STL-strö och Lätt-strö
Jag har lilla Choxi, en LH guldhamster som jag använder STL-strö till. Har köpt på mig lite med tanke på att Granngården ska sluta sälja det (p.g.a. dålig lönsamhet enligt den info jag fått).
Hon har just nu en duna, 71,5x46cm. Den är väl rätt ok men i helgen fick jag
tag på ett akvarium, 100x40 cm. Har funderat på hur jag ska inreda det och helt plötsligt kommer tankarna att STL-ströet kommer att ta slut väldigt fort.
Så nu till min fråga. Om man har problem med vanligt spån, som jag har, vad kan jag då använda i stället? Rekommendationerna från Granngården var att använda Torvströ, Torvmix eller halmpellets som man vattnar.
Någon som vet om något av dessa är bra för en LH guldhamster? Har inte sett något av dom i verkligheten.
Någon som känner till en annan återförsäljare av STL-strö? Gärna en återförsäljare som finns på flera olika platser, så man har möjligheten att få
tag på det.
Jag frågade även om Lätt-strö, flera gånger men jag fick aldrig något svar angående det. Jag har hört av andra att det slutas säljas p.g.a. att de inte kan garantera att det används enbart industrihampa.
Lätt-strö var något jag använde till vår Kines när hon levde. Hon älskade det och jag skulle gärna vilja ha det igen, när jag till hösten förhoppningsvis kommer att få två nya Kineser som familjemedlemmar.
Har köpt hampaströ i djuraffären men det är mer som hårda träflisor. Har själv fått flisorna i fingrarna när jag fyllde på i buren och det kändes inget
vidare. Hur känns det då inte för små hamstertassar. Någon som känner till någon annan leverantör av samma sort som Granngårdens egna Lätt-strö?
Toalätt är bra tycker jag.
Lättströ gillar jag.
#1 Det har jag aldrig förstått varför folk gillar. Hamstrarna kan ju inte gräva i det.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#2 hamstrarna kan ju visst gräva i det? Inte gångar kanske som är kvar men de kan gräva sig under det ändå.. 
Jag är inne på min sista bal med lättströ just nu,så jag tog och beställde alspån(al-flis) från djuraffären för att kolla om det var bra och jag tycker helt klart att alspån går att köra på sen, när lätt-ströt är slut.Dyrare än lättströt med mycket bättre än vissa alternativ
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Tack för tipsen. Det jag funderade på var om det fanns något likvärdigt hos några andra leverantörer. Ha hittat något som kallas pappersströ men det verkar mer vara gjort på dagstidningar. Någon som vet?
Sedan ville jag hitta hampaströ som var mer mjukt. Ha hittat något som heter hemparade, när jag sökte på nätet men det ser inte riktigt likadant ut. Någon som prövat det?
Frågan är också om det finns några återförsäljare, något så när i närheten av där man bor.