Hamster iFokus

Hamster

Etiketthybrider
Läst 1666 ggr
Flöffo
0

Mandariner.

Nu är jag lite snurrig.Hur många sorters av mandarin finns det?Är det bara mandarin sapphire och mandarin agouti eller finns det mer?

//Flöffo

Frosstis
0

Mandarin Flört

Flöffo
0

Jaha.Så det finns alltså bara mandarin , så det är mandarin, mandarin agouti och mandarin sapphire?Glad

//Flöffo

Frosstis
0

Jag tror det GladTyst

nadilda
0

Nopps det finn Madarin Agoti Pearl och Mandarin Sapphire Pelar också!

nadilda
0

Och nopps det finns inte bara Mandarin för Mandarin är precis som Pearl brara en täckning och inte en färg!

Flöffo
0

Nu blev jag bara mer snurrig Tungan ute

//Flöffo

[Em_I_Am]
2

Go Nadja! Vad du är duktig! Helt rätt.

Det är en teckning som kan kombineras med Sapphire, Agouti och Pearl.

Frosstis
0

Jag med..

[Em_I_Am]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ännu varierar tippningen och den orangea färgen mycket och en Agouti Mandarin kan vara ganska mörk med riklig brun tippning, medan en annan Agouti Mandarin kan vara mycket ljus, ha en klar orange färg och lite brun tippning.
En Sapphire Mandarin har istället för brun tippning och ål, grå tippning och ål

Här är en ganska ljus Agouti Mandarin. Hade hon varit Sapphire Mandarin hade hon varit med blå grå i tonen och ålen. En Pearl är nästan vit och har en orange ål med antingen brun ton eller blå ton. Pearlarna brukar dock bara väldigt ljusa så det är svårt att se om de är Agouti Pearl eller Sapphire Pearl. De verkar också blekna med åldern o snabbt bli sämre i färgen har jag hört.

Flöffo
0

Okej.Alltså sapphire mandarin, mandarin pearl och agouti mandarin?Fölåt jag är lite trög..Glad

//Flöffo

[Em_I_Am]
0

Ingen fara. det är unteinte så lätt :) Ja, eller egentligen Agouti Mandarin, Sapphire Mandarin, Agouti Mandarin Pearl och Sapphire Mandarin Pearl skulle jag vilja säga. Eftersom både Mandarin och Pearl är en teckning borde ju en Mandarin Pearl vara någon färg bakom dessa teckningar. Sen om det alltid går att se om en Mandarin Pearl är Sapphire eller Agouti vågar jag inte säga.

Flöffo
0

Okej.Nu förstår jag!Tycker det är så svårt med färger och teckningar särskild på cambells och guldhamstrar då dom är så många.Tack för alla svaren!

//Flöffo

[Em_I_Am]
1

Usch nej, det är inte alls lätt! Men det är roligt!

Flöffo
0

Japp Glad

//Flöffo

nadilda
0

#7 TackSkrattande Vintevitas färger börjar jag faktiskt haja, så nu blir väl cambells färgerna nästa utmaning! ;)

[Em_I_Am]
0

Bra Nadja! Då kan du lära mig sen för det där är minsann inte så lätt tycker jag haha. Är så himla impad över alla som är så duktiga på tex Guldisfärger. Många väldigt unga också! Det är vi (jag) gamlingar som har svårt att lära oss ;)

nadilda
0

#16 Ja om man tycker cambellarna är svära så är det ju ingeting imot guldhamstrarna ;) Kämpar på med dom färgerna ockaå!

Robbar och Kineser är iallefall lättaSkrattande

[Em_I_Am]
0

Haha ja det är ju tur att något är lätt! Fast jag måste erkänna att jag har sjukt dålig koll på Robbarna. Finns en massa ostandardiserade jag inte vet vad de heter. Något som typ dominant white face, huskey osv. :-P

nadilda
0

#18 Har ocskå nollkoll på robbarna, vet bara att dom är gudomligt söta och det är ju ingen bedrtift att se :P

[Em_I_Am]
0

Haha nej verkligen inte. Fast jag tycker alla hamstrar är sjukt söta. Tyckte inte så mycket om Kineser innan men är helsåld på dom också. TIll o med på hanarna med deras stora "husvagn" de släpar efter sig ;)

nadilda
0

#20 Tycker också att alla hamstrar är galet söta, hihi ja kineser är hel fräcka!

Flöffo
0

Nej robbar är svåra, frågade en roborovski uppfödare vad dom har för färger men har inte fått svar än.

Men vad jag har läst än finns dessa:

Standardiserade färger och teckningar:
_
* Agouti._
_
Ostandardiserade färger och teckningar:_

* Husky
* Agouti brokad
* Vit
* Vit med pannfläck

Fast jag fösöker ta reda på vilka fler , dock inte så enkelt Obestämd

//Flöffo

nadilda
0

#22 Så inte ens dom är lätta, SUCK!Tungan ute

Flöffo
0

Fick ett svar av henne nu!Är det någon som kan förklara lite mer…alltså lättare.Jag är ju bara 12 + rysk så förstår inte riktigt.

Hej! Vad roligt att du är intresserad av robbar. De finns i den vanliga agoutin och även en rödögd variant som ser ljusare ut än agouti och de föds med röda ögon som sedan mörknar. Den kallas cinnamon/rust eller cream det är inte direkt bestämt något namn för den ännu vad jag vet och är fortfarande ovanlig. Sedan finns teckningen husky, finns en dominant variant och en recessiv och de ser ganska lika ut. De finns även brokade (vitfläckiga) de finns också i en dominant och en recessiv variant och de kan man se skillnad på. Har bilder på dem på min hemsida.

Sedan finns det även helvita och vita med en agouti "pannfläck"

//Flöffo

Flöffo
0

#23 Haha Tungan ute

//Flöffo

[Em_I_Am]
0

Det lättaste är att läsa om varje färg på föreningarnas hemsida. Här har du tex http://www.shgk.se/hamstrar/dvargfarg.php

Det finns en massa ostandardiserade färger o teckningar. Det betyder att de inte är godkända enligt standard ännu och man tex inte kan ställa ut hamstern i standardklass.

Lemonneater
0

#24 Får man fråga vilken uppfödare du frågade? :) håller på med en lista med uppfödare så hade vart spännande att få den uppfödaren på listan isåfall!

Flöffo
0
Lemonneater
0

#28 tack så mkt :)