Registrera kullar
Hej!
I höst så kommer jag att starta en uppfödning av vintervita. Jag har en fråga - måste man ha varit medlem i SHF i ett år för att kunna registrera sina kullar?
Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,
Nej, Alla medlemmar i SHF kan registrera sina kullar och få stamtavlor på Ungarna. :)
Puh, tur att jag bara hade missförstått. :)
Det är om man vill registrera sin uppfödning som man ska ha varit medlem i ett år. :)
Yepp, I know, men jag fattade inte riktigt om det med att man måste ha varit medlem i ett år, om det gällde både att registrera sig som uppfödare och att registrera sina kullar. ^^
Det står såhär på shf: "För att få registrera sig som uppfödare så måste man ha varit medlem i Svenska Hamsterföreningen 1 år. (Sammanhängande)
Vi går endast tillbaka en kull där namnet påförs, alltså inte alla kullar man har fött upp." Vaddå "där namnet påförs" ?
Skulle tippa på att dom menar att när du blivit reggad uppfödare kan du få ditt uppfödarnamn på en redan född kull, alltså din senaste vid tillfället. Men bara en då, inte alla tidigare :)
Rätta mig gärna om jag har fel.
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

#5 Du har helt rätt:)
Vad ska din uppfödning heta? :)
"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"
#5 Vadå så om jag har en uppfödning som heter t.ex Bluedin och registerar en kull. I stamtavlan står det då bara t.ex Klara? Och sen när jag blir reggad så står det Bluedins Klara?
#7 Jag har inte kommit på nån bra än. :/ Har funderat länge men det enda som jag kommer på är "Syrenbackens" , fast det vill jag nog inte heta.. 
#8 Precis, innan du är reggad kommer det tex stå bara klara, men när du är det så kommer det stå bluedins klara. :)
#9 Okej. 
Men är det såhär att om vi säger så här - man är medlem i shf, då kan man ju registrera sina kullar. Då står det t.ex bara Klara, Olle, Siri i stamtavlan.
Sen kan man ju betala 200kr, och man får registrera sina kullar MED uppfödarnamnet. Då står det ju t.ex Bluedins Klara, Bluedins Olle och Bluedins Siri.
Stämmer det? Eller måste man göra det där provet innan man får ha med uppfödarnamnet i stamtavlan? 
Du gör ju provet innan du ens får använda ditt uppfödarnamn.
Åh vad kul att du ska börja med uppfödning! 
Precis som sebbe säger måste du göra ett prov. Shf rättar det sedan och tittar om du klarat det. 
#11 #13 Ahaa.. men det provet är väl endast för dom som varit medlem i shf i ett år?
#14 Ja. :) För att regga sig som uppfödare och få uppfödarnamnet i stamtavlan måste du göra ett prov. och du måste minst ha varit medlem där i 1 år.