Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1734 ggr
MorganJack
0

Vem ska man lita på?

Jag har alltid gett mina guldhamstrar grönsallad som en del av deras mat, men jag fick en ny hamsterbok för ett tag sen och där står det att man ska undvika att ge grönsallad, men det står inte varför…. vad säger ni?

Evovva
0

Jag ger sallad. Inte varje dag men då och då. Sedan får de andra grönsaker oxå.

Wellcraft
0

Ger man i lagom mängder så är det ingen fara alls :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Be-Bopz
1

Mina får sallad varje dag och jag har alltid gett dem det, ingen fara.

Däremot sägs det väl att man inte ska ge isbergssallad pga av all besprutning.

Jag köper sallad på ica, deras färdiga påsar där salladen redan är sköljd. Det är ju bla machesallad, spenatblad mm.

Imasy
0

En annan sak jag kom att tänka på, vr att förut, när jag åt waran, var jag förbjuden att äta mörkgröna grösaker, som tex ärtor, gurka etc etc.

Detta pga att waran i sig är blodförtunnande, men de gröna grönsakerna innehåller k-vitamin (? osäker på vitaminens bokstav) som också är blodförtunnande och det blev kaka på kaka då med Waran och grönsaker.

Någon som vet hur pass detta med k-vitamin påverkar hamstern eller om det skulle kunna vara farligt för den att äta för mycket?

Suskiv
0

K-vitamin är inte blodförtunnande utan det hjälper till med koaguleringen av blodet. Det motverkar waran med andra ord. Anledningen till att man säger åt patienter att vara föriktiga med K-vitaminrika livsmedel är att man är rädd att stora mängder K-vitamin gör att man måste öka waran-dosen,

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Imasy
0

Va?? Och jag som har fått höra att det är tvärtom Förvånad

Suskiv
0

DÅ har du fått fel information, trist. Man bör ju kunna lita på vården.

Man ger nyfödda en spruta med K-vitamin för att de ska kunna koagulera blodet direkt istället fö ratt vänta tills den enga produktionen av kvitamin kommer igång efter några dagar.

Imasy
0

Ja då har man lärt sig något nytt :)

En vän till mig är ockå waran-knaprare och hon har fått höra samma sak även hon Förvånad

Suskiv
0

Om det är en sköterska som gett informationen så kan de vara att den inte vet bättre själv, eller så har de valt att säga så för att det tror att patienterna inte fattar den riktiga anledningen.

Just sjuksköterskor verkar vara experter på att säga konstigheter. Kanske skulle de behöva läsa mer medicin och mindre omvårdnadsteorier.