Färger..
Alla sådanahär hamster färger förvirrar mig mycket! Jag vill så gärna uppföda hamstrar men förstår att det är mycket att lära *suck* Jag kan det mesta om ungarna och att ta bort pappan och såvidare men det som är mest förvirrande är färgerna! Jag har försökt att lära mig lite grann… jag kan inte det här men silvergrå,cinnamon, eller normalfärgad?
Hur ser man allt det här?! Ni äger att min hamster är Lh Normalfärgad. Jag kan inte säga emot eftrsom jag absolut inte kan någonting om färger?!
Jag har läst om färgerna här och på SHF hemsidor och förstår inte någonting!
Finns det något enklare sätt att lära sig allt det här på?
Tacksam för svar ;)
Vad är en normalfärgad? 
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Jag vet inte…….. att den är normal?! JAG HAR INGEN ANING!!
Hahah jag kan försöka att hjälpa er båda! :)
Jag håller själv på att lära mig det här med färger & genetik ^^
#1 & #2
Det här är en Normalfärgad! :)
Jag vet att det kan vara svårt att lära sig!
Men tro mig det går ;)
Här kan ni läsa om färgerna:
http://www.hamsterforeningen.se/guldhamster/f%C3%A4rger-teckningar-h%C3%A5rlag/vilttecknade-1920377
http://www.hamsterforeningen.se/guldhamster/f%C3%A4rger-teckningar-h%C3%A5rlag/svartbaserade-2465694
http://www.hamsterforeningen.se/guldhamster/f%C3%A4rger-teckningar-h%C3%A5rlag/gulbaserade-2465696
Haha nu blev det många länkar men ^^
Hamster föreningen har massa info om teckningar osv! :)
Hmm.. är inte helt säker men jag tror att han är Ds också? (Dominant spot)
Somsagt så är jag ganska ny på färger & kan ofta ta fel :)
Men jag tror att han är en ds. :)
#4 Din hamster är normalfärgad dominant spot bandad lh. :)
Haha då hade jag inte helt fel! :D
#6 som ronja säger :)
Mvh Sarah
Ta en titt på min Hundhemsida
Tack så mycket :9 Vad innebär Dominant spot?
menade inte :9 utan jag meande :D :)
Det är när dom har vita fläckar på kroppen :)
Din hamster har ganska stora tror jag ^^
Tihihihi jaa haha :DTack för hjälpen :)
Bandad= De har ett band på ryggen
Ds/Dominat spot= de har vita prickar, din hamster har stora "prickar".
silvergrå då är hamstern typ grå, svar och lite vitt/silvrigt typ. Och på kinderna har den mörka halvmånar.
Normalfärgat är att hamstern är brun, vit, och lite alla möjliga färger ;) Sök på google :)
Choklad = hamstern är brun
Svart = svart
Hårlaget satin= hamsterns päls är "blänkande"
Hårlaget rex= Hamsterns hår är krulligt, även morrhåren
Lh= långhårig Kh=korthårig
offwhite= vit med gråa öron
caramel= creme färgad med bruna öron
creme= beige färgad ungefär.. grå öron
Umb/umborus= färgen är lite mörkare
rost= typ som mörk creme, sök på google.
rö= rödögd
sö=svartögd
dove= grå hamster med röda ögon
albino = vit hamster med röda ögon
sobel = brunsvart med bruna ringar runt ögonen (finns olika varianter av sobel också)
champange = sandfärgad typ, ljus creme.. röda ögon
Teckningen sköldpadd (skp) = ex en mörk hamster och med gula fläckar över kroppen (sök på google om du inte fattar)
Sköldpadd/vit= ex en mörk hamster och med gula och vita fläckar.
Vet inte om jag har fel på någon, men det får ni väl ändra :)
#13 Lite ändring här:
Satin: Hårstråna blir tunnare och i håliga. Därför glänser pälsen.
Offwhite: En gräddfärgad hamster, oftast lite mörkare. Den är inte vit för då är det en vit hamster. :)
Creme: Nästan Orange, mot aprikos. :)
Rost: en brunröd hamster med bruna öron, kindteckningar, halvmånar och hätta.
Albino:Det är en hamster utan prigment, därför är den vit.
Sobel: En sobel är en creme umborous. :) Nästan svartbrun. Och så creme ringar runt ögonen.
Champange: En champange är en rödögd choklad. Den är lite ljusare än en choklad. men dem har nästan samma färg. :)
Fanns lite annat som också behövdes rättas, men det var inte så stora saker. :)
#14 Ja men då har jag ju lärt mig lite ändå 

Angående fläckar på en dominant spot så har de inte stora eller små fläckar. De har fläckar helt enkelt.
Anledningen att denna hamster är så helvit är för att den utöver fläckarna även har ett vitt band runt kroppen. Så det blir liksom vitt+vitt.
Gå in och titta på bilderna på hamsterföreningens sida som är länkad högre upp. Det är alltid lättare om man tittar på bilder själv.
#16#14 #13 #11Tack så mycket :) Jag har läst mycket igår och ska läsa på mer idag ;) Med eran hjälp så förstår jag mycket mer ;D Så tack :)
#16 Förlåt om jag ställer så många frågor men jag är lite ny på det här :) Angående det där med Dominant spot så förstår jag inte vad du menar? Jag tar det som att om en hamster har en svart prick på kroppen och resten vit så är det då en Ds…. Är det inte så?

Om du tittar på någon av länkarna så ser du hur en d.s ser ut. Där står det även beskrivet hur färgerna och teckningarna ska se ut.
På en d.s ska du ha en grundfärg på hamstern, alltså en enfärgad hamster. Sen tar man de vita fläckarna ovanpå det.
En vit hamster med en svart prick på kroppen är en mosaic och väldigt ovanligt:)
#18 ok Tack :)