Hamster iFokus

Hamster

Etikettandra-djur
Läst 11602 ggr
dragonstar
0

Skalbaggeinvasjon

Jag vet inte vad jag ska göra, det är små skalbaggar som ibland (för mig alltid) kommer in med hamstermaten och dom förökar sig.

Sen har man dom i alla rum tag väggar överallt.

Vad ska jag göra för att bli av med dem?

Dom är små svarta och har som ett horn fram.

Jag har förökt med att tömma buren ofta men det är svårt nu när ha nbor i ett 94*40 cm kar. Jag fyller det med massor av toalätt och så byter jag där han sover och där det behövs.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

jolinak
0

Jag tycker du ska byta mat eftersom det verkar som att skalbaggarna kommer med maten.

dragonstar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja jag har förökt att byta mat men blir inte av med dem =(  Har köpt lösfoder i djurafären men ävne köpt färdigpaketerat på andra ställten och de har funnist skallbaggar där i med. Har alltså öppnat påsen och sätt hur dom efterenlinte stund kryper ut en ny påse.

Här är en bild på hur de ungefär ser ut, dom är ca 1-2 millimerter stora. och verkar leva på sädeslagen i hamtermat.

_Charlie
0

Lider med dig, jag har samma problem fast med en bagge som heter Fläskänger. Härligt namn!

De bor i mitt kök och verkar trivas hur bra som helst, även fast jag dränker det mesta jag kan i klorin så ofta jag kan.

_Charlie
0

Och dessa trivs också i mitt kök. Lite finare namn, Pälsängrar.

Jag störs faktiskt inte så mycket av dom, ibland ser jag en på väggen och då tar jag den, har aldrig hittat någon i maten.

[SelmaP]
0

Ring till företaget som säljer maten, och klaga. Anmäl produkten!

Annars kan du göra ditt egna Foder, av bl.a solrosfrön, musli och annat. :))

Lycka till! // Selma.

Emmny
0

Jag hade exakt samma problem , samma skalbagge ! Jag hade dom överallt, i maten, bland mina saker, ja exakt ÖVERALLT! Jag städade ut hela mitt rum och packade in maten bättre i en låda. Det funkade och vi har inga problem med dom skalbaggarna längre :) tycker du ska göra som jag och kanske städa mer och packa in maten bättre :)

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

Frosstis
0

Många brukar lägga hela foderpåsen i frysen direkt när de kommer hem för att slippa ohyran. Fast vad jag har förstått kan de väl lägga sig i "ide" och sedan vakna? För man kan väl inte lägga in maten i ugnen. Men kanske testa att lägga in maten i frsen några dygn eller så? Tips bara, inte bra på sånt här Glad Lycka till!

Zaviie
0

Jag har maten i källaren där det är svalt, har inga problem med odjur i maten :)

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

[Emma--]
0

Frys maten. Har man riktigt otur kan de ju leta sig till andra sädeslag i hemmet. Jag fick såna där, eller liknande åtminstone med hamstermaten en gång. Det var då vinter så ställde ut all mat där, städade hemmet noga och har inte sett till de mer. Försökte då städa hela buren varje vecka så inte fler skulle hinna kläckas osv. Blir man inte av med dom då, får man nog börja spana i sitt eget skafferi.

Roxie
0

Jag fick också med mig det hem en gång. Slutade med att de invaderade vårat skafferi också. Var bara att slänga allt och skaffa brukar till all torvara. Nu är de borta. Men frys in maten i några dygn.

// Sofia

dragonstar
0

Skönt att veta att ag inte är helt ensoam om det, Man ju säga att maten står i en glasburk å går nog inte att packa mycket bättre.

Men jäklaran bosätter ju sig inne hoss mhamsntern och eftersom att odm komemr med maten så kommer det ju med små skalbaggar varjegång jag ger hamstern mat.

Frysa matern ska jag tästa, tack så mycket =) Får ta och städa igenom hamseterburen igen noga.

_Charlie
0

#11 Du skriver rätt fort va? Flört "mhamsntern"

dragonstar
1

Ja SkämsMåste lära mig att sluta med det.

Novis10
0

Har också vart med om detta. För att få bort dem fick vi frysa in all mat och städa alla burar på en dag. Och ja städa hela rummet där hamstrarna höll till. Vi fick skura tak och väggar och ja sedan vart dem borta. :)
Så det är inte jätte svårt att få bort dem, men det kräver lite tid och tålamod. Fick hjälp med att städa burar osv. Så jag ska inte klaga. Vi berättade vad vi vart med om till affären och nu har dem skyltar ovanför maten där det står att under sommar tider bör man lägga maten i frysen något/nagra dygn. Dock slutade jag köpa mat där och köte på ett annat ställe. Hoppas det löser sig iaf! :)

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!