Blind hamster
Hej! Det var ett bra tag sen jag var inne här, tror knappt det är någon som kommer ihåg mig haha :) Iallafall så har jag en liten dvärghamstertjej, vid namn Jesus, som nu på äldre dagar har gått och blivit blind. Hon är väl uppåt ett och ett halvt år nu, och jag har märkt att hon blivit segare, aningens kutryggad och lite småvirrig. Men nu har jag upptäckt att Jesus herself gått och blivit helblind, hon ser uppenbarligen ingenting och kan inte ens urskilja ljus och mörker, och jag är osäker på vad som är bäst att göra. Borde jag låta en helblind hamster leva eller är det snällast att ta bort henne? Behöver lite vägledning här :(
Värd på Choklad iFokus
Man kan ge en blind hamster ett bra liv men det finns saker man ska tänka på, ex. att man alltid ska ha samma inredning i buren så att hamstern lär sig var sakerna finns.
Jag vet inte så mycket om det här, det finns fler här på HiF som vet mer.
// Nadja
Jag kommer ihåg dig! (Har inte heller varit inne här på länge..)
Jag tycker att man kan ge hamstern ett bra liv, som #1 säger. Att man får tänka på inredningen osv..
Men sedan så tycker jag att blir hamsterns väldigt virrig och man ser tydligt att den inte mår bra så ska man låta den somna in.. Det är ju lättast att se sånt själv, som ägare till hamstern..
Jag förstår att det är en svår sits du befinner dig i.. Bestämma om huruvida din lilla vän ska få leva eller inte.. 
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Det gör egetnligen inte så mycket. De använder mer nosen och öronen då. Men som sagt- ändra inte inredningen! Ha den som den alltid vart, så hamstern vet vart matskålen och vattenflaksan och sitt hus är och så. :)
Sen ser ju hamstrar knappt något även om dom "kan se", ja eller alltså ;) De ser 15 cm framför sig, grumligt och svartvitt. Det är många som haft blinda hamstrar :)
Men om du märker att den mår dåligt så får du väl fatta ett beslut själv..
Jo så länge hon mår så pass bra som hon verkar göra nu så får hon vara kvar. Tycker bara så synd om henne när hon irrar runt. Har tänkt på det där med att underlätta i buren, och allt står som det alltid har gjort, förutom att jag tog ut huset eftersom hon verkade ha svårigheter med det.
Hon är ju min lilla bebis, och har bestämt att det blir sista hamstern efter att ha haft hamstrar oavbrutet i över fem år, så det känns ju jättesorgligt om vi skulle vara tvugna att ta bort henne :( Men får se vad som blir bäst för henne, om hon skulle börja må sämre kanske det är smartast att låta henne somna in.
Värd på Choklad iFokus
#4 Aww, lilla pluttan då. Tycker du gör rätt val i att låta henne finnas kvar och sedan hålla koll på henne. Blir hon sämre dock så är det ju smartast att låta henne gå.. Sorgligt när det är "sista" hamstern :( (Vet inte om du planerar att ha fler i framtiden eller så heller..)
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."