Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 2204 ggr
UlrikaD
3

Créme+gult

Jag försökte ställa en fråga på ett annat forum men fick min fråga brutalt nerkörd i halsen. Så jag frågar här istället.

Är det nya regler och rekommendationer att det är ok att para créme och gult nu?

Skulle lägga frågan på SHF forum, självklart, men jag kommer inte in där just nu.

Jag vill ärligt talat bara veta så jag hoppas att fråga är ok att ställa här utan att få svaret, sköt dig själv och skit i andra.

_Charlie
0

Jag kan inte reglerna om vad som är OK att para och inte bland hamsterfärger men jag måste fråga…

Skämtar du? Har du fått sådana svar? Människor….

Roxie
0

I SHF är rekommendationen fortfarande att INTE para gult med cremebaserat. Ska man göra det ska man meddela styrelsen och få "dispans". Förutsatt att man har en riktigt bra anledning. Så att kunna förklara sin avelsplan kan ju vara bra. För gör man orekommenderade parningar så får man vara beredd på frågor.

// Sofia

UlrikaD
0

Tack för svar. Min fråga var rent allmänt ställt om det var tillåtet nu, fick inget svar på det. Och sen fick jag svaret att jag inte skulle lägga mig i någons avel. Så jag undrar ju fortfarande varför man då gör en gul+créme parning. Men det lär jag nog inte få veta då.

_Charlie
1

Skulle någon vilja berätta varför man inte får para creme+gul? Och finns det en hamsterfärg som heter gul? :)

Roxie
2

Nej jag anser ju att avlar man så ska man kunna stå för, och kunna förklara, vad man gör. Oavsett om det gäller syskonparningar eller nåt så enkelt som KH+LH.

// Sofia

Roxie
0

#4 de som avlar creme vill inte ha in gul i sina linjer eftersom creme maskerar gult. Hamstern blir alltså dold gul. Färgen försämras helt enkelt. Kopierar direkt från SHF's hemsida: CREME OCH GULT Fr.o.m. 2008-03-30 kommer alla cremebaserade parningar att registreras som creme/gula tills motsatsen bevisats. Anledningen är att vi skall kunna komma tillrätta med de sk creme/gula hamstrarna och fortsättningsvis hålla creme-färgen (ee) ren utan inblandning av gult. Enklast är att para ut med normalfärgat eller annan vilttecknad i lämplig färg. Alla uppfödare i Svenska Hamsterföreningen måste även rapportera till registratorn om det kommer gult eller skp från icke gult eller skp- registrerade djurregistratorn om gult eller skp dyker upp i annan kombination än cremebaserat, dvs om föräldrarna inte är registrerade som gula alt. Skp. Regel: * Registrerad uppfödare och medlemmar i SHF får inte kombinera creme och gulbaserade färger medvetet. * Registrerad uppfödare och medlemmar i SHF måste rapportera till registratorn om det kommer gult eller skp från icke gult eller skp- registrerade djur.

// Sofia

Tazzar
5

Är man inte med i någon förening så är det helt okej, ingenting händer fysiskt med hamstrarna förutom att eventuella creme-hamstrar kan bli dolt gula och därmed få en "ful ton". Om inte, så beror det på vilken förening man är med i.

Jag har frågat både SHF och SHGK gällande frågan tidigare i år, då jag skulle behöva blanda cremelinjer med gula för att testa hur beteendearvet är. Många påstår ju att det dåliga temperamentet (som jag tror beror på hyperaktivitet och impulsivitet) sitter i den gula genen och ej går att få bort vilket jag inte riktigt tror på (än).

Måste bara rätta #2, det är ingen rekommendation i SHF - det är en regel att inte para creme med gult.
En rekommendation skulle betyda att det fortfarande är tillåtet, bara att det helst inte är önskvärt.
Detta så att ingen gör samma misstag som mig i tron om att det bara är en rek. och därmed får en varning.

Det är även mycket svårt, om inte omöjligt att söka dispans, sålänge det inte gäller testparning av en hamster man inte vet om den är creme/gul eller ej.

Delar ur min dispensansökan:
"Dispens 2 - temperamentsförbättring

Jag märker att gula hamstrar hänger efter en hel del jämfört med (mer kända) linjer av creme- och cremebärande viltfärgade hamstrar.
I cremelinjerna har man kommit mycket längre fram vad gäller både kroppsform och temperament.
I de gula linjerna är det, tvärt om, mycket grossist kvar.

Då regeln gällande kombination av gult och creme (som i övrigt är en mycket bra regel) finns till, tar det mycket lång tid för mig att få det jag vill ha - lugna skp:ar med pet-temperament likt cremelinjens.

Mina gula (och sköldpaddstecknade) hamstrar är mycket spattiga, impulsiva och överaktiva. Impulsiviteten hos hamstern kan exempelvis höja risken för att få ett bett.
Jag vill ha cremelinjernas temperament i min gula linje.

Hur min plan ser ut;

1, I förstahand, enbart använda viltfärgade hamstrar från cremelinjer med lugnt och snällt temperament, att para in i min gula linje för att öka "epi-/polygener" för lugn.

2, I sista hand, använda någon enstaka cremebaserad hamster, enbart om jag kommer över en individ med wow-temperament, likt hamstern "Albin" jag använde till min R-kull född 2011-01-29. Av samma anledning som ovan.

Vad kommer att hända?
• Alla cremebaserade och cremegula hamsterungar kommer att säljas enbart för sällskap med avelsstopp.
• Jag kommer att vara mycket tydlig med att linjen har inblandats med cremebärande eventuellt cremefärgade hamstrar.
• När (om) jag har fått det jag vill ha, och känner mig nöjd, kommer jag åter att arbeta bort creme-generna i den gula linjen."

Jag fick avslag på det.

Med samma fråga till SHGK så fick jag svaret att man får "para vad man vill" i princip sålänge man håller sig till jordbruksverkets regler men att de dock har rekommendationer man ändå gärna bör följa.
Alltså "får" man para vilka färger och hårlag man vill förutom när det gäller Wh-genen i dubbel upplaga vilket vore djurplågeri om det är medvetet gjort.
Ds-genen i dubbel upplaga är det tvistade meningar om då det beror på exakt när fostret dör under dräktigheten (vilket jag inte vet, ej heller någon annan jag har pratat med eller frågat).

Tillbaka till ämnet, vad gäller frågan:

Får du para en gul med en creme?

Föreningslös uppfödare: Ja

Uppfödare i SHGK: Ja

Uppfödare i SHF: Nej

Dock anser jag (personligen) att man bör hålla sig till SHF's regler och rekommendationer när det gäller hamsteravel om man inte har en speciell anledning till det.
T.ex när det gäller creme och gult så gör kullen ingen direkt nytta egentligen om man bara parar "bara för att", då andra uppfödare i sin tur inte kan använda sig av dem då det inte är en önskvärd färg, de kan inte ställas ut i standard, och så vidare.

Roxie
1

Ojsan, ja regel ska det såklart stå i #2. Klantigt av mig.

// Sofia

_Charlie
0

Hur vet man (utan stamtavla) om en hamster är gul eller creme?

Hittade en bildtråd på gula hamstrar och jag såg ingen skillnad på dem och min creme?

Roxie
0

Det vet man inte. Dock om man är "van" och har avlat länge så brukar man kunna se skillnad på en cremegul och en creme eftersom cremegula gärna får en gul nyans samt att man ibland kan urskilja kindteckningar.

En vanlig gul har ju tydliga kindmarkeringar och hätta, medans en creme helt enkelt ska vara cremefärgad utan kindteckningar och hätta.

Därför om man ska avla på cremebaserade färger så kan det vara en fördel om man har stam på djuret så man kan se efter. Det är inte så roligt om det dyker upp gula eller sköldpaddsfärgade ungar i en cremebaserad kull..
Sker detta så registreras alla cremebaserade ungar automatiskt som creme-gula. I Svenska Hamsterföreningen (SHF).

// Sofia

UlrikaD
0

#7 Tusen tack! Det var ett sånt här svar jag var ute efter. Istället blev jag avstängd från forumet.

Så jättetack för att du tog dig tid att svara, uppskattar det verkligen:)

Odette
0

#7 Mkt intressant, fint att du delar med dig av detta ^^

Ulrika, varför reagerar folk på det viset när man frågar? Tråkigt att höra, men det är väl känsligt för nån :p

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Be-Bopz
0

#11 Du menar inte vårt forum (shfs)? För jag har absolut inte bannat ngn eller liknande.

Odette
0

#13 Nä det tror jag inte, i första inlägget skrev hon

"Skulle lägga frågan på SHF forum, självklart, men jag kommer inte in där just nu."

Tungan ute

_

UlrikaD
0

#13 Nejdå, självklart inte. Menar forumet där alla tar en fråga som ett personligt påhopp. Alltså inte SHF:)

Kommer in på SHF igen som vanligt nu förresten, vet inte vad som var galet just då.

Be-Bopz
0

Okej, tack! Blev rädd att jag pillat på ngn knapp som gjorde ngt galet, haha!

Ibland verkar vårt forum få en knäpp, speciellt på nätterna, vet ej varför.

UlrikaD
3

Nej då, inte blivit utkastad från SHF:s forum. Ännu iallafall:)

Grejen var ju att jag verkligen ville veta. För jag har alltid fått lära mig att man inte vill ha in gult i créme linjer och att det kan dyka upp oönskat framöver. Och att det kankse inte är så kul att man får en skp i en créme parning om man inte planerat den.

Så min fråga var ställd till om man hade ändrat reglerna och det var nåt nytt som jag hade missat.

Sen efter jag blev utkastad så började jag ju fundera längre att det kan ju bli jättegalet när folk säljer såna ungar till zoo, folk köper från zoo och sen parar och så finns det massa gult i créme linjer till slut.

Eller så är det ett tecken på att man inte ska avla på zoo-hamstrar kanske:)

Jag är bara glad och tacksam att jag fick svar nu iallafall, så tack igen!

Be-Bopz
3

Här kastas ingen ut, inte du heller alltså :)

Bra att du fick det svar du önskade, men som sagt, det finns fortfarande en regel ang creme + gult, vilket jag tycker är bra.

UlrikaD
0

Tänkte putta upp denna tråden fastän jag fått svar. I forumet jag inte får vara med i längre så sägs det att jag snackar skit i den här tråden.

Tänkte bara att de som säger det kanske kan gå in och läsa om och läsa rätt och fundera på var de hittar skitsnacket nånstans i denna tråden.

Går bra att skriva härinne också när nu jag inte kan svara på personangreppen i det nu för mig stängda forumet.

Be-Bopz
0

Ursäkta att jag säger detta, men att folk orkar….suck!

UlrikaD
0

Jag blir bara ledsen:(

Jonaflax
0

Jag har inte sett nåt snack om dig i hamstergruppen på FB iallafall, om det är den du åkte ut från.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

Tazzar
2

När man läser saker i text, så är det väldigt lätt att tolka det som skrivits som att personen bakom är arg, viftar med pekfingret osv.
Även fast att det inte alls är så.

Det är jättevanligt.

Det ligger liksom inte i våra gener att kommunicera på det sätt vi gör här.
Man ser nämligen inte vad som händer bakom skärmen.

Därför kan det vara extra viktigt att förklara att man inte är arg, eller ogillar en grupp, ett forum, förening eller vad det nu är bara för att det skett ett fel någonstans (såvida att det inte är så).

För övrigt så är det bra att försöka låta sig att inte bli arg eller upprörd, det tar bara en massa onödig energi… Glad Saker och ting går tokigt ibland, och allt är inte hela världen. Även om man gärna blir ledsen.

Hoppas att det ordnar upp sig, det gör det nog. Glad

UlrikaD
0

#23 I mitt inlägg på det andra forumet så skrev jag bara en fråga om att nu när jag inte är aktiv inom hamster längre så undrar jag om regeln om créme+gul parningar har ändrats och att det numera är ok att para så.

Då bröt åskan ut kan man säga. Jag vet fortfarande inte riktigt hur jag hade kunnat fråga annorlunda. Jo, jag hade i och för sig kunnat låta bli att fråga alls. Men jag ville ju veta så…jag frågade helt enkelt.

Be-Bopz
0

Frågar man inte, får man inget veta, så enkelt är det!

Sen att inte alla klarar av att ta en fråga måste jag säga är väldigt tråkigt, just det har ju diskuterats i en annan tråd, man ska ju alltid kunna stå för det man har gjort och kunna tala om varför, om nu ngn skulle fråga :) En fråga måste man kunna tåla, vem som än ställer den.

Tazzar
0

#24 Ja, nu har jag ju inte sett det inlägget så jag vet inte hur det kan tolkas men det var säkert inget anmärkningsvärt. Tänkte mer på den här tråden.

Måste bara förtydliga att sålänge man inte namnger någonting så är det inte skitsnack.

Människor har dock rätt att känna som att det är det, eller att misstolka varandra. Men för att man själv ska må bra så är det bäst att försöka vända på det och se det från bådas sidor.

Man blir såklart upprörd, när man blir missförstådd. Det får man bli. Frågan är bara om det är värt det på längre sikt… Glad 

Jag kan göra en lång lista av vad jag har blivit kallad och vad jag är enligt personer jag har kommunicerat med via text, olika chatter och forum. Jag kan välja att må dåligt över det, eller låta bli och istället acceptera det.
De personerna hade nämligen sin anledning till att säga som de gjorde, även om den inte överensstämde med min. :)

Som sagt, jag tror att det kommer att ordna upp sig. Glad

UlrikaD
0

#26 Det är väldigt diplomatiskt skrivet av dig måste jag säga.Skrattande

Och missförstånd i all ära, men det är en helt annan sak.

Men för att strunta i alla gnällspikar så vill jag gnälla på dig istället när du nu är här.

Hemsida? Hörru? Var är alla fina hampisar på bild så man kan få se?Kyss

Amun-Ra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Här får du se en riktig läcker gul hamster hunk, Zeth!

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Amun-Ra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 och en till

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Tazzar
0

#25 Måste, måste man inte. Glad Men visst är det tråkigt när det blir missförstånd oavsett hur det sker.

Men vem har inte själv missförstått, blivit arg eller velat "stänga ute" någon någongång? Glad Utan att det egentligen har varit nödvändigt?
Jag har, flera gånger måste jag erkänna.

Huvudsaken är att det finns en vilja att rätta till det sedan och det tror jag faktiskt att det finns här. Bara man ger det lite tid samt accepterar det.

#27 Glad

Jag hade en hemsida, på en slags medlemssida. Sedan sa de att de skulle lägga ner i vintras, så slutade uppdatera… Nu är det en betalsida och det är jag för snål för. Tungan ute Så bra var den inte. Så den raderades. 
Har en blogg på G men inte riktigt fixat den ännu. Går segt…
Så man kan väl säga att jag är hemsidelös just nu. :)
*Lite OT sådär*

UlrikaD
2

Det är min tråd, får vara hur mycket OT som helst här. Och det behöver det inte bli några missförstånd över:)

Finns massor med gratishemsidor, inget att skylla på. Jobba på.Skrattande

Odette
0

Ja sen finns det alltid de som ogillar en oavsett vad eller hur man frågar eller säger saker Oskyldig

Men näe, jag ser inget skitsnack här !

_