Inte vad jag vet. Det är väl bara renrasiga som får ha det?
Har ingen aning har aldrig gjort det iallafall , bara med rensrsiga ?
Hälsningar Mig och mina hamstrar !
Ha det bra !
Självklart kan man ha stamtavla på hybrider. Vad jag vet finns det ingen förening/organisation som skickar ut såna stamtavlor, men man kan göra egna.
Klart den kan. Det finns inget som hindrar folk från att avla hybrider i flera generationer och skriva stamtavla till dom. Men hurvida stamtavlan är giltig i SHF (eller vad det nu heter…) eller inte får någon annan svara på.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#3 ja det kan man ju iofs göra ju! Men de är väl inte "godkända officiella" då? i jämförelse med renrasiga? om du förstår vad jag menar.
Vadå egna ?
Ha det bra !
Du kan ju göra en egen mall som du sedan fyller i, leta reda på en stamtavla på nätet bara.
Eller så registerar du via någon av föreningarna, då får du stamtavlorna hem till dig i posten. Det kostar naturligtvis en slant.
Mvh Ingunn
okejj !:) menar du att man ska hitta typ en bild på en stamtavla på internet och sen skriva ut eller få typ hem skickat ??
Ha det bra !
En stamtavla är ju bara en enkel tabell där man fyller i lite fakta om djuret och sen härstamningen. Du kan säkert göra en egen, titta på någon på nätet för att hitta en du gillar.
Mvh Ingunn
Människor måste lära sig att se skillnad på en stamtavla och ett registreringsbevis.
Att djuret har stamtavla är inte = att djuret är registrerat i en förening.
- Renrasiga djur får endast registreras i djurföreningen.
- Alla djur, oavsett ras, färg, blandning, typ, etc etc får ha stamtavla, en stamtavla är ett dokument som visar vad som finns bakom djuret, inget annat.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Okej ! då förstår jag :) men på svenska hamsterföreningen registrerar man sina djur va ?
Ha det bra !
Ja, när man registrerar så skrivs djuret in i stamboken. I stamboken finns information om alla andra registerade djur i samma förening. Stamtavlan man får från den aktuella föreningen är en värdehandling som visar att djuret är registerad i föreningen samt info om djuret och härstamningen.
Men en stamtavla kan ju också bara vara ett dokument som visar namn och härstamning, något som du skriver ner för att komma ihåg själv eller för att kunna ge dina köpare.
För att få en stamtavla från t.ex Svenska Hamsterföreningen så måste du registrera djuret i stamboken. Utan registerering så får man ingen stamtavla från SHF. Samma sak gäller andra föreningar.
/Ingunn
Man får registrera en Hybrid i SHF, man får till och med bli registrerad uppfödare på hybrider har jag läst. Finns inga regler på att man måste avla på renrasiga dvärghamstrar i SHF. Så man kan lika enkelt registrera en Hybrid och skaffa stamtavla till den som att skaffa stamtavla till en ren vintervit.
Mvh Alicia.
Det där med att man får bli registrerad uppfödare när man avlar hybrider är något jag och Sebbe har lagt krut på. Men ja så har det varit. Min personliga åsikt är att man som reggad uppfödare i en förening ska avla med känd bakgrundshistorik och värna för de rena arterna.
Men regga sina djur kan iaf alla medlemar göra även om de har hybrider.
#13 Tack då vet jag ;)
Ha det bra !