Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningcampbells
Läst 8463 ggr
[SelmaP]
0

AKUT. [Bula runt bröstet]

HJÄLP!

En av mina hamstrar har typ som en kula på bröstet/halsen?!

Hon är en hona, (det kanske underlättar?)

Iallafall så syns den inte särskilt mycket, men man känner den och man kan också flytta runt den!

Sen så brukar hon inte vara så aktiv, hon sitter helst i sitt bo!

Jag är verkligen jätte orolig! Vet någon vad det kan vara? Gör jag något fel? Sjukdom? Ska det vara så? För på mina andra hamstrar är det absolut inte så.

Tacksam för svar! // Selma.

Scorpio97
0

Kan vara en tumör :/ Och då måste du kolla upp med veterinär tyvärr.

//Jessie

[SelmaP]
0

är du säker? .. ;o

Scorpio97
0

Är det en tumör så måste du till veterinär. Och jag kommer inte på något annat som kan vara en klump. Så ja, hyffsat säker.

//Jessie

[Marro98]
0

Tänkte också att det var en tumör :(
Håller med tidigare svar, åk till veterinären.

[SelmaP]
0

Ajdå :( Ja, jag bör åka till veterinären så fort som möjligt.

Tack för svaren!

Twisted_T
0

Vart sitter kulan? är det i mitten av brötet? För det kan vara bröstbenet bara :) Som fastnat där när du lyft upp henne. Men då är det om det inte känns hela tiden utan bara när du lyfter henne, att den fastnar där då. Detta har hänt några grr med min ena hamster :)

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

[SelmaP]
0

vet faktist inte, kan inte säga det exakt för jag är nämligen inte hos min mamma, (där jag har mina hamstrar). men typ vid bröstet är det iallafall.

om det är bröstbenet som fastnat, hur '' befriar '' / '' tar loss '' bröstbenet då? eller hur man ska säga det! x)

Tack för svar!

Kram // selma.

Twisted_T
0

#7 Det kan fastna så för stunden bara när man bär upp hamstern. Och sedan går det tillbaks där det skall vara av sig självt. Men är det en kula där hela tiden så är det ju någonting annat.

// Linn

[SelmaP]
0

Ja.. jag får helt enkelt kolla med veterinären. Säkrast så!

Jag är på väldigt dåligt humör. Vill liksom inte att Michelle, min snällaste hamster, ska ha en tumör! Jag hoppas verkligen det är något annat, som inte är allvarligt. :S *SNYFT* :((

Twisted_T
0

#9 Ok. Försök att inte stressa upp dig för mycket i onödan bara. Det kan som sagt bara vara någonting så enkelt som det jag nämnde. Åka dit tycker jag är en bra idé, om det inte är någonting så kan du iallafall känna dig lugnare med det sen.

// Linn

[SelmaP]
1

10#

Tack för stödet!

Jo, du har rätt det är kanske inte något så farligt. (:

Återkommer när jag åkt till veterinär och fått svar!

Kram // Selma.

Twisted_T
0

#11 Gör det :) Vill veta hur det gick. Hoppas det inte är någonting allvarligt.

// Linn

[Marro98]
0

#12 Håller med. Vi håller tummarna för dig & din bebis! :)

_Charlie
0

Jag vet inte hur det är med hamstrar men marsvin får ofta varbölder som måste öppnas och tömmas, spolas rena ofta och hållas öppna så att de läker inifrån och ut.

Är det något som dyker upp på hamstrar?

TS, jag håller tummarna för att det inte är något allvarligt!

Roxie
1

#14 Nej det är inget jag hört talas om på hamster.

Om knölen sitter på sidan av halsen så kan det också vara ett frö som ligger i kindpåsen. Sånt händer rätt ofta, att man blir lite orolig för att det är en knöl, men i själva verket bara är frukosten de sparat i matsäcken ;)

// Sofia

[Em_I_Am]
0

De borde kunna få bölder om de tex har träsaker och med massa otur får en träflisa. Även ett litet sår kan ju infekteras och bli till en böld tycker jag. Särskilt nu så här i rötmånaden. Det va därför jag åkte med Crocker till veterinären när jag upptäckte en knöl på magen i måndagas. Men hans va en tumör. Men iaf skönt att få veta att det inte går att behandla. Man KAN operera, men narkosen är så farlig för såna här små och Crocker börjar bli gammal så han får leva kvar här tills vi märker att han mår dåligt eller om han har problem att röra sig pga en växande tumör.

[SelmaP]
0

Nej, jag har inte träsaker i buren, så jag tror inte det är en böld.

Men ja, jag får göra som dig ifall det är en tumör. Hon får leva kvar här tills hon börjar må dåligt.

Jag hoppas verkligen inte det är något allvarligt. Än har jag inte åkt till veterinären, men snart så!

Kram // Selma.

Scorpio97
0

#17 Har du inte träsaker? O.o Plast är ännu farligare, om det är det du har…

Hoppas det går bra med hamstern, och att det inte är någor farligt :/

//Jessie

Novis10
0

Tänkte höra om hn har en kull eller så, för då kan hon fått mjölkförstockning. Håller tummaran för din tjej!

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

[SelmaP]
0

Ja, hon är 6-7 månader nu, och hon har haft en kull. Men det var längesen. Kan det ändå vara det?

Det finns ju så många anledningar, man vet inte vad som kan vara orsaken.. så det bästa är ju veterinären. Kan ni beskriva hur det är när dem får dessa sjukdomar, så att jag kanske kan försöka jämföra?

Kram // Selma.

Novis10
0

Om det var länge sedan hon hade en kull tror jag tyvärr det inte är mjölksockning.

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

[SelmaP]
1

21# Ja, det var ett tag sen hon hade kull. :/

[Em_I_Am]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det bästa är som sagt att visa en veterinär. Det gjorde jag för att själv vara helt säker nu när Crocker fick sin tumör.

Men ofta är en böld lite mjukare att trycka på. Kan vara rött i huden, kanske ett litet sår syns.

En tumör är ofta hårdare och "köttigare". Den kan kännas mer som en kula under huden.

Men jag är ingen veterinär så det där behöver inte stämma till 100%. Det va min veterinär som förklarade det så när hon undersökte Crocker. Hans tumör känns som en köttig, ganska hård klump under huden. Den sitter fast med kroppen i en "tråd" kan man känna. En böld brukar mer kännas som en mjukare bula sa hon.

[SelmaP]
0

Jag tror det kan vara en tumör, för det känns ungefär som en kula under huden. Men det märkliga är att man också kan '' flytta runt '' den, men så långt vågar jag ju inte gå! Kan man flytta runt kulan ifall det är en tumör?

Om man kan det, är det troligtvis en tumör..

Förresten, kan en tumör påverka beteende eller annat?

[Em_I_Am]
0

Hmm jag vet inte… Crockers kan man inte flytta runt, men hans är ju nu redan ganska stor. Vet inte om det kan vara olika kanske.

Ja det kan det säkert göra. Det finns de som kan leva med en tumör ganska länge. I princip tills tumören blivit otäckt stor. Ibland sprider sig cancern inuti kroppen och kan få hamstern att må dåligt eller/och ha ont. Då kan de helt klart visa det genom att bli trötta, irriterade osv.

Men jag vill inte skrämma upp dig! Det är omöjligt att säga vad det är på det här viset. Hoppas det ordnar sig o att din hamster blir bra igen!

[Marro98]
0

jag är inte så säker men jag tror att dom kanske blir tröttare?
Någon får gärna rätta mig ^^ Men det är ju olika från djur till djur tror jag.

[Em_I_Am]
0

Ja det beror nog mycket på vad för slags tumör det är, vart den sitter, om den spridit sig till inre organ osv.

Vet inte om hamstrar kan få fettknölar också?

[SelmaP]
0

25# Tack för informationen, och nejdå, det spelar ingen roll om du skrämmer upp mig, jag måste ju få veta! ;(

24# Ja, hon är väldigt lugn & trött av sig.. hon är inte ute ur sitt bo särskilt ofta.

Hon bara sitter där och stirrar rakt in i väggen eller så sover hon. Självklart går hon ut och hämtar mat och dricker vatten. Annars gör hon inte så mycket mer, ska jag försöka med att lägga in lite fler leksaker? :S

lilyflower
2

#28 Du bör nog ta henne till veterinären och kolla upp detta. Om hon bara sitter och stirrar in i väggen eller sover kan det vara för att hon inte mår bra om hon vanligtvis är aktiv osv. Bra att hon äter och dricker iallafall men jag skulle definitivt ta henne till veterinären så de kan kika på denna böld/knöl.

liinnea
0

Min hamster fick en tumör och av egna erfarenheter så är en tumör mer fast och man kan inte liksom "röra runt den", den sitter där den sitter liksom..

[SelmaP]
0

Hur mycket kan en undersökning hos veterinären kosta då? :))

[Marro98]
0

Om jag minns rätt så kostar det oftast 400-500. Men det är ju olika priser :)

[SelmaP]
0

Okej, bra då vet jag ((:

Roxie
0

Du bör definitivt ta hamstern till veterinären.

Det är olika vad det kostar beroende på vilken klinik du väljer. Men 500-1000kr är väl normalt. Kan svida lite i plånboken men det är smällar man får ta helt enkelt. Det är viktigt att man går till veterinären direkt man ser att nåt inte står rätt till. När små djur blir sjuka så går det ofta väldigt fort. Tyvärr :(

Hoppas det inte är nån fara!

// Sofia

Tazzar
0

Om du kan flytta runt bulan (sk. "fritt förskjutbar") så låter det om en lipom. Helt ofarlig sålänge den inte blir alltför stor och börjar besvära hamstern.

De flesta farliga tumörer sitter fast.

[SelmaP]
0

Vi har inte haft tid att gå till veterinär, pga jobb osv. Men det ska vi göra! Har inte märkt att hon mår dåligt på något sätt.

35# Den är inte särskilt stor än, och verkar inte besvära henne. Vad händer sen då? Måste hon avlivas när den blir för stor? :(

Tack // Selma.

Tazzar
0

#36 Är det en "lippe" så är det inte ens säkert att den fortsätter växa non stop.

Vissa gör det, andra inte. Men blir den för stor så kan man inte operera bort den på ett så litet djur som en hamster, då väldigt få klarar narkosen.

Bra att ni ska till vet och få det kollat i alla fall. Glad

[SelmaP]
0

Okej, då vet jag :))

Tack för svar // Selma.