svart rödögd
Hej! Jag har hört att man kan få svart rödögda hamstrar om man blandar in vit rödögd i svart. Iallafall rubinröda ögon. Stämmer detta? 
MVH
Therese

En rödögd svart har ett eget namn och heter Dove! En dove är alltså svart rödögd. En rödögd vit är en creme baserad hamster och som du kanske också har hört så rekommenderas det inte att man blandar svart och creme så jag skulle vilja vara fräck och säga att personen som sa att du ska blanda in rö vit i dina svarta har fel! ;) För att få rö svarta dvs dove så behöver du blanda in rödögda genen dvs pp (cinnamon). En rö vit består av rödögd+creme+silvergrått så visst kan du få in pp på dina svarta genom det men det är smidigare att använda en icke cremebaserad rödögd istället. :)
// Nathalie

Rubinögd finns egentligen inte på hamster men en vitmagad hamster och även i vissa fall en vittecknad kan få en rubinglans i ögat men det är ingen egen ögonfärg utan bara den vita teckningen som sätter sig på ögonen också. Eller hur man nu ska förklara :)
// Nathalie
okej tack mocchino då vet jag :) hade ingen aning, har bara hört. dove alltså. Det är svart rödögd?
Hur ser en cinnamon ut då? :P Ursäktar mina nybörjarheter 
MVH
Therese
#3 Här har du en bild på en cinnamon. Istället för svarta kindteckningar (som normalfärgat har) eller bruna (som rost har) så har cinnamon gråa. :) Denna hamster är dock även umborous, så hamstern på bilden har inte vita halvmånar. :)
Cinnamon ingår i kategorin vilttecknat.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Cinnamon
_(pp)
_Grundfärg: Orangeröd
Underfärg: Mörkgrå
Magfärg: Naturvit
Tipping: Grå
Hätta: Grå
Kindteckningar: Gråa
Halvmånar: Naturvita
Ögon: Röda, kan mörkna med åldern.
Öron: Ljust gråbrun
Vanliga fel: Blir brunaktig som äldre
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#4 Oj, vi svarade typ samtidigt..
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#5 Fast kindteckningarna är gråa och inte bruna på cinnamon. ;)
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
tack så mycket, ska memorera det där så gott jag kan c(=
#7 Tur du såg det, jag bara kopierade och la in men det hade ju smygit sin in nån annan beskrivning där.. Nåväl, det är ändrat nu så nu ska det va den korrekta beskrivningen 
_