dåliga tänder?
min hamsters tänder är hellt gula och luktar jätteilla! + att hans kötel (stavning) är gul kladig! vad ska jag göra? tack för svar!!!!!!
Tänderna ska vara gula annars kan dem ha vitamin brist. Ang körteln bör du tvätta med ljummet vatten och koksalt lösning varje dag, den kan bli infekterad om du onte tvättar den. :) Se till att hamstern också har Sand för att sköta körteln och pälsen.
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
ok! men han luktar jätte äkligt om munnen han har aldrig gjort de förut det stinker så mycke att man knappt kan hålla honom!!!!!!!!!
Antagligen stinker han förr att han försöker tvätta rent körteln själv genom att slicka. DU får hjälpa honom genom att ta ljummet vatten på en bomullstuss och torka försiktigt tills körteln är ren. Koksaltlösning är också bra att tvätta med. Finns på apoteket.
// Sofia
ok tack så mycket!!!!!
Man kan göra koksaltlösning enkelt själv. Koka upp 1 dl vatten med 1 krm vanligt salt. Låt svalna.
jag har get honom koksaltlösning nu men han fick total panik!!!! jag gede honom oxå lite vatten genom en spruta då han dricker väldigt lite men de va inga prodlem!
Det är väldigt viktigt att infektionen läker. Har du svårt att göra det själv, så måste du ta hamstern till veterinär. En infektion sprider sig snabbt i en liten hamsterkropp, och det kan behövas antibiotika om man inte får ordning på det fort.
// Sofia
ok jag gede honom allt och han har lungnat ner sig puuuuh!!!! han tycker jag är lite läskig och tycker att de är obehagligt att vara i min hand!!!!!
Vad gav du honom? Du ska bara tvätta med koksaltlösningen. Fick du bort allt kladd så att körteln är ren?
// Sofia
ja! det gick jättebra! han är lung nu! och jag gede honom inte all koksaltlösning så klart! tack för alla svar!!!!!!
#10, Koksaltlösningen skulle du använda för att tvätta av det geggiga området med, inte ge till hamstern.
jag vett jag mennade liksom tvätta!