Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 10373 ggr
starmom
7

HJÄLP !!! Svullet öga

Hej

Min hamsterhona har något med sitt ena öga.

Verkar svullet, irriterad. Hon har det inte helt öppet.

Nu har en av hennes ungar, 2 veckor, stängt sitt ena öga helt. Verkar också lite svullet.

Vad är det och vad gör jag????

Tazzar
4

Titta så att det inte är något smuts i ögat och så att det inte är något sår, kanske är ögoninflamation (som smittas)? Är det allergi mot något i buren, kliar de sig?

Du kanske har tänkt på att gå till veterinär, men det kanske kan vara något som bara en veterinär kan fixa.

Har du bild/bilder på ögonen?

starmom
2

Nej dom kliar sig inte. Ser inget smuts.

Har samma sak i buren som alltid så tror inte det kan vara allergi.

Kan man badda med kallt kamomill the? Funkar på barn :-)

ska ta bild på ögonen…

MickiRosa
2

tvätta ögat med ljummet vatten och en tops varje dag, men är det infektion så måste du nog ha ögonsalva och det får man från veterinären.

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

Hamstersr2cute
1

Min Vivie har också ett svullet öga.. Lånar din tråd lite, starmon,om det e ok? Känns lite onödigt att starta en ny med samma problem, eller hur man nu ska säga

Undrar bara om ögoninflammation smittar? Kanske en dum fråga.. Skäms men vill vara på den säkra sidan…
Vivie kliar sig på nosen och gör konstiga ljud ifrån sig… ;/ Vill inte till veterinären, det är så dyrt och just nu är jag pank Rynkar på näsan

[PixelMollan]
2

Nu lånar jag också en del av tråden,
#4Jag tycker att när man har djur så ska man vara noga med att lägga undan pengar som man kan använda när djuret blir sjukt. Att man är pank är en urusel bortförklaring tycker jag. Eller om man nu är under 18 att föräldrarna har det ansvaret på sig när dom låter barnen skaffa djur, att föräldrarna själva måste räkna med att de får lägga ut pengar till veterinären om det skulle behövas.
Men samtidigt förstår jag absolut att du vill veta om du behöver åka till veterinären, dom kanske  säger åt dej att åka hem o badda med ljummet vatten precis som folk här sagt och du då kunde sparat massa pengar. :)

Nusse123
1

Min hamster hade så och då var det typ ögon inflammation eller nått, och vi kom till slut på varför; vi hade bytt sågspån… istället för att köpa från djuraffärerna så hade jag tagit från träslöjden (träslöjdsläraren sa att vi skulle det om vi hade djur) så om du bytt spån eller nått så byt tillbakaSkrattande

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

Ham-Madam
1

det i träslöjden är ofta blandat spån.

kan innehålla gran å tall vilket de inte bör ha då det innehåller mkt terpentin å luktar starkt.

sen kan det vara mkt finkornigt å det tunna fina kan de få in i ögonen,följer med i inandningen å fastnar i lufrören el lungorna.

det kan dessutom innehålla mkt som man inte ser då det sopas upp ifrån golvet.

Hamstersr2cute
1

#5, aa.. precis.. som du sa, vill ju veta först om jag verkligen behöver åka till veterinären om det är så illa…  En undersökning är ju rätt dyr också.

Lippuz
1

Samma problem har hänt min dvärghamster hane. Han kliar sig bakom örat oxå. Men har alltid haft samma spån osv sen jag fick honom? Fast jag har haft ett annat papper som bomaterial den senaste tiden, ska jag prova och byta det mot toalettpapper? Förlåt att jag snor lite startarens tråd men tycker som de andra, onödigt med så många trådar.

lilyflower
1

Simba hade ett svullet, igenstängt öga för några månader sen trots att jag inte hade bytt strö/sand/osv. Det försvann efter en dag, jag tror att han bara hade slagit till sig lite, han är väldigt aktiv och leker rövare i buren ibland! Hans öga var inte rinnigt eller så, inget sår eller synlig skada bara igenstängt och lite svullet men som sagt på andra dagen var ögat normalt igen. :) kanske har din/era bara knockat till någonting också?

Lippuz
1

#10 aa, tänkte så men detta har varit i mer än 1 vecka.. Har börjat tvättas så snart borde det ju blir bättre! :)

Denna kommentar har tagits bort.
Twisted_T
0

Oj kommenterade första inlägget och såg att det var gammalt så tog bort kommentaren.

Men svarar dig #11

Kan vara allergi, testa med att byta från spånet till någonting med papper som STL-strö eller Toa-lätt. Det fungerade för min hamster som blev allergisk mot spånet.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)