Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningvintervit
Läst 1410 ggr
Ellenfyrkant
0

Hur hålla det småskaligt?

Hej ALLA! :)

Som ni kanske börjat förstå om ni läst mina andra trådar är jag intresserad av att börja föda upp som registrerad. Kan inte kalla det mer seriöst tycker jag, jag tar redan mitt snsvar som uppfödare fullt ut men vill registrera i fortsättningen. Min fundering är egentligen hur man lyckas med att hålla uppfödningen någorlunda småskalig?

Har idag 13 stycken dvärghamstrar och tycker det är en lagom nivå. Kan ha max 20 som det ser ut idag. Framtiden är ju jättesvår men hoppas kanske på att flytta ut och bli sambo i vinter eller så. Pojkvännen är inte värst intresserad. Mitt intresse för mina djur är helt accepterat men detta med antal är lite begränsat… Vi har inte pratat om det så djupt då det känns lite avlägset men han klagar inte på 13 men kallar mig "sjuk ;)". Helt okej med det, djursjuk. Men antalet kan inte bli värst mycket större och nu har jag hållt det så litet jag kan känns det som. Haft 4 kullar och sitter med 13 små vänner i rummet. Om det fortsätter i den skalan är de snart typ 35 stycken och det har jag förmodligen inte tid för. Tid är min viktigaste ingiridiens i trevliga, välmående djur.

Ett sätt att hålla nere antalet är att låna in hanar eller ev. honor. Men det finns ingen uppfödare inom 10 mils avstånd och då har jag 1 där, nästa är väl ca 20 mil bort. Det blir inget smidigt samarbete och de som bor närmst kanske jag vill köpa djur av att ha i min egen avel. Då behöver jag både hanar och honor själv, vilket ag har idag men då drar det iväg i antal…

Vad som mer blir jobbigt för mig är att jag idag har hamstrar från 3 olika håll. Nr 1 och 2 har avkommor och 2o3 har avkommor. Det innebär att jag bara har 1 väg att korsa kvar d.v.s. 1+3. Sen måste jag köpa in nya djur för att kunna fortsätta. Grejjen jag gjort är att jag börjat aveln med 2 bröder, 1 obesläktad hane samt 2 systrar. Därför jag har så stort antal som är beslätade. Dessutom har jag ett stort? problem, att jag fäster mig nåt så juvligt(!!) vid flera i kullen och får sån beslutsångest att jag sparar ett par eller ett gäng till och med.

Jag tycker dvärghamstrar ska få chansen att bo i par/ grupp. Därför har jag svårt att köpa från andra hur som helst då de sällan har precis lev. klara när jag har möjlighet att resa en bit. Och tar jag äldre kommer den inte gå ihop med mina hamstrsr jag redan har. Hur gör ni med det problemet? Jag vill ju inte behöva köpa kullsyskon från överallt, då drar det iväg i antal återigen.

Hur tusan…?

Mvh Ellenfyrkant

LinneaJohaanson
1

Jag sa till mig själv att hålla det småskaligt men kan ju säga att det inte går så bra! Flyttar ihop med pojkvän i oktober när lägenheten är färdigbyggd och som tur är är han väldigt okej med hamstrarna och har även gmensamma fåglar! Men jag hade tänk max 7 guldisar.. Haha nu har jag 10 och fler blir det! Dock kommer jag inte få plats med massor av burar i lägenheten så ha byggt en fackbur på 12 fack och ska spara en 3-facks antonius och två akvarier sen går det inte in mer så detär. Väl gränsen antar jag ;)

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Roxie
0

Hehehe.. Jag säger bara, Lycka till!
Det går INTE att hålla det småskaligt Flört

Jag började smått med enbart ett par hamstrar, men kom efter bara något år upp över 20st (guldhamstrar). När jag hastigt lade ner pga papova var jag uppe i 38st. Då såklart med bland annat osålda ungar.

Men ett tips är ju att enbart ta kullar om det gynnar en själv. Det finns ingen vits att ha en massa kullar och kanske inte få dem sålda.. På så sätt lyckas man nog samla på sig en hel den djur.
Däremot kan det som känt vara väldigt svårt att bara välja EN unge att behålla ur en kull Tungan ute

// Sofia

Ellenfyrkant
0

#2 Ja precis, och alla har hittat bra hem av de 4 kullar jag haft trots att jag inte varit reggad eller så och dessutom sollat bort en hel del. Någon har väl blivit typ 8 veckor innan den flyttade men ingen äldre än så, sparar bara de jag har för avsikt att behålla livet ut. De andra är till salu tills de flyttar. :) Tar bara kullar där avsikten är att spara minst 1 själv, på så vis gynnar det mig.

Men har aft 4 kullar sen augusti förra året och reggar jag mig blir det fler. För detta har ju inte vart särskillt tight. Säg kanske 7 kullar om året eller något, då samlar jag på mig MINST 7 hamstrar per år. Köper in ngn etc. Så säg ca 10 hamstrar per år. Har idag 13. Om ett år har jag 13+10 - 3 som går birt kanske. Så 20 hamstrar om ett år. Det är en ökning på 7 hamstrar. 7 hamstrar mer varje åtr blir en hel del… Funkar i 1-2 år. Men sen då? :P

HUR GÖR MAN?? (steg 1. låter bli att spara så många besläktade djur) då mnskar antalet en hel del. Hade jag bara sparat 1 bebis ur varje kull hade jag idag haft 7 hamstrar, inte 13. Men samtidigt känner jag ju efter tiden att jag vill avla på den ena jag sparade men den andra blev inte som jag tänkt mig. Tänk då om jag skulle ha sparat bara ena? Det blir ju dumt. Det var steg 1. Men sen då?

Mvh Ellenfyrkant

Charlie2006
1

Tillslut går det inte om man vill behålla avkomma/or från varje kull och komma vidare i aveln Flört. Om man inte säljer pansionärer vill säga, vilket för mig inte går. Dom är trotts allt mina husdjur i första hand och ska inte behöva flytta när dom "gjort sitt".

Nu har jag 14 guldhamstrar, och det kommer öka nu till hösten/vintern, då jag ska para några honor. Trotts allt så sparar jag från varje kull.

Men förutom guldhamstrarna har jag ett gäng andra djur, som också tar plats. Har väl 23 burar med djur i nu, gissar jag på. ;) Men nån gång kommer det säga stopp för mig, då jag ska hinna med dom och klara av att jobba samtidigt.

Det svåra när man har få djur är att alla blir släkt med alla, det bästa är väl isåfall att låna in hanar och ha ute på Foder. Har själv det problemet att nästan alla mina hamstrar är besläktade.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Ellenfyrkant
0

#4 Intressant och hur löser du släkt-problemet? Detta blir ju svårt för min del då jag förklarat hur det ser ut för mig med närhet till andra uppfödare, det blir tufft. Att lämna ut på Foder är inget alternativ för min del iaf, vad är det för mening ,ed att ga en hamster som bara blir 2-3 år om man inte ska gulla med den? Ingen mening för mig.

Ser heller inte riktigt vart det gynnar mig att ta en kull där jag inte vill behålla någon, om de inte säljs till avel i hem där jag senare är intresserad av att ta en unge ifrån den sålda ungen. Annars ser jag ingen vits. Jag skulle heller aldrig sälja de äldre, de är ju favvisarna <3

Mvh Ellenfyrkant

Charlie2006
1

#5 Hittils har jag löst släktproblemet, men nu kommer det inte gå längre. Jag kommer börja inavla, då jag inte kommer köpa in några nya guldhamstrar på ett tag pga Papova. Vågar helt enkelt inte chansa.

Lämnade ut en av mina senaste ungar till fodervärd, helt enkelt för att kunna välja ut vem jag vill fortsätta avla på. Har ju ändå flera här hemma som jag kan gosa med. :)

Att det är långt har aldrig varit problem för min del. En av mina äldre kommer från Lycksele och jag bor i Rävlanda utanför Göteborg. Lång väg där. Samma med ett gäng möss som kommer från Tjeckien.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Be-Bopz
0

Jag tror jag har varit uppe i 15 st som max, då har jag köpt in och behåller alltid 1 eller 2, i en annan kull blev det 3 st som stannade.Sen tar inte jag kullar för andras skull, alltid för min egen skull, tar heller nte många kullar/år.

Man behöver inte sälja av pensionärer för att få plats för mer osv, har jag aldrig gjort och kommer heller aldrig att göra.

Men att låna in hanar eller honor är ju en bra sak, inte just nu då, men annars så kan man självklart låna av de som man litar på.

Sen, hur grymt det än låter och hur jobbigt även jag än tycker att det är, så får man gamlingar som dör.

Har aldrig inavlat heller, men jag kan säga att jag som är så emot det kanske även jag måste det just nu pga detta med papovan, detta för att inte förlora linjer som påbörjades med redan 2005.
Annars ser jag inget som helst syfte med det alls, men i dagsläget är det bättre att göra så, då läget är som det är.

Men jag tror du kan hålla ett bra antal hemma utan att behöva sälja osv. Tänk förnuftigt och köp inte på dig för många djur.

kimky
0

Vi började med 3st Guldhamstrar för ca 1 år sedan och idag har vi 10st guldar.. Samt på det har vi 9st Campbells och 8st Vintervita då Kims intresse är störra för det medans Mickes är störra för Guldhamstrarna.

Hålla antalet nere kan vara svårt, man bör inte köpa på sig för många djur eller djur som man inte är helt hundra på funkar till aveln för att inte få för många "onödiga" djur så att säga :) Som vi undviker att köpa in nya djur ofta, de gångerna vi köper in är när vi behöver nytt blod i princip samt ibland kan vara för att få in lite andra färger m.m.

Sen försöka hitta köpare så fort det är möjligt är bra, skriv ut intresse annonser så fort det bara går :) Något vi brukar ofta.

Ellenfyrkant
0

Men hur skulle man lösa detta med åldern på dv ungar som jag beskrivit? Att kunna få dem i precis rätt tid. För gulduppfödare är ju inte grupphållning ett problem.

Mvh Ellenfyrkant

kimky
0

Vi har avelspar 2st avelspar Campbells + två extra burar där ungarna bor när de är gamla nog så för att ha 2st par och plats för ungar = 4 burar.
Sedan när vi särar på paren tar vi honan med honungarna från sista kullen och hanen med hanungarna ur sista kullen i en av "bebisburarna".

Roonja
1

Jag hade satt 5 som en max gräns, men den försvann rätt fort och vi satte 10 stycken som en gräns. Nu är jag uppe i ca 40, men jag har ju dock karantän också, så det är ju en del som ska säljas. Men ag tror jag har runt 20 som jag har kvar efter karantän. Skrattande