Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1230 ggr
[SelmaP]
0

Min kompis ska para hamstrar?

Hej, alltså.. nu vet jag inte vad jag ska göra! Min kompis vill köpa en hamster av mig, för att kunna para sin hona men min hamster. Men hon vet ju ingenting om hamstrar! Hon läser ingen fakta och hon vill bara avla på för skojs skull bara för att hon blev avundsjuk på att jag får massa kullar.. jag vill ju inte sälja min hamster till någon som är oseriös, men hon är ju fortfarande min bästa vän! Vill inte verka taskig! :(

Hur skulle ni hantera situationen? Vad ska jag göra? :(

[SelmaP]
0

Snälla, hjälp!! :(

Twisted_T
0

Svår situation. Men du måste nog faktiskt säga nej. En bra ide är att säga att hon borde läsa på mer. Hon kan ju komma till dig och kolla och du kan visa henne saker. Säg att om hon läser på mer så kan hon få köpa en. Om hon bara sätter igång så finns det nog tyvärr stor risk att det slutar dåligt och att det är du som måste ta hand om alla ungar och mamma sen eller dylikt. Har man ett genuint intresse så vill man ju oftast själv läsa på och vet att man borde göra det.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

LeeKnow
0

Sälj inte hamstern till henne om du inte själv vill!

"Strunt" i att ni är kompisar, du bestämmer om du vill sälja den till henne eller ej. Vet att det kan låta lite elakt nu.. Men om hon får tag på en hamster och parar de så kommer hon nog att fatta sen hur mycket jobb det är med hamster bebbar Glad Så på ett sätt är det ju "bra" om hon tar en kull…

LeeKnow
0

ag menar inte nu att hon ska ta en kull!! Menar bara att det blir som en läxa för henne att hon ska läsa på innan hon gör samma misstag..

Men lyssna inte på mej.. Jag har själv ingen hamster än, tycker inte jag är tillräckligt bra på hamstar ;)

[Em_I_Am]
0

Jag hade gjort så här om det vore min bästa vän:

Jag hade sagt att hon får köpa en men efter det att hon lärt sig lite mer. Bjud hem henne till dig och säg att ni kan prata massa hamster, läsa på datorn och så några gånger. Hjälp henne. När du tycker att hon är tillräckligt kunnig hade jag sålt henne en hamster. Lyssnar hon inte eller inte vill lära sig hade hon inte fått köpa någon hamster.

[SelmaP]
1

Åh, tack för era svar!

5# Nu har jag gjort precis som du sa, jag ringde henne och frågade om hon kunde komma över efter skolan så kunde vi läsa på lite och sånt. :)

Har ni tips på några hemsidor om avel eller ja, all fakta helt enkelt? Skulle uppskattas! Jag sa åt henne att läsa min hemsida också. www.selmashamstrar.n.nu

Therese.G
0

www.hamsterforeningen.se

Klicka in er på dvärghamster och sedan på avel (eller valfri kategori)!
Finns otroligt mycket, och framförallt bra, information på den sidan.

- Therese

[SelmaP]
0

Okej, tack för länken! :)

Therese.G
0

#8 Så lite så.
Sitter själv och kollar på den sidan när jag behöver ta reda på något. :)

- Therese