Hjälp!! :(
Jag har en SAMLA-låda till en av mina hamstrar, har läst lite olika artiklar, men hittar inte riktigt det jag söker efter! Så här är några frågor:
1. Vad kan man ha i SAMLA-lådan, som hamstern kan gnaga på med tanke på att den är gjord av plast?
2. Sedan så har jag märkt att vissa av mina hamstrar är lite rädda, springer ifrån & bits när man sträcker fram handen. Vad kan orsaken vara? Och hur kan det hjälpas så att dem slutar? Vill ju inte att dem ska vara olyckliga..
/ Om ni läst min beskrivning, så står det att jag säljer hamstrar. Det stämmer, men inte hamstrarna som är bitska & springer ifrån. Dem måste jag lära först. haha :)
inget svar.. :(
1. Kartong eller trä är utmärkt att tugga på. Äggkartonger, toarullar och all annan kartong som inte har plastöverdrag (mjölkpaket brukar ha plast, annars läker mjöken ut). Obehandlade träbitar, träpinnar (äppelträd tillexempel) och trähus är också bra. Allt av plast bör undvikas, eftersom hamstern kan få i sig plastbitar som skadar. Luften i plasthus blir dessutom väldigt dålig.
2. Om en vanligtvis snäll hamster plötsligt börjar bitas på kan den ha ont eller må dåligt, då ska man kolla upp hos veterinär.
Annars gäller tålamod (: Ha handen i buren, och låt hamstern komma till dig. Stressa inte, försök inte jaga den och ge inte upp bara för att det inte funkar direkt. Tänk på att tvätta händerna innan, så att du inte luktar mat, annan hamster eller annat som kan stressa hamstern eller få den att bita dig. Jag tvättar alltid mina händer så dom är luktfria. Du kan prassla lite i spånet eller maten för att få hamstern uppmärksamhet, och en liten godbit kan alltid hjälpa. Inga plösliga rörelser eller ljud, men jag brukar alltid småprata eller nynna lite tyst. När du ska ta upp en hamster så ska den få klättra upp själv, eller så ska man kupa händerna under hamstern. Händer/rörelser ovanifrån räknas hamstern som ett hot.
//Jessie
Tack för att du tog din tid, uppskattas! :)