Dräktig eller inte ??
Gud vad fin hon är!
Jag tycker hon ser dräktig ut, men kan inget om avel så lite inte på mig 
#1 Tack så mkt hon är en riktig sötpudding 
Jag tycker hon ser väldigt dräktig ut! ;D Lycka till :)
"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"
#3 ok detsamma
Putt
Färska bilder från idag …

Nå ser hon dräktig ut och hur länge tror ni isf det är kvar av dräktigheten ?? Hon går med hanen just nu och hon har inte brunstat sen dess men man vill ju vara säker (-;
Jag är inte så duktig på dvärgar med tycker att hon ser lite större ut än normalt :) Kolla om hon boar mycket, det är ett tecken på det.
#7 hon boar för jämnan det är väll typ 4 bon i buren
Det kanske börjar bli dags att tänka på att ta ut hannen så det inte blir ny kull på en gång. Vad jag har läst här på sidan så brukar dvärgar para sig nästan direkt när kullen kommit.
#9 Hanen ska para henne på en gång jag har fått den rekommendation
#10 Varför skulle det vara en bra idé att para en hona när hon precis fått en kull?
#11 Uppfödaren av Moonlight brukar låta henne få 2 kullar på raken sedan sära det är från Snögatans jag köpt henne så om ni ifråga sätter hoppa inte på mig då det var därifrån jag fick rekommendationen jag ser inget fel i det
#12 Jag menar verkligen inte att hoppa på dig, det skulle jag aldrig få för mig. Jag bara undrade hur den som rekommenderade tänkte. Jag själv skulle inte får för mig det, jag är dock inte så insatt i just dvärgar och kommer heller inte säga åt dig vad du ska göra och inte.
#13 Jag förstår men tydligen så ska de vara bra å göra så . Det kan ju hända att guldisar inte klarar av det lika bra ??
#14 Ok. Ja jag vet inte så mycket om dvärgar så jag kan ju inte avgöra vad som är bra eller inte.
#15 Ingunn har bra erfarenhet och jag tor att det är bra och göra så 
Men åter till ämnet hur länge tror ni hon har kvar av dräktigheten ??
Man ska helst sära på dem innan honan får ungar. Det sliter väldigt mycket på honan att få kull direkt efter kull. Vilket jag tror kan göra att de inte lever lika länge eftersom det är slitsamt att bara ha en kull, de bör få vila mellan kullarna tycker jag.
Sen ser jag inte heller meningen med att para samma kombination 2 gånger. Man avlar ju för sin egen skull, för att man vill få fram en avkomma från 2 trevliga föräldrar, varför då ta två kullar på samma föräldrar när man redan fått avkommer av dem. Då kommer man ju bara ha hamstrar som är besläktade med varandra, och det vill man ju inte
.
Det är många som rekommenderar att man inte ska ta två kullar direkt efter varandra, det är väldigt slitsamt. Mamman kommer att ha fullt upp med att uppfostra sina ungar från frösta kullen när andra kullen komemr, då måste honan dia dem och uppfostra en massa andra ungar. Blir verkligen slitsamt och jobbigt för en hona
.
Aja, lycka till med kullen! Kan inte säga om hon ser dräktig ut, ibland syns det inte om de är dräktiga eller inte. Du kanske skulle ha vägt henne på parningsdagen och sedan nu, då skulle man nog fått reda på om hon var dräktig eftersom hon säkert skulle gått upp 15 gram iaf
.
Mvh Alicia.
#17 ännu en gång hänvisar jag till snögatans hamster uppfödning vid synpunkter
Är det en registrerad uppfödare Shf?
Hade jag varit dig skulle jag gå in på dvärghamster ifocus och kolla med dom som är där. Dom har större erfarenhet av dvärgar.
Jag tänker på mammans bästa.
#19 ja hon är registrerad och en mycket erkänd öppfödare av vintervit och cambells jag tror inte hon har

Jag skulle heller inte låta en hona få två kullar på raken så om det inte var för något särskilt, speciellt syfte.
Honan ska ju då dia en kull samtidigt som hon har bebisar i magen som tar massa näring.
Jag ifrågasätter absolut inte denna uppfödaren men jag förstår inte alls syftet med det här.
Vad är det meningen att du ska göra med alla bebisar? Behålla? Sälja? Har du plats för alla ifall de inte blir sålda? Har du extra burar ifall några börjar bråka och måste säras på.
#21 dessa faktorer du räknar upp tänkte jag på innan jag ens köpte några hamstrar så svar : JA
Jag förstår inte meningen med att ha två kullar direkt efter varandra med samma föräldrar. Mer bebisar? Det blir mycket jobbigare för mamman. Och bara för att uppfödaren sagt så måste du inte göra så. Gör som du själv känner för och vad som är bäst för mammahamstern.
#20 Nej, hon är inte registrerad i shf som uppfödare. Men i shgk, och vad jag vet (kan ha fel också) så gör man inget prov där för att blir reggad, men det är bara vad jag vet. 
#24 oj jag måste ha misstagit mig ursäkta
#25 inget att be om ursäkt för. 
#26 jo då det är ju 2 helt olika klubbar
Hej alla!
Det är inte ovanligt att man låter dvärghamstrar få två kullar på raken. Syftet är i första hand att hanen får vara med och uppfostra ungarna. Dels får honan avlastning och hjälp av hanen, och dels så lär hanen känna sina söner. Då kan man behålla en son som sällskap åt hanen sen. Innan andra kullens födelse tar man ut hanen för Att undvika att det blir en tredje kull.
Gällande min kompetens så kan jag berätta att SHF har en regel som säger att att man måste vara medlem ett år innan man får ta uppfödarprov och bli registrerad uppfödare. Jag har inte varit medlem ett år än men kommer naturigtvis ta provet så fort jag kan.
I SHGK finns inte samma regel och därför är jag registrerad uppfödare där.
Mina kunskaper har jag hämtat från andra uppfödare så som Roslagens, Vildvittrans, Mapilamis med flera och jag litar på att de kunskaper jag har samt de erfarenheter jag har från alla mina egna kullar här hemma är tillräckligt bra för att kunna ge de vidare till andra.
Mvh Ingunn Opheim
www.snogatanshamsteruppfodning.com
.
#28 Låter bra men åter till ämnet tror ni det är i dagarna hon får kullen
Jag skulle dock inte ta 2 kullar på raken, då det tar mycket krafter på honan och jag vill ju honans bästa.