Arg över frågor?
Jag har funderat ett tag över vissa reaktioner när man ställer frågor till uppfödare bland annat. Jag ställde en fråga för ett tag sen, och det var bara meningen som en fundering. Är medlem på forum för att lära mig mer, diskutera olika åsikter m.m Och när någon då inte följer rekommendationer som finns undrar jag såklart varför. Jag menade som sagt inget illa med min fundering, men det blev en väldigt stark reaktion från uppfödaren. Sen finns det ju även andra situationer här på forumet där liknande frågeställningar dykt upp när det finns en rekommendation åtminstone från hamsterföreningens sida. Och då undrar man såklart varför det inte följs av vissa. Men reaktionen man får tillbaka är att alla gör som man vill och sen ska det inte diskuteras. Punkt slut. Är det så konstigt att man frågar? Är det fel att fråga? Jag har bara tänkt att uppfödare brukar ju ha tankar kring sina val, och det ena behöver egentligen inte vara mer rätt än andra. Diskuterade detta med en vän och som hon sa att om man undrar varför någon parat en för liten hona, eller valt en hane med låg vikt och alltså något som inte är enligt rekommendationerna så kan uppfödaren lugnt förklara tanken bakom parningen. Ett exempel min vän tog upp var en person som använt en råtthane som vägde ganska lite. Något uppfödare i vanliga fall inte använder. Anledningen var att råttan varit frisk hela sitt liv och var närmare 3 år om jag minns rätt. Vad tycker ni som köpare? Vad tycker ni som uppfödare? Och allmänt ni på forumet som kanske bara som jag vill veta mer och diskutera olika saker, vad tycker ni?
Kanske skulle göra en massa smileys i inlägget också. Detta är i alla fall bara en fundering :)
Jag tycker i alla fall att man ska ha rätt att fråga, om man inte frågar så lär man sig ju inte. De här forumen är ju nästan till för att ställa frågor eller svara på frågor.
Viktigt tycker jag är att uppfödare ska svara, man vill ju ibland ha svara från de som verkligen kan och har erfarenheter. Det är ju uppfödarna. På hamster så brukar man få svar på de flesta frågor man har, vet inte hur det är på andra djur. Men jag tycker att man bemöts väldigt vänligt av hamster människor, vad jag vet så är det lite olika stämningar beroende på vilket djur det handlar om. Ibland kan jag känna att jag inte vågar ställa frågor på något annat djur iFokus forum eftersom jag varit med om på andra djur iFokus att de liksom vill rota in sig och hitta något fel att klaga över och det har gjort att jag ofta inte ställer frågor på andra djur iFokus längre eftersom det är skillnad mellan hamsterfolket här och andra djurmänniskor på andra iFokus sidor.
Tycker att man har rätt att fråga, särsilt om det är någon som inte följer rekommendationen. Då ska man ju ha en anledning till det, har man inte det så skulle man ju ha räknat med att någon skulle ifrågasätta det. 
Mvh Alicia.
Fråga på säger jag! När en uppfödare gör något udda val, som exempelvis avlar på tvivelaktiga avelsdjur, och inte vill svara tyder det på att något inte står helt rätt till. En uppfödare ska kunna förklara varför hen valt att göra si och så, att inte kunna det visar bara att uppfödaren i alla fall i mina ögon är av den oseriösa sorten.
Kort och gott ska en seriös uppfödare inte ha behov av att dölja nånting. Har en uppfödare behov av att dölja nånting ang sin avel så är det nånting som är fel. Därmed inte sagt att alla är felfria, alla kan göra misstag och felbedömningar också i de fall det inte finns en rimlig förklaring - men en seriös uppfödare kan stå för det.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Ja dom allra flesta svarar lugnt och trevligt. Allmänt bland alla uppfödare kan jag tycka att dom inte tar illa av att man frågar. :) Har många att tacka som jag för det mesta kontaktat via pm som svarat på även de dummaste frågorna haha :) Däremot har jag sett en del bland annat här, men även på andra ifokussajter som tar illa upp och tycker att man lägger sig i som frågar. Kanske antar dom att man är ute efter att kritisera? Men tror det blir negativt för en uppfödare att vägra svara, inte tycka att man har rätt att veta bara för att man inte är en köpare, m.m. Och attityden "sköt ditt så sköter jag mitt" har jag lite svårt för när man bara frågar. Är det avsaknaden av smileys som ställer till det? Haha :P
#4: Måste instämma i svårigheten för attityden "sköt ditt så sköter jag mitt", med ett tillägg - det gäller levande djur och inte leksaker. Sköter de sitt om de ser någon mer eller mindre plåga sina djur? Det är ju precis det en uppfödare gör om de avlar fel. Ett dåligt val måste inte vara typ svart+gulbaserat="omg nej de blir ju fula!" (med viss reservation för att jag inte minns om det var en bra eller dålig kombination…) utan det där dåliga valet kan lika gärna vara roan+vitmagat exempelvis. I min värld fungerar den där attityden enbart när det inte finns försvarslösa levande individer inblandat.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#5 jo precis. Det är trots allt levande varelser :) Jag har själv gjort en med facit i hand mindre bra parning på mina hamstrar. Mamman okänd bakgrund, både mamman och pappan vägde bara ca 150 gram. Det var en chansning, och egentligen inte med en tillräckligt bra anledning. (Det blev trevliga hamstrar, men väldigt små hamstrar förutom en. Inget att bygga upp någon avelsgrund på direkt, speciellt inte när jag sålde den enda som blev bra i kroppen ;P) Nu var det ingen som ställde någon fråga men jag hade förstått om nån hade gjort det. Finns ingen anledning att bli arg :) Jag valde att para dom, och då får jag stå för det.
Jag tycker absolut du kan fråga. :) I fall du frågat mig något sånt angående en parning där jag använt en liten hane hade jag svarat varför, men jag hade aldrig blivit arg för att du frågat, det är kul med frågor. Det är ju en annan sak i fall du skulle låta elak och så. Men en vanlig fråga eller fundering är ju bara kul att få. Och ibland behöver man någon som frågar, eftersom en frågar så betyder ju det att flera kanske undrar. Så då kanske uppfödaren behöver förtydliga vissa saker. :)
Jag har avlat på hanar som har vägt runt 150 gram. Då är de ju lite för små. Men jag har använt honor som vägt 200 gram eller mer för att gämna ut det så det inte blev för små ungar. :) Då har jag ju självklart sätt till att båda mår bra och är snälla. :)
Jag köpte en gång en hane som hette Game, från mapilamis. Han vägde 130 gram, men han var suuuperfin. Dock avlade jag aldrig på honom. Jag tyckte att han var förliten, a, det hör inte hit.
Men jag tycker att man ska få fråga. Och om man får en fråga som låter kanske lite elak ska man inte hättsa upp sig, utan bara ta det lugn och svara snällt. Även fast man kanske reagerar annorlunda bakom datorn, men man ska alltid vara snäll även fast någon annan kanske inte är snäll tillbaka, det har jag lärt mig nu efter att ha varit här ett tag.
Om man svarar elakt tlllbaka blir det bara värre. :)
#7 mm håller med att man ska försöka vara snäll tillbaka. Även om det kanske inte alltid är lätt :P Sen förstår jag att det är lätt att missförstå varandra på internet också. Har funderat på att göra det till en vana att sätta smileys i varje inlägg. För det var en tjej som kontaktade mig en gång för hon upplevde att jag var så sur. Och jag förstod inte alls varför. Men det tolkades surt. Så sånt händer ju också förstås :)
Förstår precis vad du menar och tycker inte du behövde några smileysar i ditt första inlägg. Det var nog så bra formulerat ändå.
Jag har haft jätte fina diskussioner ibland med uppfödare som inte delat samma tanke som jag själv, eller ja- det har hänt en gång iaf ;)
Jag frågade rakt ut hur denne ser på olika saker och resonerade kring omplaceringar etc, då jag själv inte tycker att man ska omplacera djur bara för att de inte duger i avel. Vi delade inte alls samma grundtanke till aveln men hade ändå en givande diskussion där vi båda fick säga vårt och sen var det inte mer med det. Jag fick bra och ärliga svar och vi kom fram till en del bra saker samtidigt som jag fick lite större förståelse för ett annat tankesätt!
Det är en sån respons man vill ha, men får det tyvärr alltför sällan..
Det är många som tolkar en fråga som ett påhopp, som att man ifrågasätter. Å många tål verkligen inte känslan av att någon ifrågasätter en.
Jag undrar hur man ska kunna lära sig förstå varandra bättre och respektera varandra på ett fint sätt om man bara slår dövörat till och blir defensiv så fort någon undrar något eller inte delar samma åsikt.
Överlag tror jag att folk är så rädda att göra fel, eller att andra ska klanka ner på en- att man tar fram knytnävarna och ett otrevligt spåk/attityd så fort någon har en annan åsikt.
Däremot kan det vara ganska väsentligt också hur frågan ställs. Vem det kommer ifrån och hur man inleder diskussionen avgör väl lite hur det ter sig. Men ibland ska man bara vara tyst och helst inte fråga, undra eller prata om för- eller nackdelar för att göra si eller så.
Väldigt trist tycker jag, för det lär man sig ingenting av.
Det blir bara otrevlig stämning :(
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#9 jo precis det behöver inte bli otrevligt bara för att man tycker olika :) Jag tror jag kan ha uttryckt mig lite dåligt i en tråd, eller det blev bara en fråga. Kanske borde ha skrivit något mer samtidigt så kanske reaktionen hade blivit annorlunda :) Håller med om att det är trist. För man kan lära sig en del och det kan bli intressanta diskussioner. Och som du skrev få en större förståelse för ett annat tankesätt.
Ja sen är det alltid svårt att veta hur man ska tolka en text- om man inte "känner till" personen sedan tidigare.. mkt svårare att försöka avgöra vad som menas med en fråga då.
Men jag tycker inte det är okej att bli surg, arg eller tvär för att någon frågar- man kan åtminstone ställa en motfråga först! Så att man vet att man tolkat frågan rätt innan man svarar 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Jag tycker det är trist när folk ska bli så snarstuckna bara för att man ställer frågor eller tycker olika. Jag kan inte förstå mig på människor som går in i diskussioner enbart för att visa att de har rätt, och verkar tro att diskussioner är någon sorts tävling om vem som har rätt.
Ibland kan jag skriva i någon tråd bara för att jag tycker det är kul och intressant att diskutera ett ämne, men sen får man något skitotrevligt svar där personen verkar ha gjort en till någon sorts fiende som ska överbevisas till vilket pris som helst, och såna är verkligen inge kul att diskutera med :/
När det gäller djur tycker jag också att det är enormt viktigt att man är öppen för andras förslag,tips och även kritik. Därmet inte sagt att man man ska svälja ALLT som alla säger, men djuren måste gå före stoltheten i alla fall!
#12 Håller med, det ska ju vara roligt och intressant att diskutera ett ämne. Det rör ju ändå något man alla brinner för, och det handlar inte alltid om vem som har rätt eller fel- en diskussion har man väl för att försöka komma fram till vad som är mest logiskt eller bäst för djuren. Där allas tankar och åsikter kan vara bra att få in i tankesättet.
Skit tråkigt om det blir så att man måste ta någons parti eller liknande, man måste kunna tänka högt ibland utan att folk blir arga.
_

Jag ställde en fråga på ett hamsterforum på fb. Blev totalt påhoppad och nersågad. Skulle sköta mig själv och skita i andra helt enkelt.
Så jag förstår helt hur TS menar. Sjukt är vad det är.
Det är kanske inte konstigt att det blir diskussioner med starka åsikter, då det brukar vara så med djur. Men man behöver ju inte anta det värsta från början i alla fall :)