel förut, det är definitivt recessivt och inte dominant. Om det inte är avelsförbud på dem i kullen, försök hålla lite mer kontakt med de som vill avla och be dem informera dig om det är många dödsfall i sina kullar.
Mvh Alicia.