Hjälp, hon börjar bli tjock!
Min fina flicka har aldrig varit tjock förut, men nu känner jag att det börjar gå åt fel håll. 
Jag bytte mat till henne för att den jag brukade ge slutade säljas. Denna nya mat är det mycket mer solrosfrön i.
Jag behöver tips på ingredienser att dryga ut matblandningen med! Gryn, andra fröer? Och hur mycket mat behöver hon per dag egentligen?
Att hon börjar bli gammal och inte längre springer lika mycket bidrar ju förstås.
Jag skulle kunna rekommendera ett pelletsfoder vid namn Oxbow healthy handfuls, använder det till en av mina hamstrar som var tjock. Fungerar jättebra. Det fodret är rekommenderat av många veterinärer, det är inget bantingsfoder utan ett Foder som innehåller just det som en hamster bör få i sig.
Det är dock rätt dyrt, men det gör ju inte så mycket om det är till bara en hamster. Det går heller inte att köpa på så många ställen, på en del veterinärkliniker och en del djuraffär, men oftast säljs det bara för marsvin och kaniner. I så fall så brukar det gå att be djuraffären beställa det för hamster.
För vad jag hört så är egentligen sånna här vanliga hamsterblandingar med nötter, massa solrosfrön och sånt rena godiset för hamstrar egentligen. Jag vet att det är en del som använder kaninfoder till hamster istället, blandar i lite annat som kattmat, osockrad mûsli m.m. i fodret, hört att det fungerar och är nyttigare. Så du får bestämma själv vad du väljer att använda dig av, lycka till
.
Mvh Alicia.
Om maten är bra i övrigt, så kan du ju bara plocka bort solrosfrönen? Det gör jag. Hamstrar ska alltid ha fri tillgång till torrfodret, men vet inte hur mycket dom brukar äta per dag. Jag har hört 2-3 matsekdar per dag, men det gäller dvärg. Du kanske har guldhamster?
Annars kan du ju börja blanda eget (sök på ifokus/google, så finns det exempel på recept) eller köpa ett bättre Foder (går att beställa från internet). Hamster Nature har jag hört är bra (:
//Jessie
#2 hamster nature funkar hemskt bra