Hamster iFokus

Hamster

Etikettutställning
Läst 1112 ggr
nadilda
0

Utställnings frågor

Har lite frågot om att ställa ut sin hamster. Ska ju ställa ut Aska den 13/10 i år.

Första frågan gäller hanteringen, hur gör dommaren när dom bedömmer hamstern? Aska har aldrig bitit eller fräst till någon och bara hon fått nosa på din hand kan man ta henne uppifrån, man kan känna och klämma hur mycket man vill. Men hon är inte heltt nöjd med att visa magen utan sprattlar lite, måste jag träna mer på det eller gör inte det så mycket?

Och det är inte bara jag som kan hantera henne utan familjen, kusiner och vänner har också fått göra det och det går bra.

Andra frågan gäller papprena, om man ska ställa ut i standardklass vilka papper krävs?

Fråga tre är om någon mer ska ställa ut då?

Och sen efterlyser jag allmäna tips!

Evovva
0

Utställningarna är inställda resten av året pga papovaviruset.

nadilda
0

#1 Inte SVVs där kan men fortfarande ställa, men bara dvärg och det råkar jag haOskyldig

Evovva
0

Ok. Om du går in på shf hemsida så står allt om utställningar och vad dom går efter i bedömningen.

Lemonneater
0

tass! Det var bra frågor nadja! De skulle jag vilja få reda på med :).

har du redan anmält dig nadja?

goldenhamsters
0

De flesta dvärghamstrar sprattlar när man bär dem på rygg, det är inte natuligt för dem och det är inget en domare ger minus på Glad. Inget du behöver träna på.

Vet inte hur SVVs gör, men i SHF måste man själv vara medlem för att få ställa ut sin hamster (man har en testa på gång) och är hamstern oregistrerad får man bara ställa ut den i pet klass (om det inte är första gången, man får en testa på gång i standard då). Men för att ställa i pet och standard ska man vara medlem och hamstern ska vara registrerad, man behöver inte ha med någon stamtavla eller papper.

jag skulle gärna vilja gå, men det är lite långt bort för mig Rynkar på näsan

Mvh Alicia.

[Em_I_Am]
0

Hur själva uppvisandet eller så går till beror på vilken förening man ställer i. Sist när jag ställde för SSV i Malmö fick man själv bära fram petboxen med sin hamster i när domarsekreteraren ropade upp hamsterns namn.

Man ställde petboxen på bordet där domare och sekreterare satt och domaren plockade upp hamstern. Så det är ju bra om man har en hamster som är någorlunda lätt att plocka upp så klart, men de är vana och djuren kan ju bli lite extra stressade så det är inte hela världen om hamstern är lite rädd precis då. Så länge den inte är jätte rädd eller bits tror jag det är ok.

De flesta hamstrar sprattlar som sagt när man tittar magen så det gör inget :)

När domaren tittat färdigt och sekreteraren skrivit ner bedömnigen stoppas hamstern tillbaka i petboxen och man får gå fram och hämta den igen.

På tex SHFs utställningar går man inte själv fram med petboxarna.

nadilda
0

#5  och #6 Tack för bra svar!Skrattande

#4 Inte än, för dom skicar papprena med anmälan saken till min ena adress och jag bor på sommar på ett annat ställe men imorgon ska vi hem och vattna blommorna på "rätt" adress och då ska jag se om det har kommit ;) Usch och fy så krånglit det lät! :P

[Em_I_Am]
0

Information om uställningarna i höst och vinter kommer i nästa nummer av medlemstidningen! Där står säkert hur man anmäler också. Annars kommer det att komma upp på deras hemsida. :)

nadilda
0

#8 Tack!Glad Kram på dig som orkar med mig och mina frågor!Skrattande

[Em_I_Am]
0

Kram tillbaka! Det är bara jätte roligt! :D

nadilda
0

#10 Då kan jag äll passa på att fråga om vad för olika priser och titlar det går att vinna! Sånt är ju kul!

[Em_I_Am]
0

Vilka priser det är kan variera mycket från utställning till utställning. Till stora titlar som BIS (Best In Show), BIM (Bäst I Motsatta könet) mfl brukar man få rosetter.

Priset om BIS tävlar alla de djur som fått högst poäng i varje klass. Det är alltså råttor, möss, hamstrar, kaniner, marsvin, gerbiler osv mot varandra. 
Priserna skänks och sponsras ofta av föreningar, djuraffärer mm så man kan få mat, godis, saker och sånt också.

SSV brukar vara bra på att hitta på små roliga skämtpriser också så som "hamstern med störst ögon", "bajsigaste musen" osv. Sist vann min son ett pris för han blev utsedd till sekreterarens favorit haha.

På SHFs uställningar kan man vinna riktiga titlar. Mer om dom kan du läsa här: http://www.hamsterforeningen.se/utst%C3%A4llningsinfo/titlar-1894951