Spånpellets?
Idag när jag var inne på foderboden tittade jag runt lite inne på hästavdelningen, såg att dem sålde något som hette spånpellets. Här är en bild: http://www.google.se/imgres?q=sp%C3%A5npellets&num=10&hl=sv&biw=1280&bih=547&tbm=isch&tbnid=sdr7H-AeP1uUgM:&imgrefurl=http://dressyrsnack.se/%3Fp%3D16490&docid=JkX5rPvzo1SGTM&imgurl=http://dressyrsnack.se/wp-content/uploads/2012/03/2533675382.jpg&w=728&h=546&ei=uOIXUJeKMKGB4ATK4YD4Cg&zoom=1
Det ser ju lite ut som toa-lätt, men det är billigare och luktar säkert bättre. Tror ni att det är något man kan använda till långhåriga hamstrar? Skulle vilja testa på det i så fall :)
Mvh Alicia.
Jag har sett att vissa använder det till kaniner och marsvin och det verkar mjukt :) Ingen aning om det funkar till långhåriga, men om det är billigare, då kanske det är värt att testa? 
Jag hade det till mina hästar och jag tror säkert det skulle fungera till hamstrar, men jag skulle själv inte använda det då jag kommer ihåg att det var mycket hårdare än Toa-Lätt. Meningen med spånpelletsen var att hästen skulle trampa ner det till en slags "spånmassa" och givetvis så väger ju inte en hamster lika mycket som en häst xD Pelletsarna är därför mycket hårdare (dom jag använde var nästan stenhårda
), men visst har de bra uppsugningsförmåga :)
Ja de jag testat tidigare har också varit stenhårda, men de har fallit ihop till i stort sätt bara massa när djuren har kissat på dem. Finns till katter bl.a. Då är det ju meningen att de ska kissa på det så att de som de kissat på ska rasa samman så man kan urskilja vart de kissat och ta bort det. Hade hellre satsat på toa-lätt om det nu är likadana, toa-lätt är i sådana fall mycket mjukare :)
Jajuste, om man lägger de i blöt så sväller de upp och då blir lde mjukare. Man får bara torka de sen, om man gör så så behövs det inte så mycket. :)
Känns som väldigt mycket extrajobb för lite spån :P Men men, orkar man så kör på.
Aha, visste inte att det var så hårt. Vad tror ni om halmpellets då? Verkar ju vara lite samma sak tyvärr, hårt
.
Mvh Alicia.
Halmpellets kan man också blöta ner (eller var det kanske det som jag blandade ihop med spånpellets? Hmm tror det..) så blir det stort och mjukt. Dessutom kan de äta det om de, "känner" för det.
#7 Det verkar vara så mycket arbete, hehe är nog lite för lat för det
.
Mvh Alicia.
#4 Spånpellets ramlar isär. De jag haft i allafall. De sväller ej. Det ramlar isär till en massa som man sedan får ta bort :). Det är toa-lätt som sväller när de blir blöta. Möjligtvis andra pellets med men ej spånpellets.
#9 Jag blandade ihop det med halmpellets (som jag skrev :P) 
#10 Okej missade det. Ja det kan hända att de sväller med :)
#11 Jag har läst att det gör det så då är det antagligen så också, haha. :)
Jag tycker det ser ut som sådant har vi till vår pee-wee -kattlåda, träpellets. Jag har köpt sånt som är till för att elda med, i en pelletspanna. Då kostar det väl en femtiolapp för 20 kilo. Jag vill dock inte ha det till hamstrarna då det kan vara lite små-vassa flisor i dem. Det är samma som pee-wee ströet, bara att det skiljer nån hundring på priset beroende på märke.
Det jag pratar om har iallafall funktionen att smula sönder när det blir blött. (I kattlådan åker smulorna ner i en undre balja som är separerad från den övre med rena pellets i.
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se
#13 Ja just det så kanske det var. Var inneboende hos några som hade katter och då hade de sånt strö i kattlådorna. Smart lösning för katter. Finns dock inte samma lösning på burarna till smådjur :/ Tycker dock de känns lite hårda för min smak.