Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1275 ggr
Tosselie
0

Lång eller korthårig..Blandning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejhej, för snart två veckor sedan så blev jag guldhamster ägare! :D Han är helt underbar och redan supertam!! :D

Men en sak med honom är lite skum bara, hans päls "ska" vara långhårig men han har liksom bara två tussar om sidan av svansen, två jättesmå tussar på "höfterna" och lite längre hår vid öronen precis… Som en långhårig hona alltså, men jag vet att det är en hane (han är mer änn 8 v. nu och det syns tydligt) så vad är hans hår då?

Kommer han att få något mer långthår eller vad tror ni, är han missbildad?? :0

Han är köpt på en zoo affär om ni undrar..

Ps: alltså det är inte det att jag inte gillar honom, jag tycker att han är jättesöt och det spelar ju ingen större roll för mig men är lite nyfiken bara. :)

Bine93
0

vad jag har läst så kan långhåriga hanar sakna pälslängd helt/delvis, eller så kan den saknas helt eller delvis på rygg och nacke.. :) Men jag är ännu inte så duktig på varken färger eller hårlag, men jag har fattat det så i alla fall :) Men du får säkert fler svar ;) Han ser långhårig ut i alla fall :)

Twisted_T
0

#0 Det är en långhårig hamster. Men som du säger så ser det mer ut som en hona än hane. Kan du ta bild på könet så man kan se? Det tar dock ett tag innan hanens päls växer ut helt men det brukar inte växa på så sätt på hanar utan de kännetecknar mer en hona.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Tosselie
0

#1 jo, jag vet :) det är bara det att han ser ut exakt som en hona.. Trodde jag hade blivit lurad och fått en hona först men nu vet jag ju att det inte är så i alla fall, tycket det är skumt alltså! :S

Bilden är inte världens bästa häller men har inte fått så många bra bilder änn!

Här kommer en ännu sämre bild men han är ju så söt hihi. <3

Tosselie
0

#2 jag vet.. Har ingen bild på könet men kanske kan skaffa senare, men man ser likson att han har "pungkulor" och det finns väl inget på honor som kan misstas för "pungkulor", eller?? Tack för svaret iaf! :)

Twisted_T
0

#3 Okej är du säker på att det är en hane så är det säkert det.

Då kommer pälsen troligen växa ut mer när han blir äldre. Min lh hane hade också lite liknande päls när man var liten. Och nu är pälsen längre :)

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Frosstis
0

#3 kan du visa hur den selen ser ut? Eller sitter den bara runt halsen? Har tänkt att försöka fixa ihop en egen för att kunna köra riktig agility utan att han springer iväg ;)

Dock är selar inte bra, men jag vill testa.

Tosselie
0

#5 okej, tack för svaren! :D

Får väl hoppas att den växer ut lite till så han slipper se ut som en liten flicka hela livet, fast jag ska nog undvika att avla på honom (om jag nu nånsin vill göra det) det är ju dumt att föra vidare konstiga gener eller vad man nu säger.. :)

Om någon annan har haft en sådan hamster får de gärna berätta!

Tosselie
0

Den sitter runt både hals och mage och det funkar jättebra åtmistånde för honom, han bryr sig inte om den utan är bara glad över att få vara ute! :D Fast man måste vara försiktig för om man drar så kan de i värsta fall bryta någonting har jag hört.. :0 Men det är värt att testa tycker jag.

En son som på bilden är det. :)

Tosselie
0

Alltså så ska man inte dra alls tycker jag, det är mer som en sista utväg kan man säga.

Frosstis
0

#8 jaha okej. Tycker inte den ser så bra ut.. Ska testa göra en H-sele :)

Nej alltså, man måste gå nära för att när som helst kan hamstern ta sig loss och springa iväg. Och ett rovdjur kan ta de snabbt som attan..

Tosselie
0

#10 jo det är lite nervöst att ha honom ute i selen, men jag tycker att det är bra att kunna ha honom ute. :)

Tosselie
0

#10 för mig funkar den bra i alla fall, men alla bestämmer ju själva. :)

Min förra hamster Tossan <3 (på bilden alltså)