Allergi bekräftad...
Vi har nu fått den slutgiltiga domen.
Sonen är allergisk emot våra marsvin & hamstrar…
Maken är allergisk emot hö…
Vi står nästan handfallna.
Att bara kasta ut en Blocket annons är inte aktuellt alls.
Har 2 st Rex marsvin som går tillsammans, kastrathane + hona.
Men även 2 Guldhamstrar varav den ena är född här hos oss och det bara skär i mig av att jag skulle bli tvungen att lämna bort henne.
Den andre vore lättare då hon är en omplacering, men samtidigt, de måste få komma till stabila o varaktiga hem, allihop.
Finns det någon här som har tips & råd?
Vi bor i Handen, utanför Sthlm.
Det första naturliga valet vore ju o placera med släkt & vänner, men där är det tvärstopp för alla har redan de djur de önskar.
Usch och fy vad tråkigt!
beklagar..
Hej!
Det beror ju på hur allergiska de är naturligtvis men ett tips kan vara att placera djuren i ett badrum med frånluftsfläkt!
Ventilationen i ett hus är konstruerat så att luft utifrån ska tas in i "rena" rum så som sovrum och vardagsrum för att sen transporteras vidare ut i "skitiga" rum som kök och badrum och därefter ut. Om ni har självdrag hemma så fungerar ventilationen bara på vintern, dåligare på sommaren. I så fall kan ni installera mekanisk frånluftsfläkt i badrummet. Det kostar kanske ett par tusen med installation men så blir ju luften bättre i hela huset också.
Om djuren bor i ett rum där luften transporteras ut från bostaden så minskar föroreningarna i övriga huset/lägenheten. Det kanske inte räcker men kan ju vara värt ett försök?
Jag är också allergisk mot hö, och det jag reagerar på är timotej. Försök leta hö utan timotej om det går!
Trist sits ni har hamnat i. Hoppas att det går att lösa.
Mvh Ingunn