Oplanerad parning...
Köpte hem 2 st rasthagar till mina 2 hamstrar igår, och invigde dom idag…Satte ihop hagarna på varsin sida av rummet och satt och kollade så hamstrarna inte fick för sig att smita, och det gick jättebra, så jag sprang ut och tömde burinnehållet i soptunnan, kom in och hörde pip från rummet…jo visst, bägge hamstrarna hade smitit och var hos varandra under sängen…
vad händer nu? O_O det är syster och bror, båda är knappt 3,5 månad gamla, kan dom vara könsmogna så det är bebisar påväg om dom han para sig? Vad gör jag isåfall? är första hamstrarna jag har på typ 6 år, och har aldrig haft kullar eller nått…några tecken jag kan se om lilltjejen är dräktig? Förlåt för alla dumma frågor…detta va verkligen inte planerat…ska jag ta bort ungarna direkt om det blir några?
det är verkligen inte min dag idag…=.=
Tass
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
#1 Du kan trycka på "bokmärk".

Är det dvärg eller guldhamster?
De är könsmogna vid den här åldern, men kan du se ifall honan brunstar nu?
Det är guldisar. Hur ser man om dom brunstar?

Du har inte sett eller märkt om hon brunstat tidigare?
Du kan sniffa på henne och se ifall hon luktar skarpare än normalt.
Du kan stryka henne över rumpan ner mot svansen och se ifall hon ställer sig i parningsställning. En del honor gör det direkt, andra är svårare.
En del brunstar bara några timmar så det är inte säkert du märker nåt nu ändå, men du kan börja i den ändan.
Annars är det bara att vänta och se ifall hon visar tecken på dräktighet. Om 16 dagar vet du säkert.
Reagerade faktiskt igår på att hon luktade annorlunda…beror det på brunsten? Hur länge går en guldhamster dräktig? Blir många frågor nu, men är helt nybörjare på guldhamstrar…

De luktar skarpare och fränare under brunsten, och de brunstar var fjärde dag.
En guldhamster går dräktig i 16 dagar.