Pratar
Hej!
Måste bara fråga en sak. Det är så att jag har en social hamster, hon pratar och då menar jag ju inte pratar som vi människor utan hon gör små ljud. Detta gör hon dagligen, hon gör det även när hon sover.
Så jag undrar pratar nån av era hamstrar?
Själv tycker jag bara att det är roligt och gulligt när hon pratar. Hon är min första hamster som pratar alla mina andra har varit tysta kanske låtit nån gång ibland men inte som Pepper som jag har nu.
Försök att aldrig ge upp hur svårt allt än är
en av mina har en vana att prata i sömnen, eller ah, brumma och knorra rättre sagt. verkligen urgulligt :D
Mvh Miranda
Slugawoo's Guldhamsteruppfödning
Tindra brukar typ "pipa". Så brukar jag ropa på henne så piper hon igen :'D Så himla gulligt ljud<3
Min dvärgis grea brukar prata :). Eller i mina öron låter det som skrik men antar att det är hennes "prat" :) beukar alltid ropa Hej Greta till henne då haha :)

Vad roligt att jag inte är ensam :)
Har en hona som piper när hon brunstar. Och då kan hanarna svara henne genom att pipa tillbaks. Det är väldigt gulligt faktiskt :)
Nu kan jag ingenting om hamstrar och deras sjukdomar, men du är säker på att hon är frisk och inte har några luftrörsproblem eller så? Jag pysslar ju med möss och där är det vanligt att de får mycoplasma eller börjar rossla och då kan det låta som att de "pratar".
Vad jag vet så är det inte bra när hamstrar pratar, inget gott tecken i alla fall. Hamstrar är inte som marsvin, för marsvin pratar ju naturligt. Det gör inte hamstrar, hamstrar är ett tyst djur. Föurom dvärghamstrar som bor i flock/par, de piper ju som pileksaker när de småbråkar.
De låter oftast för att de antingen är rädda, har ont eller bråkar. De använder sällan ljud för att kommunicera, utan gör det mer med kroppsspråket.
Mvh Alicia.
#6 Vissa hamstrar gör ljud ifrån sig. Men det finns ju såklart ljud som de för när de är förkylda/har lunginflammation. Rosslande låter ju inte toppen…Jag vet ju inte direkt hur hamstrar låter när de har lunginflammation men vet att de nyser när de är förkylda. Men som sagt, det finns en del hamstrar som för ljud när de sover och är vakna. Vissa snarkar, vissa drömmer och låter då. Mina piper ju till varandra när honan brunstar för att kommunicera. Så finns det ju olika typer av ljud. De skriker ju när de är livrädda. Däremot så är det inte alla hamstrar som låter någonting.

Min hamster hon piper väldigt ofta och då brukar jag börja prata med henne då kommer hon fram så när mig som möjligt och piper lite till sen brukar hon oftast gå och lägga sig igen. Sen brukar hon låta en del när hon sover genom att hon drömmer. Det är alltså inget roslande eller något sånt.
En av mina första hamstrar pratade hela tiden då hon var ute och sprang i hamsterrummet, super gulligt! Man hörde henne ända ut i vardagsrummet då man satt och såg på tv eller satt vid datorn
Har en film på youtube där man kan höra hur hon pratar, jag ställde in kameran där på golvet och lät den gå.. tyvärr ser man aldrig till henne. Men höra henne- det kan man! 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_