planeras vackra blå hos obelix'
till hösten blir det blå till salu hos mig o föräldrarna är från
englatassens uppf
75% blå o 25%
###
neva masquerade
**_Titta gärna in på min hemsida.
Välkomna :)_**
**_www.123minsida.se/scuzzies_**
kommer att avla blå sobel och blå dom spot o blå bandat ev blå skp/vit senare
###
neva masquerade
blå vitmagade och även roan,,,rätta mig om jag har fel marie ;)
###
neva masquerade
Dom är väldigt vackra!!! Ser verkligen fram mot dessa kullar
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
tack ajanki <3
###
neva masquerade
Kan du svara på mitt PM fortfarande? Jag ger mig inte, du får ta ansvar för dina handlingar, och om du vill utsätta människor för denhär risken så ska du fanemig stå för det.
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
#5 Vilka handlingar är det du syftar på, antar att det är karantän?
Lite hårt skrivet kanske så det vore fint om du kunde utveckla lite så andra också förstår vad du menar.
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#6 Ja, karantän. Har en vän som är skitorolig och sitter i karantän som har köpt av Kerstin och även om vännen min har flera bebisar och risken är väldigt liten att hennes har papova så tar hon ansvar för handlingarna, men eftersom att Kerstin förnekar hela tiden att hon inte har det och säger "detdär gäller inte mig eftersom jag inte är med i shf", vad tusan har det med karantän att göra? Är så jäkla less på att hon är såhär, och blir otroligt ledsen när jag hör om skiten min vän sitter i. Hon förtjänar det inte. Ja, det var hårt skrivet, men hon fattar ju aldrig!!
Justin Bieber - 23/4 13 
Jag ville egentligen ta detta via pm så att övriga medlemmar slapp se, men eftersom att hon blankt skiter i det så känner jag att det ger mig inget annat val. Tänker inte längre bara sitta se på dethär, det är rent av förfärligt.
Justin Bieber - 23/4 13 
#7 Menar du att Kerstin har papova och förnekar det?
#9 Det är en stor risk att hon har det, och då ska man sätta sig i karantän för säkerthetsskull. Men hon vägrar ju att erkänna det, och säljer (förmodligen) sjuka ungar. Och eftersom hon vägrar bekänna det så måste ju nån annan det, och idag var det jag och jag står för det. Det sprids ju redan som löpeld, och det blir ju inte precis bättre av att uppfödare skiter i det och säljer iallafall!!!
Justin Bieber - 23/4 13 
#10 Och hur vet du att hon har det? Har din kompis hamster från henne det?
Annars är det stora anklagelser du kommer med! Ska man skriva nåt sånt här öppet så måste man verkligen veta att det är sant!!
#11 Ja. Ja, det är anklagelser som är sanna. Jag orkar inte med att hon inte ens berättar om att risken finns att hon har det, eftersom det är sann fakta. Jag orkar tyvärr inte förklara allt eftersom det är invecklat, men min vän har det väldigt jobbigt med detta. Kerstin berättar ju inte om hennes har det, och då vet hon ju inte hur hon ska göra med allt. Hon har massor med ungar som behöver bli sålda, men hon väntar tappert på ett besked som kanske inte ens kommer, eftersom hon vägrar berätta.
Justin Bieber - 23/4 13 
Nu har jag även fått reda på att risken för papova är 70 miljoner gånger mer smittsamt än ett vanligt "människo virus". Tänk då hur lätt det smittar! 
#13 Precis. Och sen ska folk behöva oroa sig för att uppfödare inte är seriösa när de säger att de inte har papova? Tragiskt. Något att tänka på, Kerstin.
Justin Bieber - 23/4 13 
# Skrev fel, nej, det är inte säkert att hennes hamstrar har papova, men hon är ju oviss om det eftersom att Kerstin vägrar informera henne om läget.
Justin Bieber - 23/4 13 
Hon importerade i december.
Justin Bieber - 23/4 13 
Ja, men importerade inte Kerstin från England? Och dom sjuka hamstrarna med papova var väl från Tjeckien?
#17 Man kan aldrig veta. Sen är det så att Engalnd försöker få sina hamstrar resistenta mot papova, så alla hamstrar ifrån Engalnd har mer eller mindra papova. Men man kan aldrig veta.
#17 Jo, det gjorde hon. Papovan är även i England.
Justin Bieber - 23/4 13 
Och nu är papovan i Sverige och här köper vi ju av varandra fortfarande?
#20 ja det gör vi, men det finns folk som inte har varit i kontakt med papova alls, men dem har karantän. Sedan finns det dem som har stor risk för papova som inte bryr sig alls.
#21 Precis. Det är så tragiskt att det finns folk som skiter i det och säljer! Vi ska ju försöka hjälpas åt att få bort det, inte förvärra det genom att sälja sjuka djur. Tycker egentligen att det borde gå att anmäla till jordbruksverket.
Justin Bieber - 23/4 13 
Jag sitter i karantän. Hanen som är pappan till mina ungar bodde hos Kerstin när importerna kom hem till henne, och min hona åkte tillsammans med den hanen när hon skulle till mig och han till sin nya ägare. Är Kerstins smittade är mina det också, och när jag fick veta att Kerstin importerat valde jag att sätta mig i karantän. Trots att hon säger att risken är väldigt liten.
Jag anser att det är en självklarhet att varje seriös uppfödare och hamsterägare gör allt de kan för att hindra att sjukdomar sprids, och om man har importerat är det ett måste att hålla karantän. Därför tycker jag att det är konstigt att du inte har karantän, Kerstin.
Alla som dött av papovan ska inte ha dött förgäves, de ska istället vara en påminnelse om vad som kan hända om man är oförsiktig. Vi måste alla vara så försiktiga vi kan, alla som har den minsta risk för smitta ska sätta sig i karantän. Annar blir vi aldrig fria från papova här!
Jag hoppas verkligen att du ser det här Kerstin, och svarar. Det bästa vore att ta det här i PM, men känner samtidigt att det är bra om alla kan få säga sitt om saken, eftersom det gäller papova. Hoppas du inte tar illa upp!
#23 Exakt. Så tänker jag med. Även jag sitter i karantän då jag har en från Kerstin. Jag har tagit reda på en massa fakta om papova och det jag läser blir bara värre och värre. Jag sitter i karantän som många andra, även fast det är liten chans att jag har det så vill jag inte ta någon risk, som jag skrev över är det 7 miljoner mer smittsamt en ett vanligt "människovirus". Och en vanlig förkylning brukar vara väldigt smittsam, så vem vet hur smittsamt papova egentligen är. :(
Måste bara få smita in ett litet tummen upp till er som tar det på allvar och karantänar :) Borde vara en ren självklarhet, men somliga är väl bara ego.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Vart håller TS hus? Hade gärna velat höra hennes sida av detta med, vad jag läser i denna tråden just nu gör mig bara mörkrädd…
Nej, det är helt ovesäntligt vilken förening man är med i eller inte.
Vad man menar med att man inte är med i SHF är väl att man inte behöver följa deras rekommendationer vad gäller karantän och annat. Dvs man går med i en annan förening för att få göra mer som man vill?
Tycker det är jätte bra att detta kommer upp, visst är det hårda anklagelser men om TS inte vill ha en öppen diskussion utan bara köra på som vanligt med att sälja ungar så vore det ändå fint om köparna fick en ärlig chans att hantera det ev. faktum att djuren kan vara smittade.
Jag har ingen större insikt i just detta fall, men jag vet mer än jag vill och det är tillräckligt.
Det är skit samma om man är privatperson som fått sin första kull, en "erfaren" uppfödare som hållt på i över 20 år och definitivt helt ovesäntligt om man är med i en förening eller inte!
Det handlar om att ta hand om djuren och att sätta stopp för smittan, vad är det som är så svårt att förstå?
Men nej, det är bara att slå dövörat till och låtsas som ingenting, och när folk blir ledsna och upprörda över hur man agerat så säger man bara "jag är så less på att ni hoppar på mig hela tiden, personangrepp accepterar jag inte.."
Ptja, jag har inget mer att förlora så jag orkar inte sitta och vara snäll jämt. Kan bara säga som så att kan man inte ha en vettig dialog med sina köpare, informera och bara ventilera och berätta om hur det ligger till så blir det såhär. "Ramaskri" i öppen form vare sig man vill eller inte. What comes around goes around lite..
Jag är glad att ni som tagit djur eller haft djur hos Kerstin åtminstone tar detta på allvar. Ni är guld värda och jag är så glad att ni vågar och orkar stå på er! Eloge till er.
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Håller med dig Odette, en stor ros till alla som tar karantän på allvar och VILL sätta stopp för den! #23 Starkt skrivet Signe. Är glad att du tog mod till dig och skrev, du ska inte ha det såhär! Hoppas nu att Kerstin fattar och tar sig i kragen.
Justin Bieber - 23/4 13 
http://mobil.blocket.se/stockholm/Guldhamsterungar__guldhamster__hamstrar__37462544.htm?ca=11&w=3 Nejmen såklart skiter hon i det vi säger..
Justin Bieber - 23/4 13 
Ja jag vet då en uppfödare jag aldrig köper hamster av igen… Mer oseriöst än såhär blir det liksom inte.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Så tråkigt med allt detta!
Pastrys Hamsteruppfödning
Uppfödning av Guldhamstrar i Creme och Vilbaserat Långhår
Köping, Västmanland
hello andrew! i think u have seen that we have papova here in sweden. it is czech imports and also swedish hamsters who hade been infected fron the imports. now to the question,,, they say all hamsters in uk has papova,,what do u think about that? i saw that u write that uk didnt had any papova for over a year ago best regards kerstin Hi Kerstin Sorry to hear about the HaPV in Sweden. How bad is it - have lots of different people's hamsters got it or only a few people? I have not heard of any HaPV in the UK for over a year, probably a lot longer. I don't know who is saying all UK hamsters have HaPV, (or why, because it's not true!) A virologist did say on a Facebook group that this suggests that many or most of the UK's hamsters are RESISTANT to HaPV, (i.e. they have developed immunity, so if they get the virus they don't get the disease), but I don't know how accurate this is. I assume that if the UK hamsters were infected but resistant then they would be infecting other hamsters in Europe when people buy hamsters from the UK. This doesn't seem to be the case because you said the main reason for HaPV in Sweden is hamsters from the Czech Republic. How are your hamsters - presumably the Swedish hamster club is not holding shows at the moment? Best wishes. Andrew
###
neva masquerade
#32 Får jag hoppa in och fråga en sak? Vem har sagt att alla i Europa har papova? :)
NU RÄCKER DET RONJA O NI ANDRA!!!!!!!!!!
JAG HAR BETT MODERATORN ATT LÅSA DENNA TRÅD SOM HANLAR OM MIN PLANERING AV MINA BLÅA HAMSTRAR OCH DET SKA INTE HANDLA OM PERSONLIGA PÅHOPPP O ANNAT
TACK FÖR MIG
KERSTIN
###
neva masquerade
Som det står så kan de mycket väl ha smittan om det ter sig illa, men inte få symtom vilket fortfarande innebär att man ändå bör ha karantän om man importerar ifrån England?
Jag brukar inte låsa trådar för att de inte innehåller de inlägg man själv vill ha. Jag kan inte se några personliga påhopp utan enkla frågor från oroliga djurägare/medlemmar.
Jag kan förvisso hålla med dig om att tråden har gått OT tilld en grad att den handlar om papova och inte dina kullar.
Däremot så vill jag påstå att det inte är helt oviktigt då det spekuleras i om dessa kullar har papova eller ej.
#32: Han skriver klart och tydligt att dina KANSKE inte har papova, inte att de inte har det. Du kan alltså inte VETA att du inte har papova hos dina hamstrar.
"A virologist did say on a Facebook group that this suggests that many or most of the UK's hamsters are RESISTANT to HaPV, (i.e. they have developed immunity, so if they get the virus they don't get the disease)"
Personligen skulle jag lita mer på en virolog än på någon random uppfödare.
Jag skrev detta i papovatråden och vet inte om man får korsposta, men det känns relevant så jag klipper in det här med:
Det viktiga i mejlet du fått är det här:
A virologist did say on a Facebook group that this suggests that many or most of the UK's hamsters are RESISTANT to HaPV, (i.e. they have developed immunity, so if they get the virus they don't get the disease)
Där det står att en "virusforskare" i England har en teori om att engelska hamstrar är resistenta mot viruset, att de kan smittas av det men inte utvecklar själva symptomen. Detta betyder ju inte att de i sin tur inte kan smitta andra hamstrar som inte är resistenta
Han skriver även:
I assume that if the UK hamsters were infected but resistant then they would be infecting other hamsters in Europe when people buy hamsters from the UK.
Dvs: "Jag antar att om engelska hamstrar är infekterade men resistenta så skulle de smitta andra hamstrar i Europa när de köps in från England".
Jag antar att du lade ut detta mejlet för att påvisa att dina hamstrar skulle vara riskfria att köpa, men det står inte någonstans i mejlet att så är fallet.
Jag har inte varit involverad aktivt i denna diskussionen från start, men jag har läst alla trådarna och hängt med lite i förloppet då jag själv var i tankar att köpa hamster, men nu tyvärr är ganska avskräckt efter allt jag läst här. Och i synnerhet om det visar sig att det finns uppfödare som inte tar Papova på största allvar.
#34 Jag tycker det är tråkigt att du inte kan konfrontera folks oro med annat än att tacka för dig. Det är uppenbarligen några som känner att de inte fått rillräcklig med information från dig ang. smitta, karantän och ev. risker.
Det är jätte tråkigt att du inte kan informera åtminstone dem som är inblandade i huruvida det finns en risk eller inte. Om du meddelar folk att det finns en risk att det kan ha Papova så innebär det inte att du säger att de har det. Men, alla som köper hamstrar av dig, samt de som lånat hanar/haft hamstrar som mellanlandat hos dig under det senaste bör ändå få veta hur det ligger till så de kan ta vidare åtgärder om de själva anser det nödvändigt!
Det är ju inte bara dina egna djur det handlar om, det handlar om alla som kan bli drabbade om det mot förmodan skulle visa sig att det finns smitta.
Det är ju ytterst relevant i denna tråd som vilken annan- om de föreligger en misstanke, och då de inblandade inte verkar få varken stöd eller mer information via privat kontakt så vart ska de annars vända sig? :(
Vill du inte ens försöka dämpa dina köparen oro?
Betyder det ingenting att folk är rädda om sina djur?
Om alla misstankar och spekulationer är felaktiga, varför berättar du inte för oss hur det är då?
_
Jag kan inte sitta och vara snäll hela tiden Kerstin för snart ger jag upp. Jag kan rabbla upp ett tio tal uppfödare som har varit, köpt eller på några sätt köpt hamster av dig och sedan blivit sittande i karantän. Och varför ska du bomba mig med hotfulla mejl, det är bara onödigt för det är du som förlorar och även inläggen du gör. Det ända vi begär är att du i alla fall informerar köparna eller besäkarna. Är det så stort? 
Jag tror ingen här på hif kommer att köpa en hamster av dig igen, Kerstin. Jag HOPPAS att ingen gör det, eftersom att du förmodligen har papova. Efter att ha sett hur du beter dig blir jag väldigt förvånad. Du är vuxen, seriöst skärp dig!! Jag tycker det är rent förfärligt hur en VUXEN MÄNNISKA kan bete sig såhär oansvarigt? Vill gärna höra hur du tänker när du gör såhär mot Signe och alla andra som köpt hamster av dig, och som sitter i karantän. Är det ända som snurrar i ditt huvud pengar? Är det det ända som spelar roll för dig? Jag förstår inte hur du kan vara så kall att när en människa hämtrar en hamster från dig så tiger du om allt dethär?
Justin Bieber - 23/4 13 
Vi kommer nog inte att få mer "svar" är såhär från TS.
Men jag vill ändå avsluta lite, med att säga att det är rätt hårt att anklaga TS och någon annan för den delen- för att ha smittan hemma.
Det finns inga belägg för det även om någon kan ha sina misstankar.
Men attityden att bara avfärda allt och alla på det vis som TS gör känns fortfarande inte okej. Det är fruktansvärt trist att man väljer att gå denna väg att bara undvika frågor- när det handlar om en så pass allvarlig och väsentlig sak som Papova.
Jag tycker det är något som är allvarligt fel när man bemöter sina köpare med att enbart slå dövörat till och bara låta dem gå oroliga på detta vis. Det är riktigt dålig stil. Jag vet inte allt som ligger bakom detta, och jag förstår att det kan finnas mycket som kanske skulle försvara TS sätt att agera.
MEN det gör mig väldigt ledsen att man inte vill, kan eller orkar bemöta folk med mer respekt än att bara säga "jag orkar inte diskutera". Hur ska vi då kunna veta hur det ligger till.
Inte konstigt att folk i allmänhet blir skeptiska när man ser hur allt avfärdas.
_