Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningcampbells
Läst 3882 ggr
moonray
0

campbell vs vintervit

Vad skiljer sig mellan en campbell och en vintervit?

med det tänker jag mer på uppförande,beteende etc..

Wellcraft
0

Vad jag vet är vintervita lugnare och lättare att få tama.

Campell är livligare, men också enklare att ha flera tillsammans.

Det är de skillnaderna jag vet , inte många men men , är guldhamster människa :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Ingunn_1969]
2

Håller med om att campbells är enklare att ha fler tillsammans. De är också enklare att sätta ihop, de vuxna accepterar mycket lättare ungar. De vintervita är svårarer på så sätt. De flesta av mina vintervita bor ihop med antingen en jämngammal kompis, ett syskon, förälder/barn och så avelspar i perioder naturligtvis. Ibland räcker det att en av ett par är ute i hagen  en stund för att det ska bli lite tjafs sen i buren när kompisen kommer tillbaka. Ibland ser det ut som att de kan glömma bort att de känner varandra när de är ute tillsammans och kan då börja bråka, dock hejdar de sig oftast innan det blir allvar.

Campbells gör aldrig så, de är mycket coolare och jag hör sällan några pip från deras burar. Cambellsungar leker mycket mer med varandra än de vintervita! De vintervita kan också brottas och busa en liten stund men i campbellsburarna är det bus och lek mycket längre stundar.

Temperamentsmässigt så är det större skillnader mellan individerna än mellan arterna. Vissa hamstrar är lata och bekväma och andra håller igång långa stunder, det är samma för båda arterna, tycker jag.

Mvh Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

moonray
0

okey,men skulle man kunna ha en vintervit tillsammans med en campbell ? om dem båda är ungar då man sätter ihop dem? :)

[Ingunn_1969]
0

Nej det tycker jag är en dålig idé, de är ganska olika i sitt kroppspråk och jag tror att det lätt skulle kunna bli missförstånd med bråk till följd.

/Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Odette
0

#2 Roligt att höra om campbells och att de fungerar så bra i flock. Alltid intressant att jämföra arterna såhär :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

[Em_I_Am]
1

Jag håller med Ingunn i det hon skriver.

Jag trodde inte det skulle vara så stor skillnad i beteende mellan Campbells o Vintervita. Men när man har båda arterna märker man så väl att de är just olika arter och inte är så lika som man kan tro.

Det är svårt att sätta ord på olikheterna egentligen. Så här upplever jag det:

Jag tycker inte att Campbells är svårare att få tama. Nästan tvärtom eftersom de ofta är mer aktiva och faktiskt mer sociala (tycker jag). Vintervita är också sociala och de kommer också när jag öppnar buren, men mina Campbells verkligen rusar fram och ska klättra på en direkt.

Campbells kan vara lite vaktiga i buren. Jag har valt att inte avla på de som vaktar mycket men jag har några som är väldigt snälla och är lätta att plocka upp men ändå kan få för sig att boxas i luften eller skvätta spån när man grejjar i buren. Andra vaktar inte alls. Men just det där med att vakta revir är inget ovanligt hos Campbells och det behöver inte betyda att de är otrevliga hamstrar för det! Jag tycker det beror helt på hur de vaktar och hur intensivt.

Även om det är individuellt är de flesta av mina Campells mer fart i uppe i handen också. Jag har många Vintervita som ligger som paddor i handen bara medan de flesta av mina Campbells vill kila runt och upptäcka saker. Gärna pila vidare upp på axeln.

Vintervita är mer vokala sinsemellan medan Campbells har ett tydligt men tystare språk. Vintervita piper o skriker ibland bara en kompis nästan råkar trampa på dom eller om de blir sura. Campbells gör sällan det. Campbells leker mer med sina burkamrater tycker jag. Det är jätte roligt att sitta och titta på unga Campbells som jagar varandra, tumlar runt och brottas utan att vara ovänner.