Inga ungar nu då !
Jag som hade väntat så länge på att lilla Louie skulle få sina ungar:( Louie och Boy parades och Louie skulle ha fött den 26/7 ! Jag la in mycket papper i buren och hon började boa , sen såg jag blodspår i buren 1 eller 2 dagar innan beräknad födelse och det var antigen ungarna som kommit eller brunsten. Det var inget stort bo( om man nu kan kalla det bo) rättare sagt en liten hög med papper. Så man skulle sett om där var ungar. När Louie var ute och åt passa jag på att ta en sak hon hade i buren och pettade sjukt försiktigt där jag inte såg, inget!Jag hade inte varit helt säker att hon var dräktig för jag såg inte att hennes mage blev så mycket större, jag drog min hand över hennes mage och jag tyckte ändå det kändes lite.Vet inte vad som gick fel i parningen för man såg tydligt att de para sig och att han föll lite sådär död ner. Vi får väl försöka om ett tag igen :) Jag som hoppats på fina små pälsbollar i den här kullen !
Hälsningar Mig och mina hamstrar !
Ha det bra !
Vad tråkigt, man blir så besviken när man förväntat sig ungar och det inte blir som man tänkt sig.
Jag minns när jag handparade ett marsvin första gången, de går dräktiga 10 veckor och när 5 veckor gått var jag bergis på att parningen inte tog och kände mig så snuvad på hela alltet. Någon vecka senare kände jag sparkar i magen så den hade visst tagit, men jag minns hur snuvad jag kände mig på upplevelsen när jag var säker på att det inget blev.
Nästa gång visste jag att parningen tagit eftersom jag lät honan gå med hanen i 5 veckor i stället för att handpara, men ett par veckor innan nedkomst hittade jag 3 ungar i buren varav 2 var halvt uppätna och den tredje levande men tuggad på, jag kämpade med den sista prematuren men den avled några timmar senare. Återigen den där känslan av att bli snuvad på alltihopa, och det var dessutom den honans sista kull och såklart blev alla 3 ungar precis den färgen jag hoppats på och behövde för att komma vidare i aveln.
Jag håller tummarna att det lyckas bättre nästa gång och att du får de ungarna du längtat efter, om än lite senare än du hade hoppats på. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Hon kanske fick missfall? Jag har varit med om en hona som fick det. Känn på henne, se om hon känns konstig vid magen. Det kan ju vara så att hon har ungar kvar i magen men att värkarna aldrig satte igång, i så fall så måste du besöka veterinär akut eftersom sådant tar död på en hona väldigt fort.
Är du säker på att du räknat rätt då? Guldhamstrar är dräktiga i 16 dagar och vintervita i 18.
Hon kan ju också har varit skendräktig, det är rätt vanligt. De slutar brunstar, äter lite mera och det verkar som om de är dräktiga, men de är inte det. Det jag kan märka på honor som verkligen är dräktiga är att de blir mer revisskyddande när det närmar sig födseln, de kan också bli lite mer aggressiva av sig pga av hormonerna. För ibland syns inte bebisbulorna alls tydligt, så det kan vara svårt att veta om de är dräktiga eller inte. Bäst för att veta är nog att väga dem efter kanske 2 veckor, en vintervitvit går upp ca 10 gram på 2 veckor om de är dräktiga och guldhamstrar går upp 30-40 gram på 2 veckor ungefär.
Lycka till iaf :)
Mvh Alicia.
Jag ha kännt på magen och jag vet inte riktigt , den känns lite hård typ ..?
Ha det bra !
3# Bra att du känt efter, men glöm ändå inte att när hon har barn i magen så är det inte så bra att ta upp henne och peta på hennes mage, eller ja, du förstår vad jag menar :p (det kanske inte var barn men bara så du vet).
Beklagar att det inte blev några barn.. Kanske nästa gång? :D
Lycka till :)
jag tror du vet om hon är dräktig eller inte, man märker sånt tydligt på vintervita. Jag gjorde det i alla fall, min vintervita hona fick 2 ungar och vart jättetjock ändå, bebisbulorna är tydliga i slutet av dräktigheten. Är du osäker på om hon har bebisbulor eller inte, då tror jag inte att hon dräktig, eller var
Mvh Alicia.
Neej , det var därför jag var ganska säker på att det inte blev några ungar. Förra gången hon var dräktig såg man ju bebbisbullorna tydligt . Hon är lite konstig , helt slapp och verkar lite ledsen :(Konstigt ?
Ha det bra !
#4 När jag har parat hamstrarna så är klart att jag inte går och klämmmer på hennes mage men jag måste ju känna så inget är fel! Ja, vi får hoppas att det går bättre nästa gång
Ha det bra !