Dvärghamstrar ensamma eller inte?
Hej!
idag var dottern och jag i en djuraffär för att titta på hamstrar. Vår guldhamster kakan dog i måndags så vi vill ha en ny liten sötnos. Vi ska inte köpa i en djuräffär, ville bara kolla och hålla en dvärghamster för dottern vill ha en sån. Men det fick hon inte göra om vi inte skulle köpa..trist!
Jag sa att de ska väl vara minst 2 tillsammans men expediten sa att då slåss de, jag sa att det är väl lag på det?. Men då sa hon att hon köper från en uppfödare och enlig henne och hamsterföreningen så ska de INTE vara flera tillsammans. Jaha sa jag och gick. Stämmer det som hon säger? Tycker att jag läser lite då och då här att de ska vara minst 2 st. Det var vintervita de hade där.
Men därimot så hade de 3 st guldhamsterhanar tillsammans, vuxna djur. Konstigt att de inte slår ihäl varandra!
Dvärghamstar ska hållas i par ja. Tyvärr så funkar dom inte alltid i par, särkilt inte om dom inte är avlade för det. Och djuraffärer brukar ibland säga att dom köper av uppfödare för att det låter finare, när det i själva verket är en ren grossist om inte nära på som dom köper ifrån.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Lagen säger minst 2. Det enda som är tveksamt är väl de kinesiska dvärghamstrarna. Lagen säger fortfarande minst 2 dock, men det verkar sällan funka med flera. Sen får man väl alltid räkna med att det kan bli bråk. Och vill man då inte ha flera burar är det nog lämpligare med guldhamster.
Jag vet att det är en uppfödare för vi var på väg att köpa en guldhamster av henne men det blev inte av. Vet att hon lämnar djur till dennna affär. Tycker det är konstigt att hon skulle sagt att hamstrarna ska vara ensamma, de måste ju ha vuxit upp tillsammans. Men har råkat ut för detta förut när jag påpekat att dvärghamstrar ska vara flera. Djuraffärerna vill väl sälja fler burar kanske…
Vad är mest lämpligt för oss tror ni, dvärg eller guld? Dottern gosar med hamstern hela tiden, den får springa fritt i huset. Blir dvärgarna lika tama som guldhamstern?
#3 Om manär van med guldhamster så kan dvärghamstrar i början kännas annorlunda, de är så mycket mindre och de är helt annorlunda. Jag har haft guldhamster i flera år och så köpte jag dvärghamster och blev fast, tycker mer om vintervita dvärghamstrar nu än guldhamstrar. De blir lika tama som guldhamstrar, tycker att de är lugnare och jag tycker att dvärghamstrar är mycket keligare än guldhamstrar. Tycker dock att guldhamstrar är lite smartare, om man vill lära dem trix och så.
Tycker ni ska skaffa dvärghamster, de är inte lika livliga som guldhamstrar
. Om ni ska skaffa dvärghamster, se till att skaffa från en seriös uppfödare som avlar på dvärghamstrar som kan bo i par.
Mvh Alicia.
Tack för svar! Det kanske blir en dvärghamster ändå, eller 2 då såklart.
Har du tips på nån uppfödare i Stockholm?
#5 Roslagens, hon brukar alltid ha hamstrar till salu
. Gå in på SHF:s hemsida och gå in på uppfödare, där finns det fler.
Mvh Alicia.
Ok, tack! Dottern är överlycklig för att jag gått med på att skaffa dvärghamster 
#7 Vad roligt, själv vart jag superglad när min mamma gick med på att jag skulle få dvärghamstrar
. Lovar att ni inte kommer bli besvikna, om ni nu inte får hem 2 otama hamstrar.
Mvh Alicia.
Tittade på Roslagens hemsida, den var inte uppdaterad sen i höstas, ska mejla henne och höra vad hon har.