Hamster iFokus

Hamster

Etikettuppfödning
Läst 1866 ggr
_Charlie
1

Djuraffärshamster

Hej!

För länge länge sedan, så där 10 år sedan, hade jag en alldeles underbar korthårig hamsterflicka som hette Inka.

Förra året fick vi en dvärghamster, och hon var också jättefin och jätterolig att titta på, men jag saknade guldhamsterns storlek.

Dvärghamstern dog tyvärr mycket tragiskt efter några månader, och sedan dess har suget efter en liten guldis växt.

Eftersom jag även bara vill ha en hamster passar mig guldhamster bättre. Dvärgisen visste jag inte om att den skulle ha kompis, och hann aldrig skaffa en efter jag fick veta detta.

Nu till saken. Det finns inga guldhamstrar här. Jag har finkammat blocket och andra annonstorg, googlat, kollat uppfödare i länet, letat här på forumet osv, men inte en enda människa föder upp guldhamstrar här.

Nu till helgen tänkte jag ta en runda till någon av djuraffärerna och "kika lite". Har man bestämt sig för ett djur, och längtar, så vet nog alla vad "kika lite" lätt slutar med. Att kika lite blir till en låda i handen.

Jag vill därför fråga er, vad bör jag titta efter i affären, för att så gott jag kan försäkra mig om att få hem en frisk hamster med rätt kön?

• Redigerat 2021-06-06 11:36 av Herveaux
goldenhamsters
0

Vad kul att du vill skaffa guldhamster, mysiga små djur Glad

Det är ju inget större problem med att köpa hamster från en djuraffär egentligen, eller det var inte det förut. Det dåliga med det är ju att man stödjer grossistaveln (många djuraffärer köper från grossister). och man får oftast hem en hamster som bits och är otam, men det kan ju vara kul att se hur hamsterns personlighet förändras. Hur hamstern lär känna den, jag har haft jättetrevliga djuraffärshamstrar (efter att ha gjort dem tama, vilket tog några veckor)

Men nu är det ju så att papova viruset går ju, så det är ju rekommenderat att man inte köper från djuraffär eftersom man fått reda på att grossisten imazoo som många djuraffärer köper djur ifrån köper in hamstrar fårn bl.a Tjeckien som de hamstrar som förde med sig papova kom ifrån.

Så det är ju på egen risk man köper hamster från djuraffär. Men man ska ha karantän i 8,5 månader då. Men det verkar ju som om du bara vill ha en sällskapshamster, om du inte har en massa kompisar med hamstrar så är det ju inte lika farligt. Men det finns ju alltid risk för att din hamster kan ha papova, det kan smitta genom dammpartiklar bara.

Så kolla runt bland djuraffärerna och ta reda på vart de köper in djuren ifrå, om de är från uppfödare så är det ju bra.

När du bestämt dig för en hamster som ska du själv gärna kolla igenom den, blåsa lite lätt i pälsen för att titta efter ohyra, det kan vara svarta/röda/gråa prickar. Sen om det är jätteviktigt för dig att du har rätt kön så ska du kolla könet själv, skillnaden mellan en och en hona är att en hane har längre avstånd mellan hålen än en hona, en hane har också en stor pung. Glad

Mvh Alicia.

_Charlie
0

Tack så mycket för ditt svar! :)

Jag föder själv upp marsvin och känner mycket väl till imazoo, och jag misstänker starkt att den ena djuraffären köper in därifrån. Djurkompaniet har jag dock själv fått svaret från att de köper från privatpersoner, oftast barnfamiljer där det kommit ungar.

Nackdelen är att djurkompaniet ofta har väldigt tunnt med djur hemma, vilket i sig egentligen inte är en nackdel utan bara en fördel för djuren, men sist jag var där hade de inga guldhamstrar alls, bara dvärgar.

Papova har jag sett att många pratar om här, och har förstått att det är ett problem. Jag vill just nu bara ha en hamster, och jag är den enda personen i min bekantskapskrets som har djur. Däremot har jag ju andra djur, marsvin, katter och en kanin, detta är inte något de riskerar att bli sjuka av?

Om hamstern har Papova, blir den sjuk då?

goldenhamsters
0

#2 Papova kan bara guldhamstrar ha, inte andra djur inte ens dvärghamstrar. Enkelt skulle man kunna beskriva det som tumörer inne i kroppen, som kan synas utanpå också men då som vårtor vid ansiktet. Alla hamstrar med papova ska avlivas, det är ju smärtsamt med papova. De kan bära på viruset i flera månader utan att visa att de har det, innan det bryter ut. En del hamstrar är även resistenta mot viruset (kan inte bli sjuka av det), men de är då smittobärare i resten av sina liv.

Ett tips är också att ta kontakt med en uppfödare som bär närmast dig, och kanske tinga en unge. Det brukar gå att finna transport till de flesta ställen, kanske inte direkt Kiruna, eller ja man vet aldrig Glad. På djurtransport.ifokus.se brukar man hitta en hel del i alla fall. Eller så köper du från djurkompainet, om de inte ljuger med att de köper från grossister så är det ju ingen fara med att köpa från dem Glad.

Mvh Alicia.

Roxie
0

Men vart bor du då? :)

// Sofia

fannytomen
0

Är också nyfiken på vart du bor! Brukar gå att fixa transporter Glad

_Charlie
0

Jag bor i blekinge och har tyvärr ingen god erfarenhet av tex djurtransport.ifokus. Jag har annonserat där mängder med gånger och aldrig fått ett enda svar tyvärr.

Allra helst vill jag ha en korthårig normalfärgad hane.

Idag var jag i närheten av djurkompaniet och passade på att ta en sväng in och titta vad som fanns. I en av burarna märkt DVÄRGHAMSTER tittade en väldigt stor rumpa ut genom ett hus.

Jag knackade lite på glaset i hopp om att den stora rumpan skulle vakna så jag kunde få se vad som gömde sig där inne.

Gissa om jag fick ett stort leende när en korthårig normalfärgad GULDHAMSTER hane sömnigt och nyfiken tittade ut genom öppningen!

Jag har inte ordnat för en hamster hemma ännu, så jag fick vackert lämna kvar pojken i affären, men finns han kvar på fredag har han ett nytt hem som väntar på honom. :)

Hanna
1

Kan du inte reservera honom då? :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Izi]
0

Jag bor i ystad och har 2 kullar ungar just nu dessutom även ngr lite äldre. Ena kullen är efter blå hona+choklad rex hane. Andra kullen är mamman choklad ds och pappan choklad rex.  Var bor du då min som inbland åker till kristianstad.

_Charlie
0

#7 Jag såg att det stod på andra burar att de var reserverade, men jag hade inga pengar med mig så jag vågade inte fråga ifall de skulle ha en peng för reservationen. Lite pinsamt att säga "okej, då får jag vänta för jag har inga pengar med mig". ;)

#8 Jag bor i östra blekinge.

_Charlie
0

nu blev jag osäker på om pojken var normalfärgad eller kanske rost. Är det ovanligt med andra röda färger än normalfärgad hos djuraffärer?

Wellcraft
0

Det är det inte :)
I "min" djuraffär fanns både rost, nf och cinnamon.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

_Charlie
0

#11 Jaha där ser man. :) Då tar jag tillbaka att han var normalfärgad för jag vågar inte bedömma det. Han var röd i alla fall. :)

Charlie2006
0

#12 Du ser på kindteckningarna vilken färg hamstern har. :) Om dom är gråa/svarta är den normalfärgad om dom är bruna är det rost. :)

Jag har en normalfärgad pojk här hemma som söker hem, dock långhår, men bor utanför Göteborg.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

_Charlie
0

#13 Oj så bra, det ska jag kolla efter. Hoppas så han finns kvar, kan inte sluta tänka på den röda söta lilla nyfikna nosen! :D

lilyflower
0

Jag har en Djuraffärshamster, han var verkligen otam i början! Se till att du kollar över hamstern noga innan du köper den, som någon nämt redan kika i pälsbotten efter ohyra, är hamstern allmänt pigg, har den öronen uppe och alert eller nertryckta mot huvudet? Det som är bra med uppfödarhamstrar är ju att den är hanterad, man kan få veta om stamtavlan och man får oftast bättre (sanna!!) tips om hamstrar från uppfödaren då de ofta är mer kunniga än djuraffärspersonnal. Det kan ta lite längre att tämja en Djuraffärshamster eftersom de är oftast helt ohanterade, men låt det ta den tid den behöver. :)

Lemonneater
0

På facebook finns två bra olika sidor; Husdjurmarknaden och Hamster och Gerbil. där säljs det många uppfödar hamstrar och andra djur :)! Så kika in där ifall du vill ha tag på en "uppfödar" född hamster :). ifall du inte hittar så kan du ju skriva en sökes annons och då kommer du nog få en hel del svar kan jag tänka mig :)