Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 3169 ggr
Nasse.Basse
0

Tänderna är för långa?

Jag är lite osäker för jag tror att min guldhamsters tänder är för långa. Därför vill jag ha lite tips att he hamstern så att de ska "slipas".  Glad

Med vänlig hälsning, Maria

vinteralvan
0

Gå till en zooaffär och köp lite olika gnagleksaker. Varför tror du att dom är för långa? Har han svårt att äta? I värsta fall kan du boka till hos veterinär som kolla upp tänderna och ev slipar ner dom.

Nasse.Basse
0

Jag såg hans tänder för någon dag sen och de såg rätt långa ut. kanske så de ska va, vill bara va på säkra sidan och ge han något som slipar dem lite.Glad

vinteralvan
0

Har ni något äppelträd i närheten? Äppelkvistar är god att gnaga på.

Nasse.Basse
0

Ja vi har två i trädgården. Vi la in lite för några månader sen men han gillar inte dem. Han luktar och så, men gnager aldrig…. Men jag ska testa igen!:)

goldenhamsters
0

Guldhamstrar har ungefär 1 cm långa tänder. Det här är en normal längd och färg på tänder:

Säker på att din hamster har för långa tänder?

Du kan ge knäckebröd, äppelkvistar, oskalade jordnötter, nötter, äggkartonger m.m. Det filar ner din hamsters tänder, de måste bli nerfilade eftersom hamstrars tänder växer hela livet.

Om tänderna är jättelånga kan du behöva besöka en veterinär som klipper ner tänderna. Men det behöver du bara göra om du märker att din hamster har svårt att tugga sin mat, eller att den får sår i munnen av tänderna.

Mvh Alicia.

Nasse.Basse
0

Tack så mycket du! De är nog inte så långa.. Jag ska testa allt du sa och kolla hur långa de är! ;) tack