Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2616 ggr
Cam
0

Livmoderinflamation-brukar de överleva?

Hej alla!

Dotterns hamster Kakan har livmoderinflamation. Hon blev dålig i söndags, ville inte äta eller gå ur boet. Jag höll fram vattenflaskan och fick henne att dricka en del. men hon blev bara sämre så igår åkte jag till veteinären, de kunde tyvärr inte ställa diagnos där så vi fick åka till ett annat ställe. Där konstaterade de att hon har livmoderinflamation. Hon fick droppspruta, smärtlindring och antibiotika.

Hon är svag och vill varken äta eller dricka. De sa att hon måste börja äta idag annars är det nog kört. Ska försöka med välling i spruta. Fler tips på mat tas tacksamt emot.

Min 7-åring är bortrest med sin andra förälder och vet inte om att hennes älskade hamster är sjuk, hon kommer bli förkrossad om Kakan dör. Så jag vill göra allt jag kan för att rädda lilla Kakan. Men vill ju självklart inte att hon ska lida.

Någon som har haft en hamster med livmoderinflamation som har överlevt? Några tipps på hur man gör det så bra som möjligt för henne. Vi älskar vår lilla hamster..trodde aldrig att jag skulle bli så fäst vid en hamster.

Camilla, orolig extramatte.

[Avarice]
0

Hej!

Min allra första hamster fick livmoderinflammation och tyvärr så fick vi avliva henne Gråter Det är otroligt smärtsamt så det råd jag kan ge är att om den behandling hon fått nu inte hjälper så är det bäst för henne att somna in så fort som möjligt… Jag beklagar om det behöver bli så.

Roonja
0

Jag hade även jag en hamster en gång som fick livmoderinflamation, hon avled av det. Rynkar på näsan Det var hemskt! Gråter

kaizoR
0

Det är svårt att veta… Upptäcker man det i ett tidigt stadium brukar det gå fint, men tyvärr brukar det inte sluta roligt…Rynkar på näsan

luddtott
0

….jo man tror inte att man ska fästa sig så mycke vid dom små liven men innan man vet ordet av trillar man dit…min pappa är ett strålande exempel…han deklarerade när vi köpte vår första lilla pälsboll att hamster är inget djur punkt o han skulle INTE med o kolla i zoobutiken mm….hamstern kom hem det gick ett tag…vem pillade med hamstern när jag va bortrest mm? …ledtråd: det va inte mamma som va den som förespråkat hamstern hihi…sen har det blivit en hel del hamstrar under åren och när vi va och valde hamster hos Sulfidas va pappa med…så du är inte den första som trillat dit Flört

Men åter till tråden…

Mina har klarat sig utan livmoderinflamation men första hamstern va två runder hos vertinären för andra saker…

Nu vet jag inte hur gammal hamstern är men när Nappe skulle återhemta sig o va ganska trött o sliten efter behandlingen så fick vi rekomendationen att hon (ja Napolion va en hona) skulle få druvsocker vatten och a-fil i såndär spruta. Druvsockervatten för att hon skulle få mer energi… det kan juh kanske va en ide att prova (ja jag vet oxå att det inte är nån hitt för tänderna) men är det en fråga om att få hamstern att klara sig får man försöka med allt…lika så brukar jordgubbsfil uppskattas av en hel del hamstrar. I detta läget är alla trick tillåtna om du så ska mata henne med glass för att hon ska få i sig något. Potatismos brukar oxå va poppis gärna med lite extra smör hm va mer brukar gå hem? Prova lite frukt…lock och pock är ledorden helt enkelt…så får vi hålla tummarna för att hon klarar sig!

//Cissi

Imasy
0

Kan det vara något sådant här: http://hamster.ifokus.se/articles/4d712e58b9cb46221d04468a-vaginala-blodningar-hos-hamstern?4d712436b9cb462141045c7c-1

Jag hade en hamster för ett par år sedan som hade någon sörja som kom ut ur henne, såg ut som blodblandat var. Men hon var inte påverkad i allmäntillståndet utan var sig själv, därför vart jag så förvånad när jag såg denna "gegga".

Men efter ett par dagar var det borta och hon levde ett bra tag till efter det.

Cam
0

Kakan klarade sig inte, fick avliva henne idag.

Veterinären sa att hamstrar är laktosintoleranta så de kan få diaré av mjölkprodukter.

[Avarice]
0

Det var väldigt tråkigt att höra, jag beklagar.Gråter