Hamster iFokus

Hamster

Etikettrysk-vintervit
Läst 7001 ggr
Roonja
0

(VARNING för KÄNSLIGA) Gilbert :'(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har länge sett att Roslagens Nimbus, eller Gilbert som han kallas har mått dåligt. Och jag har funderat på avlivning. Idag när jag tittade till honom såg jag en stor tumör på bröstkorgen. Såg även att ögonen petade ut som aldrig förr. Han har en stor tumör och röd Fatty eye, det som är konstigt är också att den röda fatty eye:n dök upp vid 1 år och 6 månaders ålder. :( Imorgon åker jag in till veterinären med honom. Jag kommer sakna honom. Han har alltid varit snäll. Jag kommer aldrig glömma min lilla Gilbert. Kommer sakna dig såå. :’( <3 Jag har även valt att inte avla på hans avkommor. Flingans Quattro, Flingans Memory For Life, Flingans Moonlight Star och resten av hans ungar kommer inte att avlas på. :( Men dem kommer stanna här som sällskap. Vila i frid. Snart kommer du ha det bra och inte ha ont längre. :’( Jag känner mig väldigt dum som inte hittat tumören eller den röda fatty eye:n tidigare. :(

Roonja
1
Amun-Ra
0

Åh hua då! Fy tusan för red fatty eye! Är det någon som vet något var denna hemska sjukdom kommer ifrån! Beklagar att du måste låta en kär vän somna in! Rynkar på näsan

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Roonja
0

#2 Röd Fatty eye är vad jag fått veta ärftligt! Rynkar på näsan

Alexinas
0

Stackars dig Ronja!  Rynkar på näsan

Roonja
0

Tack för stödet! GråterGlad jag är så ledsen. han var så speciell! Gråter

Frosstis
0

GråterHemska sjukdomar som drabbar sina älskade Rynkar på näsan

Roonja
0
Alice98
1

R.I.P Gilbert! :(

Och snart Marwin och Theo….

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,

www.alihams.weebly.com

goldenhamsters
0

Beklagar vertkligen!! Gråter

Jättekonstigt är det inte att han fick det vid så gammal ålder, mina tjejer Tjorven och Stina fick det vid 1 år och 3 månader tror jag, båda två samtidigt.

Han är ju farbror till mina tjejer, och visst blev jag glad nyss när jag kollade Hoppetoss och märkte fatty eye på henne med.. Hon har precis börjat få det, fyfan alltså för den sjukdomen För vanlig börjar den bli, det är liksom min fjärde hamster som får det på inte ens ett år.

Mvh Alicia.

[Em_I_Am]
0

MEN VAD ÄR DET SOM HÄNDER MED VÅRA DVÄRGAR!?

Jag bleklagar verkligen Ronja! Jag vet hur jäkligt det känns Gråter

Vi har precis avlivat Crocker, bror till Gilbert pga cancer som började som en mycket snabbt växande tumör mitt på magen. Även han hade fatty, men vit, som gick tillbaka ganska bra när han började tappa i vikt pga cancern.

Känns inte bra att så många drabbas av fatty!! Inte heller att det är fatty, både vitt och rött på alla dessa tre. Rynkar på näsan

Crocker användes inte i avel här så jag behöver inte stoppa ytterligare någon linje här iallafall.

Stor tröstkram till dig!

[Em_I_Am]
0

#8 Vadå snart Marwin och Theo? Är de släkt med dessa och också fått det eller?

goldenhamsters
0

#10 Känner samma sak, något är det som händer. I alla fall med fatty eye som verkliget börjat bryta ut totalt nu på sistone. Tycker inte att det verkar finnas många friska vintervita längre, känns som de flesta bär på något i alla fall.

Jag tycker att fatty eye är rena skräckhistorian, värre än papova tycker jag nästan eftersom det är så mycket fler vintervita som fått fatty eye. bara jag har haft fyra nu, och det har gjort att jag nu aldrig mer kommer köpa vintervita igen tror jag. Vet inte vem man kan lita på, vilka linjer är friska egentligen? Tror jag hellre köper campbells då faktiskt.

Mvh Alicia.

[Em_I_Am]
1

Jag mailar er båda. Man hör inga andra som drabbats och vi alla tre har hamstrar med gemensamma nämnare. Viktigt att veta OM det är därifrån detta kommer, vilket det väl ser ut som just nu.

UlrikaD
1

Beklagar verkligen. Vad hemskt.

Värre än papova kan jag väl inte tycka att det är i och med att där blev även friska djur avlivade pga att de kunde bära på det.

Fatty Eye smittar ju iallafall inte.

Men jag förstår hur du känner, verkligen:(

[Em_I_Am]
0

Alicia det går inte att jämföra med Campells. Där har du diabetes istället. Pest eller kolera. Och totalt är det sju hamstrar som fått fatty det senaste året (när va det du köpte dina första tjejer?) och fem av dom har likheter i stamtavlan. Så det går ju att jobba för att sätta stopp på detta OM det är detta i stamtavlorna som gjort att just dessa har drabbats.

Så är det tyvärr med smådjur. Det har varit Papova på guldisar, diabetes på campbells, tumörer och myco på möss och råttor. Men de är UNDERBARA och genom att vara så här öppna som vi är genom att gå ut med sånt här när det väl inträffar och vidta åtgärder kan vi sätta stopp för detta gemensamt. Tänk så många friska Vintervita det finns! Och Campbells också för den delen!

UlrikaD
0

Diabetes hade jag glömt. Att det alltid ska vara någonting.

Men ju mer man jobbar på det, desto bättre blir ju aveln och desto bättre djur får vi.

Man får väl försöka tänka så istället.

[Em_I_Am]
0

Ja absolut.

Tänk så bra forum är och just sånt här viktigt kan uppmärksammas och visas upp!

Roonja
0

Tack allihopa. Nu åker jag snart iväg med Gilbert. Gråter

#8 vadå Marwin och Theo? (Gilbert är pappa till dem men du behöver inte avliva om de inte visat några symtom på röd fatty eye! ) Rynkar på näsan

#9 Jo, det har du rätt i. Dem fick ju det sent dem också. Rynkar på näsan

#10 Det kan vara det Gilbert har också. Alltså Canser. Han har en stor knöl på magen/bröstet som växer ganska snabbt.

goldenhamsters
0

Jo ni har rätt, papova är mycket värre. Tänkte inte på att helt friska djur var tvungna att avlivas.

Jag som inte är uppfödare kommer nog inte köpa fler vintervita, underbart djur. Men efter att få avliva 4 vintervita på inte ens ett år, och veta att den sista vintervita man har troligen också kommer få, då känner jag bara att jag inte vill göra om det här en gång till, men får se senare. Hoppas verkligen att folk kämpar för att få bort det, jag tycker att det borde vara en regel att man inte får avla på avkommer efter hamster med fatty eye, eller syskon. Finns ju uppfödare som gör det…

Mvh Alicia.

Roonja
1

#19 Jag tycker det är en självklarhet att inte avla på det. Därför ska jag nu köpa in nya avels djur. Eftersom jag bara har en hona jag kan avla på. Resten är släkt med Gilbert. Jag vill ju inte få vidare Gilbert linjer. Rynkar på näsan

[Em_I_Am]
0

Jag avlar inte heller efter linjer där det dykt upp…

[Ingunn_1969]
0

Jättetrist, Roonja, jag tänker på dig idag och på söta Gilbert såklart.

Det är så trist att vi har fått detta på våra underbara dvärghamstrar men bra om vi kan samarbeta för att hitta källan till fatty eye och göra allt vi kan för att stoppa detta.

/Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Roonja
0

#22 Tack för stödet Ingunn!

#21 Ja, det är bra Emma. Det bevisar ju på att du är en seriös uppfödare.

Måste tyvärr säga att Gilbert inte finns vid liv längre. Han somnade fint och stilla in hos veterinären. Snart ska han begravas på min tomt. Gråter R.I.P

[Em_I_Am]
0

Vila i frid Gilbert <3

goldenhamsters
0

Vila i frid Gilbert! <3

Mvh Alicia.

Roonja
0
UlrikaD
0

Söta lilla Gilbert:(

Erika89
0

Vila i frid lilla vän <3

Alexinas
0

Vila i frid lille Gilbert :(

Amun-Ra
0

Vila i frid lilla Gilbert! Hälsa glatt till mina små älskade vänner från mig! Kram till dig Gilbert! Ha det gott i himmlen…

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Miilla
0

Hemska sjukdom Rynkar på näsan

Vila i frid söta Gilbert!

Smulipop
0

Vila i frid Gilbert. Lev ett fint liv däruppe där inga smärtor finns. Du kommer alltid finnas kvar i våra hjärtan.

R.I.P Gilbert.

Roonja
0
AnnaCDSG
0

Usch, så hemskt! Gråter Beklagar, Ronja!

Vila i frid, lilla Gilbert.