rasta hamstern??
hej!! ska man ta ut hamstern ur buren och typ rasta den och i så fall var och hur många gånger??? min hamster gnager på gallret och vill ut…
Köp en plastboll som du kan ha hamstern i så kan den springa runt på golvet :)
Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette
Och att den biter kan vara för att den vässar tänderna :)
/ Lizette
okej tack!!
kan man köpa en sån plastboll på en djuraffär???
aa dom brukar inte kosta mer än 80kr tror jag :)
/ Lizette
Du kan hamstersäkra ett rum och släppa ut den där så den får springa lite :) Under uppsikt såklart :) Med hamstersäkra menar jag täppa igen hål, stänga dörrar, ta bort sladdar osv :) Jag brukar stänga alla dörrar i hallen på övervåningen och sätta mig framför trappan så kan de springa där :) Eller så släpper jag ut dem på badrumsgolvet en stund, stänger bara till duschen och sen är de fixat :)
Gör hellre som #5 säger och säkra ett rum och låt hamstern springa fritt och sätt dit massa roliga saker hamstern kan klätta på och undersöka, än att stoppa in den i en plastboll.
Precis som föregående talare säger är det bättre att ha en rast hage
Hamstersäkra ett rum och släpp ut hamstern där. Våram får springa inne på lilla toaletten.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Självklart vill hamstern få komma ut ur buren ibland, ingen vill väl sitta instängd hela sitt liv 
De gnager på gallret/vattenflaskan då de har tråkigt och är understimulerade, vilket inte är bra för tänderna. En del hamstrar gnager så mycket att de till och med skaver bort päls över nosen..
Har du ett litet rum att släppa ut hamstern i så fungerar det utmärkt som rastplats, se bara till så att det inte finns några kablar hamstern kan gnaga på. Kolla även så det inte finns några små hål under garderober etc, hamstrar är helt fenomenala när det kommer till att ta sig in bakom och under saker.. de kan göra sig riktigt smala! Så även den minsta lilla springan kan vara bra att täppa igen.
Har du inget rum att låta hamstern springa i kanske du har ett badkar att inreda med lite leksaker, kartonger, grenar och annat. Lägg en handduk i botten så hamstern inte bara glider runt på den hala ytan.
Ett annat tips är ju sängen, soffan eller ett akvarium eller liknande. Beror lite på vad du har för möjligheter, annars kan man även bygga en egen liten hage där de får springa av sig under kvällen :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_