Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 628 ggr
LeeKnow
0

Färger?

Hej! a gfattar itne det här med avel! Varför får man inte para vissa färger? Här på iFokus såg jag en gång att man inte fick para två färger ( minns inte vilka) För ungarna kunde få 2 huvuden och andra missbildningar!!?? Hur skulle det kunna gå till? Obestämd

Charlie2006
0

2 huvuden har jag inte hört, dock kan ungarna bli ögonlösa om man para vitmagad med vitmagad eller roan med roan. Vet inte varför det blir så. Andra färger är rekomenderat att inte para med varandra, sen säger ingen att man inte får. Ex så kan rex + rex parning i flera led ge ögonproblem då krullet på morrhåren kan "gå in" i ögat. Satin + satin kan ge tunhåriga hamstrar, då satin i säg gör så hamstern får tunare päls, annars skulle inte det blivit satin. ;)

Om man parar hej vilt med vissa färger, så förstörs färgen. ex Jag som avlar på creme, vill inte ha in gult hos mina, då det skulle förstöra färgen, också skulle jag inte veta om det är gult eller creme jag har.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida