Hamster iFokus

Hamster

Etiketthälsa
Läst 1871 ggr
chilllove
0

En fråga.

Hej, jo jag har en fråga om papova. Om man är i en djuraffär så vet man ju oftast inte vart djuren kommer ifrån eller om de är smittade av papova ovs. Men om vi säger att jag är i en djuraffär där det finns smittade djur och sen köper jag en guldhamster från en uppfödare som inte är smittade.

Kan hamstern bli smittad för att jag har varit i en djuraffär med smittade djur?

Hoppas att ni förstod hur jag menade.

OBS. Jag har inga hamstrar. ^^

Kram Alma

• Redigerat 2021-06-06 11:37 av Herveaux
Odette
0

Tror inte det är så stor risk. Ska du smitta den hamstern så ska du först hålla i/vara väldigt nära de smittade djuren på affären och sedan ta hem den andra hamstern väldigt nära därefter.

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

chilllove
0

Okej, tack så mycket för ditt svar! c:

En till fråga vet du om Papovan är i USA\Canada? Där på semester nu och har varit i två djuraffärer med bla guldhamstrar.

Kram Alma

Odette
0

Det vågar jag däremot inte uttala mig om.. :p

_

Roonja
0

#2 Svar på det kommer ikväll. Om ingen annan hinner före! Skrattande

Odette
0

Jag tror inte det finns något Papova utbrott i några andra länder än Tjeckien och Sverige just nu.

_

Roonja
0

#5 Jag frågar på en grupp som handlar om just papova. Dock har jag inte fått något svar än. Men jag har för mig att ett fall har konstaterats därifrån, men jag kan ha fel. Obestämd

Odette
0

#6 Ja men om inget är säkert och det inte finns dokument på det så är det ju bara misstankar i såna fall.
Får du veta nåt mer är du välkommen att publicera en länk här på hif sen ;)

_

Roonja
0

#7 Ja, precis. :)

Ja, det gör jag när jag får veta svaret. Skrattande

Odette
0

#8 Svaret som du väntar på att få via facebook? Jaadu, jag har semester nu för tiden så jag har tid att snoka runt Flört

_

Roonja
0

#9 hahaha, ja. :P
Ingen verkar vara så aktiv där. :P

chilllove
0

Okej, men om man har en guldhamster kan man inte gå in i en djuraffär då?

Kanske en lite dum fråga som jag ställde men jaja. ^^

Kram Alma

Odette
0

Du behöver ju inte gå in i själva djurrummet på djuraffären? Finns det smittade djur där inne så är det kanske lite onödigt att riskera om man har en guldis hemma..

Vet inte om de har djuren separat där borta men det är väl lite sunt förnuft som gäller, man ska väl inte bli helt nojjig samtidigt som det är en fördel om man vet hur man undviker ev virus :-O

_

chilllove
0

Tack för era svar Monica och Ronja. Glad

Jag tycker att det känns jobbigt, jag menar jag vet inte hur smittsamt papovan är men jag vet inte om jag hade vågat gå in i en djuraffär om jag hade en guldis hemma. Det skulle varit ganska jobbigt om man beställde allt ifrån internet.

Ni som har guldhamstrar hemma vågar ni gå in i djuraffärer eller beställer ni allt på nätet?

Förlåt om jag är jobbig med alla frågor. Obestämd

Kram Alma

Lemonneater
0

Orkar inte läsa igenom alla kommentarer riktigt men jag har läst på en del forum att det räcker med att typ vara i samma rum för att kunna överföra papova? typ en tjej som suttit i en bil med en smittad hamster men inte tagit eller hanterat den och kom hem med viruset till sina och de fick avlivas för de blev sjuka en efter en…

vet dock inte hur mkt som det gäller eller hur det funkar.. Men har stått mycket om det på facebook på "hamster och gerbil" och "husdjursmarknad" tror jag. iaf på den första gruppen! man kanske får leta lite men finns en låååång diskussion där har jag för mig!

Odette
0

#14 Tjejen som du syftar på var chaufför till mig och mina smittade importer, hon hade egna hamstrar med sig som åkte i samma bagageutrymme och därmed blev smittade på så vis.

Det är dock inte helt säkert iom att hon även hade fått hem zoodjur och då likaväl kunnat fått med sig smittan på så vis. Men känns ganska troligt att hon fick med sig viruset via mina djur.

Men man behöver inte vara livrädd zooaffärer för det, man kan gå in i en butik utan att besöka själva djurrummet.

Smittan överförs via luftpartiklar som kan landa på kläder och annat- men det är ju inte riktigt så att hela luften i en djuraffär blir smittad. Utan mer att man kan undvika att gå in i själva djurrummet, men man kan med fördel byta kläder när man kommer hem sen.
Å tänka sig för lite i allmänhet..

_

mandyosv
0

Risken finns. Om man går in i djuraffären och köper en matskål till sin hamster t.ex så kan ju i personalen ha lagt dit den, och precis innan tagit på en av deras tjeckiska hamstrar =) Eller gjort rent i deras tjeckiska hamstrars burar, och går förbi dig, full med partiklar som hamnar på dig!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

goldenhamsters
1

Tycker att det verkar lite väl långsökt att inte våga gå in i en djuraffär knappt. För tänk om det vore så att någon grossist från ett annat land köpte bl.a hamstrar från Sverige, då är det ju inte direkt så att de ska vara rädda för att gå in i en djurffär eftersom vissa hamstrar kan komma från Sverige och Sverige har papova. Det är ju inte direkt så att luften i Sverige är förpestad av papova (bara ett exempel, vet inte om Sveroge säljer hamstrar till andra länder). Man man kan ju tänka lite likadant om hamstrarna från tjeckien, vet inte hur många hamstrar som drabbats i Tjeckien, men jag tror inte direkt att de uppfödare som drabbats skänker sina djur till djuraffärerna för att smitta ner dem. Tror att det är lite svårt för deras uppfödarhamstrar som är smittade att få kontakt med grossister och smitta deras hamstrar.

Däremot om det vore så att papova på något vis tagit sig in i en grossist som säljer till Sverige, ja då kanske man ska vara lite försiktig. Tror inte det är stor chans att många zoohamstrar är smittade, men jo chansen finns. Samma sak att själv föra med sig smittan via djuraffär, men jag tycker att den chansen är så liten att det är som att säga jag vågar inte gå till sjukhus för där kan man bli smittade av alla möjliga sjukdomar. Finns risker med allt, risken att bli smittad av papova när man köper lite hamstermat i en djuraffär är pytte, pytte liten Glad.

Mvh Alicia.

Denna kommentar har tagits bort.
Odette
0

#18 kommentar raderad då det inte hör till TS fråga.

_

chilllove
0

Tack alla som har svarat, ni har hjälpt mig mycket! :)

Kram Alma

Lemonneater
0

#15 okej :)! då hade jag inte helt fel kanske ;). haha nej men. tråkigt att det skulle hända iaf :(!

Vad betyder TS?? har funderat på detta hur länge som helst nu men inte kommit fram till nått svar..

mandyosv
1

#21 trådskaparen

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur