Laktosintoleranta?
Diskuterar lite med en annan hamsterägare. Hon säger att hamstrar tål laktos, och att hennes hamstrar äter yoghurt utan problem.
Själv har jag hört att hamstrar (och andra däggdjur) är laktosintoleranta. Hon vill dock inte tro mig om jag inte har källa (: Så hur är det med laktos och hamstrar?
//Jessie
Ja, alla vuxna däggdjur är normalt sett laktosintoleranta. De producerar inte det enzym som krävs för att bryta ner laktosen.
Så sant som Michaela-N säger! Så ligger det till och det är därför jag kör med laktosfritt eller låglaktos naturell yoghurt mm
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Jag sa emot eftersom alla mina hamstrar har kunnat äta det utan problem, därför tyckte jag det var så konstigt. Men varför är inte mina hamstrar känsliga då? Jag ser inget magont eller liknande.
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
#3 Hur vet du att dom inte har ont i magen? (: Hamstrar brukar inte visa när dom har ont/mår dåligt.
Och vissa människor är ju laktosintoleranta, och vissa inte så det kan säkert variera också.
//Jessie
Jag har känt på dem på magen flera gånger, inga reaktioner.
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
:O onej måste börja äta laktos eller hyla produkter jag nu då mina små alltid äter frukost med mej :(
Jag är laktosintoleranta och det är inte roligt. Jag måste även dricka sojamjölk (men det smakar bättre iaf). Det är inte något som kan visas direkt men jag är säker att det kan vara obekvämt.
Youghurt innehåller ganska lite laktos av naturen och många laktosintolerantar kan äta vanlig youghurt,
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Laktosintolerans beror ju till stor del på om man är van också. Där är vi människor ett exempel - majoriteten av mänskligheten är laktosintoleranta, undantaget är här i västvärlden där vi dricker mjölk i mycket större mängd än på annat håll.
Det man kanske ska tänka på förutom just laktos är ju dock att mjölk är slembildande och således ingen höjdare om man har en hamster med luftvägsproblem eller förkylningar exempelvis. Dessutom är det ju inte nödvändigt att ge hamstrar mjölk - hur ofta ser ni hamstrar dia från en ko i det vilda liksom?
Själv ger jag glatt mjölkprodukter till mina djur (nåja, inte kaninerna…) och gjorde samma sak till hamstrarna, men då i liten mängd (typ nån ostbit som godis, mjölk är inte standard i mina djurs kost) då jag sen jag blev mer försiktig med mejeriprodukter har upplevt en minskning av luftvägsproblem hos råttorna, och då föll det sig rätt naturligt att hamstrarna fick en minskning de också. Kontentan är väl det vanliga - lagom är bäst, och för vissa individer är lagom ingenting.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#8 Jag tål inte youghurt och jag är laktosintolerant…Jag råder INGEN som har laktosintolerans att äta vanlig youghurt om det inte är låglaktos eller laktosfritt!
Tja, älskar man att ha lös mage och ont i magen, ja då kan man ju äta vanlig youghurt om man vill…Jag håller mig i allafall till laktosfritt och låglaktos youghurt…
#10 Jag är laktosintolerant men klarar vanlig youghurt.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#11 Ja, då kanske du inte är lika alergisk mot laktos som mej helt änkelt och det skall du vara tacksam för!