Vad hade ni valt?
Hejsan! Är ny här inne på detta forum men skulle gärna vilja ha er åsikt vad gällande för val av dvärg hamster. Jag har haft guldisar tidigare men nu är vi i familjen sugna på dvärghamster men vet inte vilken ras som.kanske passar oss? Vi är två vuxna och än så.länge ett barn som är 6år och lugnet själv vet hur man uppförsig bland djur och skötte om våra guldisar enormt bra under min uppsikt så klart:) men han gillar att hålla u dom och se hör ju vi oxå så temperament är super viktigt! Får inte vara alltför spralliga. Jag vet att varje individ är olik den andre men vill gärna ha ett hum om vilken individ (ras) jag bör kolla på. Kom gärna med förslag och berätta om.dom olika och om dom ska leva själv eller flera? Tacksam för alla svar!
Vad roligt att ni funderar på att skaffa dvärgar! Jag har själv barn och jag föder upp både Campbells och Vintervita.
Vilket som passar beror mycket på hamstrarna. Hur de är som individer. Rent generellt vill jag påstå, enligt mina egna erfarenheter, att Vintervita är lite lugnare medan det är lite mer fart på Campbells. Men jag har även flera Campbells om är väldigt lugna och hade passat bra i barnfamiljer eftersom de är lätta att ta och sitter gärna i stilla i handen. Men jag har nog ändå fler Vintervita som ligger som paddor i handen bara, än Campbells.
Kineser har jag bara träffat några få gånger hos andra. De Kineserna har varit lite svårfångade men väl i handen har de varit väldigt lugna och mysiga. Jätte charmiga, men lite smalare och mer muslika.
Robbar tror jag är för små och snabba. Jag har själv en omplacering (väntar på att kompisen blivit stor nog att flytta hemifrån så hon får en kompis) och hon är sjukt snabb och inte särskilt tam. Men även där beror det mycket på individen, hur hamstern blivit uppfödd, stam osv.
Men eftersom det är den minsta arten kanske Vintervit är lite bättre ändå.
personligen hade jag valt vintervit.
det är den jag fallit starkast för.
kan ha haft otur och träffat dåliga exemplar av de andra raserna.
sen är det utseendet också. kinesernas bakdelar tilltalar inte mej. robbarnas litenhet och kvickhet har jag lite svårt för.
cambells där har jag haft otur och blivit biten så de litar jag inte på än.
sen finns ju hybrider, en korsning mellan cambells och vintervit.
de vintervita är än så länge mina favoriter.
mitt råd är att ni försöker träffa och lära känna de olika raserna så mkt ni kan innan ni bestämmer er.
#0 Jag tyckte Em_I_Am gav dig ett jättebra svar. :)
Jag föder själv upp vintervita och guldhamstrar, men har tänkt att skaffa campbells senare jag med. :)
Jag har själv haft robbar. :) Det är inte jättesvårt att få dem tama. Men..mina sprang alltid i 100 km/h. Dem är suuupersnabba och små och det var svårt att få upp dem.
Dem är väldigt söta och dem gick alltid "osynsligt" upp i ärmarna på tröjan. Hahaha, helt plötsligt så var en av robbarna borta. och så hittade man dem i tröjan. :P