Bromma zoo?
Hej!
var inne på Bromma zoo idag, och självklart så måste man ju gå in å kolla på djuren ;) Guldhamstrarna där inne var jätte fina! Och hade massor med färger. Såg en jätte söt liten hamster där idag, jag tror att han var choklad bandad rex :)
Men iallafall, det jag undrar är om någon härinne vet hur guldhamstrarna tas hand om i Bromma?
Om dom är från uppfödare eller inte, eller om det är någon här inne som köpt där ifrån som har fått en aggressiv hamster, eller helt tvärtemot? :)
Så om någon har lite erfarenheter här av Bromma zoo, dela med er! ;)
Och nej har inte planerat att köpa därifrån, är bara nyfiken :)
Mvh
Sandra

En del uppfödare säljer till Bromma. Går ju att fråga i affären var de kommer ifrån.
Om de är i massa roliga färger är de med största sannorlikhet ifrån Imazo! =)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
1# haha ja det är sant, men det tänkte jag tyvärr inte på idag när jag var där, lätt å vara efterklok :)
2# hehe kanske dum fråga, men vad är det ? ^^
#3 Grossist som blandannat importerar från Tjeckien =)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
3 # okej då lät det ju inte så bra O.o
Imazo har väldigt dåligt rykte..
imazo brukar enligt mig ha väldigt bra djur, har aldrig fått så bra kontakt med uppfödardjur som djur som kommer från imazo så det är nog olika djursorter då och jag har beställt guldhamster, dvärghamster, möss och råttor via min akvariebutik från imazo
#7 Då har du nog helt enkelt varit i kontakt med fel uppfödare :)
// Sofia
Jaha okej ja då måste det vara väldigt olika :)
Vet du hur det är med smittorisker, importer osv? Har ju iof redan skrivits här att det importerar från Tjeckien, men ja tänkte om du har upplevt att du fått hem djur som burit på någon smitta och som blivit sjuka eller så ? :)
#9 mina djur har varit friska som jag haft utom då jag fick hem ohyra från en uppfödarråtta
#8 orsaken att jag får bättre kontakt med zoodjur än uppfödardjur är för att jag behöver hålla på med dem för att få tama, de som redan är tama får jag inte något band till för att få bra kontakt med djuren så måste jag själv få dem tama då jag inte håller på så mycket med redan tama djur

#10 Men då är det ju pga dig själv du inte får någon kontakt med djur från uppfödare.
Håller du inte på med djuren så är det ju självklart att du inte får nån kontakt med dem.
Att resonera som att man bara håller på med djur som är otama tycker jag är lite märkligt resonemang måste jag säga. Då skulle jag inte hålla på med någon av mina djur överhuvudtaget.
ja jag vet att det beror på mig men jag låter oftast djur som är tama få lite sysselsättning medan att jag lägger ner energi på att få djur att lita på mig och riktigt få en bra kontakt har svårt att få det starka bandet med uppfödardjur som redan är tama jag klarar inte av att ha ett djur som jag inte har ett starkt band till
Okej tack för era svar! :) då har jag hört lite olika åsikter ;)
Vill ju inte ta hem en djuraffärs hamster med tanke på riskerna och att jag har andra hamstrar här hemma, så tänker inte ta den risken, men ibland är det ju sååå svårt när ja alltid fastnar för någon liten när jag är där :)
Tror många här inne upplevt den känslan :)

Visst kan man falla för någon hamster på djuraffär, det är nog lätt hänt.
Men köper man från uppfödare så får man förhoppningsvis en trygg, trevlig hamster som inte är rädd.
En tam hamster. De flesta jag känner brukar uppskatta att få dem så iallafall.
Samt att man har någon att fråga om råd om man undrar någonting hur länge som helst. Man har alltid någon att vända sig till.
Dessutom så passar många uppfödare sina köpares hamstrar under semestern eller om det behövs passning lite i övrigt.
En uppfödare hjälper till helt enkelt.
#14 Ja det håller jag med om ! :) Jag får försöka Att undvika att gå in där å titta haha, och om ja fastnar för en speciell färg så får jag väl hålla utkik och leta lite här inne istället ;)
Förresten så tittade jag idag lite på akvarium grejjerna, för vissa av dom funkar ju även till hamster. Tänkte lite på dehär med sakerna som var gjorda i trä ( asså vanliga stora träbitar typ ) och stenar, kan man köpa sånna eller kan trät eller stenen vara giftigt för hamstern på nå vis?
För jag vet ju att vissa trä sorter kan vara dåligt för en hamster :)
Tack på förhand!

Träsakerna som säljs på djuraffärer brukar vara helt säkra för hamstrar.
okej tack! :)
Jag köpte Coco därr ifrån och det är jätte bra där
#6 Ja, det dåliga ryktet hänger kvar sen förut, då Imazo inte var särskilt bra. Dock sägs det att de bättrat sig ordentligt på senare år och de djur jag träffat på som kommit därifrån har hållit hög "kvalitet". Annars skulle de heller inte klara de transporter de utsätts för.
Däremot är det just det där med importerandet som känns ganska riskfyllt just nu och som gör att i alla fall inte jag skulle våga köpa hamstrar som kommer från grossist.
#15 Saker som är gjorda för akvarium måste vara helt giftfria eftersom de annars skulle frigöra gifter i vattnet som skulle döda fiskarna. Akvariesaker bör därför vara helt riskfria att använda till smådjur: :)