Sobel, hur ?
Hej!
Jag undrar vilka färger man ska para ihop för att få Sobel.. jag har läst överallt men jag fattara inte riktigt -.-' skulle va tacksam om jag fick ett förståeligt svar. :)
Sobel är rekombination av färgen creme och teckningen umborous. För att få sobel finns en hel del olika alternativ. Du kan para två hamstrar som båda bär på creme (någon av deras föräldrarna bör vara creme), samt att en av dem måste vara umborous. Tex normalfärgad umborous. Du kan också para en creme med en sobel. Inom kategorin cremebaserat så finns en hel del färger du kan använda dig av. Huvudsaken är: Umborous är dominant, så vill du ha sobel så måste en av hamstrarna du parar vara umborous (sobel eller umb). Creme är recessivt, alltså behöver hamstrarna inte vara creme. Bara bära på det. Däremot, parar du två cremebaserade hamstrar så får du 100% cremebaserat i kullen. Alltså större chans till sobel. Hänger du med? :)
// Sofia
* Är en kombination av.. Ska det stå :)
// Sofia
alltså då kan jag para typ nästan vilken som hels i kategorin cremebaserat med varandra och det blir sobel eller ? :S
men jag har fattat att man kan para en sobel med tex creme för det är ju redan sobel :P
Nja. Inte riktigt. Eftersom en av dem måste vara umborous. Alltså sobel, brunörad sobel, mink, koppar, silversobel, brunörad silversobel. Alla dessa är umborous. Det du dock måste tänka på om du blandar in silver är att du i så fall får silvervarianter eftersom silver också är dominant och endast kräver ett anlag (att en förälder är silver)
// Sofia
Okej då kan man alltså para ihop tex creme eller offwhite med brunörad sobel, mink, koppar, silversobel alla dom eller ? … haha jag är lite trög :P
#5 Precis :)
Offwhite är samma sak som en creme med ett silveranlag. Så parar du en offwhite med en tex sobel, så kan du få både sobel och silversobel. Men även andra creme-varianter.
Parar du tex offwhite med en silversobel så får du endast cremebaserade ungar MED silver. Alltså inga vanliga soblar, utan de soblar som föds kommer i så fall vara silversobel. Både homozygot (dubbla anlag silver) och heterozygot (ett anlag silver).
Med dubbla anlag silver kan du även få svartögd vit. Som är detsamma som en creme fast med två anlag silver.
Är du med? :)
Och så för att klargöra. Bara för att du parar en creme med en sobel betyder det inte att du endast får creme och sobel i kullen. Det kan alltid dyka upp flera olika varianter av creme, beroende vad för gener som finns bakåt.
// Sofia
Okej tack nu börjar det klarna upp med alla dessa färger och sånt :)
medans jag inte har någon aning om vad ni snackar om.. haha :D
Det är svårt att fatta från början men om du läser samma mening om och om igen så fattar man lite mer :P
Sen ska man inte vara rädd för att fråga heller :)
// Sofia
japp. :))