Import??
Hej!
Har länge funderat på detta, och känner att jag måste få svar av någon kunnig, då inget jag sökt på har gjort mig klokare!
Hur är det egentligen med att importera smådjur från övriga europeiska länder (då tänker jag främst på Danmark)?
Är som sagt inte speciellt insatt i ämnet, men är det inte så att man får betala nån form av extrakostnad om man importerar exempelvis hundar, och pass krävs ju naturligtvis.
Men hur är det då med smådjur?!
Kan man bara ta färjan över, gå in i en dansk djuraffär och köpa ett djur och sen hejs svejs åka med färgan tillbaka och sen är det inte mer tal om den saken, eller hur gör man?
Vet visserligen att de bör sitta i karantän i hemmet osv i 8,5 månader om man importerar dem.
Notera att jag INTE hade tänkt att importera någon hamster, än mindre bara knalla in på en djuraffär i Danmark och köpa en, är mest nyfiken i en strut 
Mellan Sverige-Danmark och Sverige Norge är det öppna gränser så vitt jag vet. Däremot har jag för mig sedan den tiden jag höll på med chinchillor att du bara får ta över 10 djur åt gången utan att ha ett tillstånd.
Mellan Norge-Danmark däremot behövs det tillstånd vilket iaf då gjorde att de som ville importera mellan dessa länder tog vägen om Sverige.
Jag tror inte det ska vara nått problem att importera från danmark.
Min kompis t.ex åkte dit träffa en uppfödare och tog hem 4 guldhamstrar utan tillstånd från jordbruksverket.
Men är det mer exotiska djur så skulle jag skicka ansökan om import.
Inom EU ska det inte vara några problem att importera. Dock får man endast ta in 5 djur per person. Så är ni 3st i bilen så får ni totalt ta in 15 djur utan tillstånd.
Jag importerade 9 guldhamstrar i oktober förra året utan problem. (Fick som känt även avliva hela min uppfödning pga papova-viruset jag fick med mig hem).
Men som du redan sagt själv, undvik import ett tag nu framöver.
Och karantän ska helst inte hållas i hemmet tillsammans med övriga djur, utan i ett annat hem, hos en kompis/släkting eller så. Och då 8,5 månader.
// Sofia
tack för alla svaren
gick och grubblade över det länge
Har som sagt inga planer på att imoprtera, men man vet ju självfallet inte vad framtiden har att erbjuda! Dock är jag lite orolig för alla virus som de flesta tycks få med sig med importerade djur…