stamtavlor
Om man har två hamstrar utan stamtavlor. den ena kan man få reda på föräldrarna den andra inte. kan man göra egna stamtavlor till dem eller måste man veta mer släkt eller vara en registrerad uppfödare för det?
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
Man kan göra stamtavlor utan att veta så mycket släkt. :) Och nej, man behöver inte vara reggae uppfödare!
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
okej som jag då som ska få min förska kull med hamsterbebisar kan då fixa stamtavlor till dem?
och hur gör jag detta nu då?
// Claudia Bertheau
tass
#3 ?
// Claudia Bertheau
#4 man kan skriva tass om man vill följa en diskussion :)
aha okej tack :)
// Claudia Bertheau
Det beror på vilken förening du vill registrera dina hamstrar i. Du måste vara medlem men det finns inga krav på att vara registerard uppfödare. Om du vill registerar i SHF så måste du ansöka om ett konto:
http://www.hamsterforeningen.se/registrering/ansöka-om-konto-1895150
När du har fått inloggningsuppgifter är det bara att gå in och registerera! Kom ihåg att kryssa i att du vill ha stamtavlorna så skickas de till dig med posten.
Om du hellre vill registrera och få stamtavlor från Svenska Hamster och gerbilklubben så finns information här:
http://www.shgk.se/klubb/registrering.php
Då fyller du i ett dokument som du sedan skickar. Därefter får du stamtavlorna hem till dig med post.
Mvh Ingunn
www.snogatanshamsteruppfodning.com
PS Om du hellre vill göra egna stamtavlor bara för dig själv och inte registrera dina hamstrar i en förening så kan du ju leta reda på en mall på vilket djur som helst egentligen som du gillar och sen fylla i så många led du vill och kan.
okej men registrering hos någon av dem , kostar det eller kostar det något att få stamtavlorna?
// Claudia Bertheau
Det kostar att göra ett konto & att fixa stamtavla & regga dom har jag ingen aning om.
Kul att du funderar på en kull! :) Ska själv ta en snart.
#9 - varit inne på svenska hamster o gerbilklubben och planerar på att registrera mig där och fixa stamtavlor till mina tvåhamstrar ska försöka få reda på hanens föräldrar bara. honan kan jag nog få reda på utan problem. sedan blir det uppfödning här hemma oh ska även köpa in en till hona :)
// Claudia Bertheau
va roligt! :) Ska själv bara ta kullar lite då & då :P
Hur gammal är du? :)
Jag hoppas verkligen att du läser på om & om & om igen innan du tar en kull. Och att du följer rekomendationer från SHF & Jordbruksverkets regler. :)
Lycka till iaf! :)
jag är 17 nu.
jag har läst väldigt mycket om det och pratar även med en som fött upp hamstrar i nästan 20 år. jag tror att jag har en kull på G men är inte säker på om hon är dräktig eller inte. dock har jag råkat ta den 2 veckor för tidigt enligt rekomendationerna men hon jag pratar med verkar itne tykte att det var farligt försent hon har inte sagt något om det iallfall och hon vet när honan var född då det var av henne jag köpte den. Men som sagt är inte hundra på om hon är gravid eller inte. om hon nu inte är det ska jag vänta in tiden lite mer.
// Claudia Bertheau
#8 Det kostar 200kr per år för medlemskap hos SHF och är det bara halvår som det är nu så betalar du 100kr för det. Kostnader för stamtavla tillkommer med, här står kostnaderna för det: http://www.hamsterforeningen.se/registrering/kostnader-1895191.
SHGK's medlemskap kostar 150kr per år eller 80kr för ett halvår.
Här är kostnaderna för stamtavla hos dem: http://www.shgk.se/klubb/registrering.php
Jag själv skall troligen ta kullar senare. Just nu är jag i livslång karantän så det blir nog inte förrän mina hamstrar inte finns längre tyvärr :/ Men då hade jag registrerat mig i SHF då jag tycker det verkar som den bästa utav de två föreningarna :)
okej :) men du kan ju alltid ta kullar senare på andra hamstrar :)
men man behöver inte vara 18 eller nått för att vara registrerad uppfä¨ödare på någon av sajterna ?
// Claudia Bertheau
Tror att det var barn under 15 måste ha målsman om jag minns rätt? :)
# 16 - okej då rär det lugnt ;)
// Claudia Bertheau
#15 Ja precis det är det som är tänkt :) Att om jag fortfarande vill ha hamstrar då så tar jag väl troligen en kull och ser om jag vill ha någon form av uppfödning efter det :)
Om du vill vara registrerad som uppfödare så måste du ha varit medlem i Svenska hamster föreningen(SHF) i 1år.
Du måste vara över 16år för att vara registrerad uppfödare, är du under det så måste du ansöka tillsammans med en förälder.
Man måste göra ett uppfödarprov under året.
För att vara registrerad uppfödare så skall man föda upp minst 2kullar/år.
Men för att ta kullar och ha stamtavlor till dem behöver du endast vara medlem. Alltså inte registrerad uppfödare.
Hur det ser ut på SHGK är jag inte helt säker på. Läs igenom båda sidorna och kolla igenom det du vill veta:) Det är mycket bra fakta där. Jag hade nog läst på lite mer om färger och teckningar osv, innan jag bestämde mig för att ta kullar eller bli uppfödare :)
okej tack :) men vad är det dära upfödarprovet?
// Claudia Bertheau
#20 Ingen aning har inte gjort det. Är inte medlem än ens men skall bli :)
okej ;) jo jag ska bli det med o mamma säger ju inte emot då det blir nog bra :D!
// Claudia Bertheau
#20 För att bli registrerad uppfödare måste man varit medlem i SHF i ett år och tagit minst 3 kullar. Då får man hem ett uppfödarprov som man ska svara på, man får ha dator till hjälp då.
Mvh Alicia.
#23 Minst 2 kullar står det på SHF's hemsida.
#24 Aha, då har dem ändrat. Förut var det iaf 3 kullar
.
Mvh Alicia.
#23 ska man ha tagit kullarna innan man kan bli uppfödare?
// Claudia Bertheau
#26 Ja det är ju en fördel. En registrerad uppfödare är inte något man bara kan bli. Man ska ha kunskap och erfarenhet för att bli godkänd :)
// Sofia
okej ;) för jag har en kull på G ^^
// Claudia Bertheau
okej ;) för jag har en kull på G ^^
// Claudia Bertheau