Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 4639 ggr
[SelmaP]
0

Vilka färger föder ni upp?

Hej!

Jag undrar vilka slags färger på hamstrar ni föder upp? ( kanske lämnar en intresseanmälan också ) :))

Ladda gärna upp en bild på färgerna också.. är väldigt dålig på färger och när jag söker på google kommer det oftast upp massa olika, så man förstår liksom inte vilken som är vilken! :(

(Jag gillar dove bandade hamstrar, riktigt fina!)

Roonja
0

Jag är registrerad hamsteruppfödare i svenska hamsterföreningen under namnet Flingans och föder upp fina och stora Guldhamstrar och fina vintervita dvärghamstrar. Alla ungar och vuxna jag säljer är väldigt handtama och ligger ofta på rygg i handen och blir kliade på magen. Skrattande

Jag föder upp creme(caramel, creme rö, caramel rö), offwhite(bö rö), sobel, mink, silvermink, koppar, rost, cinnamon, nf, sg, champange, dove, svart, choklad på guldhamstrar i kh, lh och satin(snart rex).

Och jag föder upp Sapphire, Agouti, Sapphire pearl och Agouti pearl på VV dvärghamstrar. Skrattande

Jag har en planerad guldhamster-kull där det kan komma: creme, offwhite, rö creme, rö offwhite med eller utan roan och nf, cinnamon och silvergrå med eller utan vitmagad. Det kan bli både lh och kh i kullen. Skrattande

Och en guldhamster kull där det kan komma: Champange, silverkoppar och caramel rödögd med eller utan satin i lh. :) Och även med eller utan dominant spot.

Sen ska jag snart få en VV kull med sapphire och Agouti. Glad

kimky
0

Vi är inter reggade uppfödare i SHF men tänkt bli det lite senare förhoppningsvis :)

Vi har både Guldhamstrar,Campbells och lite vintervita hemma hos oss!

Inom Guldhamstrar föder vi upp färgerna:

• Skpd i både svart & choklad samt med vit - korthår huvusak
  • Gul-baserade färger - Korthår huvusak
  • Svartbaserade färger som Choklad,Svart,Dove,Champange samt Blå påbörjat,även dessa med silver i. - Båda långhår och korthår,olika linjer.

Inom Campbells är det:

• Opal,Argente,Blue fawn (Genotypen A*)
  • Dove,Blue begie,Svart,Blå (Genotypen aa) samt börjat komma Albinos :)

Inom de Vintevita har vi:

• Sapphirepearl & sapphire(endasat ett avelspar som får dessa färger).
  • Mandarin och Mandarin,röd ögd

Kullar håller på att planera hos Guldarna samt Campbellsna, dock lite stopp nu då är förkylda troligen "/ Men senare komm vi få bland annat blåa guldhamstrar.

LinneaJohaanson
0

Hmm.. det jag främst vill ha är Silvergrå och Bö sobel och Svart ds. Gärna med rex och satin! Men det kommer ju lite allt möjligt ibland och klart man får någon färg som inte hör dit också Glad

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Charlie2006
0

Föder upp normalfärgad (med och utan umb), rost (med och utan umb), caramel, creme sö, sobel och sobel bö främst. Men sedan dyker det ju upp en del andra färger ändå. :) I hårlaget långhår.

Normalfärgad (normalfärgad mörk) -

Normalfärgad umborous -

Rost -

Rost umborous -

En ung Caramel (färgen mörknar med åldern) -

En ung Creme sö (färgen mörknar med åldern) -

Några sobel bö och silversobel bö ungar. :) + en offwhite bö i hörnet.

Vuxen sobel bö -

Sobel -

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

[SelmaP]
0

Ni verkar vara toppen uppfödare! Skulle vilja köpa hamstrar från er alla x)

Men det får jag ju inte.. :((

Skicka ett mejl till selma_tjejen@hotmail.com och skriv lite om era hamstrar, och ladda gärna upp en bild på dem ni har till salu m.m så kanske jag får upp ögonen för någon hamster!! ;))

Kram Selma!

nakuta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har liten mini uppföning med gulbaserat ej reggad, men kanske så småningom.

Jag föder främst upp gulbaserat och svartbaserat och då svartbaserade skp. har även bandat med i den räkningen, kanske ds också i framtiden.
I hårlagen LH och KH med satin, Rex kan förekomma.

Nästa kull planeras att paras i mitten-slutet av september melland Dove skp KH och Black Silverpearl Ba Satin LH.

Finns mer info på min hemsida som finns länka i min signatur Skrattande

Finns mycket att berätta om mina hamstrar, men framförallt är det väl att jag har urmysiga och goa hamstrar.

Om du vill kan du kontakta mig här eller på min mailen som står på hemsidan =)

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Hamsterlycka
0

Färgerna som jag vill få fram är väl sivergrå, fina skps, choklad, silversvart, svart ds, sobel och bö sobel! Gärna med satin också och i framtiden rex! :)

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Zaviie
0

Cremebaserat(caramell, bö sobel, bö silversobel, mink, silvermink, koppar, bö offwhite bla) och viltbaserat (rost, cinnamon, silvergrå silvergrå bö bla), vissa med Ds, rex, satin. Alla långhår :)

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Slugawoo
0

jag föder upp svartbaserade samt vilttecknade.
alltså svart, dove, choklad, silvergrå, cinnamon och normalfärgat.

har just nu en kull där det finns svart, choklad, sg och nf.

Lojs
1

Jag satsar främst på svartbaserat och gult kombinerat med svartbaserat, gärna med vitteckningar. Nästa planerade kull är mellan en dove korthårshona och en gul långhårshane. Den blir runt oktober någon gång tror jag.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Miss__Linda5
0

Jag föder inte upp något ännu tyvärr, fick hem min första underbara Creme sö igår, Lancelot.. Glad hoppas du inte saknar honom allt för mycket Elin.

Miss__Linda5
0

Frida menar jag ju givetvis..felskrivning. Glad

Charlie2006
0

#11 Har du fått hem lilla pojken nu, en fin och trevlig pojk är han allt. Kyss Tycker dock han fått flytta på tok för många gånger nu. Obestämd

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

[SelmaP]
0

Någon som har några planerade kullar / aktuell? :P

Kan man para t.ex en 4månaders gammal hane med en 6månaders gammal hona ? Eller måste dem vara typ lika gamla ?

Tänkte köpa en avelshona/avelshane att para med min blivande guldhamster som kommer när den blir leveransklar ;)

Sen undrar jag hur man vet vilka färger det kan bli om man t.ex parar en offwhite med en sobel?? Hur vet man det? Kan någon förklara :P?

UlrikaD
0

#14 Vet inte om du har guldhamster nu eller har haft tidigare. Men det bästa är om man äger djurslaget ett tag först och inte börjar avla innan man ens har träffat dem.

Sen när man har haft det ett tag och märkt om det är ett djur som passar en eller inte, då kan man väl börja fundera på avel.

Men man köper ju djur från början som sällskapsdjur.

Om du läser på hamsterförenings sida så står det mycket om avel, även om ålder på hona respektive hane.

Charlie2006
0

#14 Dom behöver inte vara lika gammla, men en 4 månaders hane är för ung. Rekommenderas att inte para vare sig hane eller hona innan 5 månaders ålder.

Du vet vilka färger som kommer genom att kolla bakåt i släkten. Om du ex parar 2 cremebaserade med varanda, då kommer det bara komma cremebaserat i kullen.

En offwhite och sobel kan ge creme, sobel, silversobel och offwhite. Om båda bär på bb (rost/brunörat) kan det även komma caramel, offwhite bö, sobel bö och silversobel bö. Om båda bär på pp (rödögd/cinnamon) kan det dyka upp mink, creme rö och offwhite rö. Om båda bär på båda generna kan det även komma koppar och caramel rö. För att en färg ska dyka upp måste båda bära på den. Teckningar såsom umborous, skp och vitteckningarna samt gul/gula färger, måste finnas på en av dom man parar för att det ska kunna komma i kullen.

Min hemsida

//Frida

Miss__Linda5
0

#13 Du behöver inte vara orolig, nu har han flyttat färdigt. Glad

Så mysig och snäll.

[SelmaP]
0

15# Jodå, jag har haft två guldhamstrar, men det var längesen.

Tänkte börja med guldhamstrar igen :P

16# Jo jag vet, det var bara ett exempel xD

Sen undrar jag hur man '' kollar bakåt i släkten '' ?

Står det på stamtavlan? :))

Charlie2006
0

#18 Du har 4 led som du kan kolla på bakåt i stamtavlan, så då står det färger på varje hamster. Så då är det bara att kolla om ex båda bär på rödögd, brunögd, creme, svart, rex.. :)

Min hemsida

//Frida

[SelmaP]
0

18# Jaha okej, tack för svaret! :))