Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningvintervit
Läst 813 ggr
Flöffo
0

Uppfödare.

Vad ska man göra innan man blir en uppfödare?Jag vill veta allt om hamster avel.Och uppfödare!Fakta,vad man ska tänka på,innan man blir det osv.Vill bli det när jag blir stor. Glad

//Flöffo

[Em_I_Am]
0

Det bästa man kan göra är nog att läsa på många sidor om både avel och skötsel. Ställa massa frågor som kan dyka upp.

Tänka igenom vad och hur man vill avla. Tex om man vill rikta in sig på någon speciell färg, om man tycker det är viktigt att avla på djur som har stamtavlor osv. Fundera också på vad som är viktigt att få fram och hur du ska få fram det. Hur får man bäst fram friska djur, trevliga, snygga? Vilket är mindre viktigt för dig?

Något man lär sig jätte mycket på är att gå på utställningar. Man måste ju inte ställa ut om man inte vill. Men titta på andras hamstrar, prata med uppfödare, se vilka hamstrar som vinner och hur de ser ut om du även kommer vilja få fram hamstrar med bra färger och typ.

Att vara med i någon eller några föreningar tycker jag underlättar. Men det är olika. Det finns bra och duktiga uppfödare som inte är med i föreningar också. Men där har du i så fall genast duktigt folk som gärna hjälper en med frågor, kontakter och så vidare.

Flöffo
0

Okej , tack för ditt svar.Men måste man typ registrera sig någon stans , kanske skriva på något osv. Glad

//Flöffo

[Em_I_Am]
0

Nej det måste man inte. Men vill man lämna stamtavlor på sina djur behöver man vara medlem i en förening. Man kan också göra egna stamtavlor på datorn om man mest bara vill att köparna ska få veta vad hamsterns föräldrar heter, när den är född och så vidare.

Är man medlem i till exempel SHF och betalar så man får tillgång till stamboken kan man registrera sina hamstrar där och får hem "riktiga" stamtavlor på dom. I stamboken kan man också se alla registrerade hamstrars stamtavlor vilket jag tycker är jätte bra. Eftersom jag bara avlar på hamstrar med stamtavlor kan jag gå in där och kolla om en hamster jag är intresserad av att köpa är släkt med mina andra hamstrar osv.

Vill du däremot bli en registrerad uppfödare beror det lite på i vilken förening du vill bli registrerad. I SHF måste man ha varit medlem i ett år innan man får hem ett prov man ska skriva in sina svar på och skicka in.

I SHG behöver man inte vara medlem i ett år, men ska göra prov.

SDS har lite högre krav på de som ansöker om att bli reggade. Dit ska man skriva om sina avelsmål, man får inte avla på hamstrar utan full stamtavla osv, är man inte reggad som uppfödare i en annan förening redan måste man ställa ut en avelsgrupp o få HP på utställning osv.

Jag själv är reggad i SHG o SDS men kommer göra provet för SHF också i början på nästa år har jag tänkt.

Flöffo
0

Tack ännu en gång för svaren!Men vad är SHG , SDS och SHF ?

//Flöffo

[Em_I_Am]
0

Förlåt, det är jag som är lat. Det är olika föreningar. SHG är Svenska Hamster och Gerbilklubben, SHF är Svenska Hamsterföreningen och SDS är Svenska Dvärghamstersällskapet.

Inga problem :)

Flöffo
0

Okej. Glad

//Flöffo